نسخه چاپی

معارضان سوری چشم دیدن هم را ندارند

یكی از معارضان سوری عضو هیئت عالی مذاكره كننده در نواری صوتی از اختلافات شدید داخلی در این هیئت پرده برداشت.

به گزارش نما، المیادین اعلام کرد به یک نوار صوتی دست یافته که در آن محمد صبرا معارض سوری که از سال ۲۰۱۴ به عنوان عضو هیئت عالی مذاکره کننده در همه نشست‌های ژنو شرکت کرده است، از عمق اختلافات داخلی هیئت عالی مذاکره کننده معارضان سوری پرده بر می‌دارد. صبرا در این نوار می‌گوید اطلاعاتی در اختیار دارد که برای مردم سوریه آشکار می‌کند چه کسانی در داخل هیئت مذاکره کننده به خاطر اجرای خواسته طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای از منافع آنان دست کشیده اند.

ملاک خالد خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت: «به تدریج اختلافات حاد در صف معارضان سوری از سوی خود معارضان در حال آشکار شدن است.

صبرا در بخشی از این نوار صوتی می‌گوید: «شمار زیادی از اعضای هیئت عالی مذاکره کننده تحت فشار‌های شدید قرار داشتند تا ما را ساکت کنند. اوضاع به جایی رسید که زمانی که دی میستورا ساز و کار مشورتی خود را مطرح کرد و ما احساس کردیم این ساز و کار به مثابه لغو روند سیاسی است و در اعتراض به آن پیش نویس جدیدی را تهیه کردیم، اختلافات شدیدی در داخل هیئت به وجود آمد و این مسئله باعث دخالت پی در پی طرف‌های خارجی شد تا در نهایت ما را مجبور کنند اعتراض خود را به ساز و کار مشورتی دی میستورا پس بگیریم.»

خبرنگار افزود: «صبرا پیشتر نیز چندین بار از دخالت‌های خارجی و تلاش برای ایجاد اختلاف در صف معارضان سوری و بی محتوا کردن بیانیه ژنو-۱ خبر داده بود. صبرا در این خصوص می‌گوید: هنگامی که دکتر نصر الحریری (رئیس هیئت عالی مذاکره کننده) در سالن مذکرات به دی میستورا گفت: حضور بشار اسد به عنوان یکی از اعضای هیئت حکومت انتقالی منوط به موافقت ماست، این سخن اشاره بسیار خطرناکی به این تفکر دارد که ماندگاری یا کنار رفتن بشار اسد یک مسئله مذاکره‌ای است نه مسئله‌ای که در بیانیه ژنو در مورد آن اظهار نظر قطعی شده است.»

صبرا که بر پایبندی خود به محرمانه نگه داشتن مضمون مذاکرات تأکید دارد افزود وی مباحث و مفاد همه نشست‌ها را از سال ۲۰۱۴ تاکنون ضبط و نگهداری کرده است تا روزی منتشر شود و سوری‌ها بدانند واقعا چه کسانی در داخل هیئت عالی مذاکره کننده به منافع آنان پشت کرده اند.

صبرا در این زمینه نیز گفت: «قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت صراحتا در بند چهارم بر تشکیل حکومت انتقالی فراگیر و غیر فرقه‌ای در طول شش ماه طی یک روند سیاسی و سپس بررسی جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات تأکید کرده است. امتیاز دادن خطرناک هیئت عالی مذاکره کننده نقض کننده این ترتیب زمانی درروند تحولات سیاسی سوریه است.»

خبرنگار در پایان گفت: «صبرا در اظهارات صوتی خود تأکید کرد هدف آنچه در طول این سال‌ها رخ داده است بی ثبات کردن مواضع هیئت عالی مذاکره کننده و نفوذ کسانی در آن بوده است که با باقی ماندن اسد در قدرت مشکلی ندارند.»

۱۳۹۷/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...