نسخه چاپی

اظهارات لاوروف درباره خروج آمریكا از سوریه

لاوروف: آمریكا می‌خواهد مسئولیت اقدامات در سوریه را به گردن ائتلاف بیاندازد

به گزارش نمابه نقل از خبرگزاری «تاس»، " سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات خود با "ایمن الصفدی" وزیر امور خارجه اردن در مسکو، اعلام کرد که آمریکا قصد دارد با خروج نظامیانش از سوریه، مسئولیت اوضاع در این کشور را برعهده شرکای خود در ائتلاف بین المللی بیاندازد.

لاوروف گفت: «برای من سخت است تصور کنم آمریکایی‌ها با چه انگیزه‌ای زمان کنونی را برای خارج شدن از سوریه در نظر گرفته‌اند، برای اینکه باید منتظر بود و دید بعد از اعلام این مسئله چه رخ خواهد داد. آمریکایی‌ها همیشه به آنچه وعده می‌دهند، عمل نمی‌کنند. آنها مدت‌ها قبل گفته بودند که از منطقه التنف خارج می‌شوند، از این منطقه که بصورت یکجانبه منطقه امنیتی اعلام شده بود. ولی بعد در این باره تجدیدنظر کردند.»

به گفته وی، مسکو امیدوار است که آمریکا از طریق کانال‌های تماس دوجانبه، طرح خود برای خروج نیروهایش از سوریه را اعلام کند. فعلاً فقط شنیده می‌شود که این نیروها خارج خواهند شد، ولی بخشی از ائتلاف بین المللی، از جمله نیروهای نظامی فرانسه، انگلیس و آلمان در سوریه، حتی در جبهه زمینی باقی خواهند ماند و مسلماً عملیات نیروهای هوایی آنها ادامه خواهد داشت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که واشنگتن می‌خواهد مسئولیت خود را به شرکایش در ائتلاف واگذار کند.

لاوروف افزود: «ما امیدواریم توضیح دقیقی از طرق کانال‌های ارتباطی در باره اهداف‌هایی اقدامات آنها در خاک سوریه دریافت کنیم، برای اینکه پیش از این هدف ائتلاف آمریکایی، دقیقاً برقراری حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه اعلام شده بود.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که اوضاع پیرامون خروج آمریکایی‌ها از سوریه در مرکز مذاکرات روز شنبه او با همتای ترکیه‌ای خود قرار دارد.

لاوروف تاکید کرد که هدف تمامی اقدامات در زمینه حل و فصل اوضاع در سوریه به همراه ایران و ترکیه، دیگر کشورها، از جمله مشارکت با آمریکا، آزاد سازی سوریه از دست تروریست‌ها و ایجاد شرایط برای حل و فصل مشکلات سیاسی این کشور است که منجر به برقراری صلح و امنیت برای همه گروه‌های قومی در سوریه شود.»
انتقاد از مواضع کشورهای غربی در خودداری از کمک به بازسازی سوریه

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد، مقامات مسکو بارها بر ضرورت لغو تحریم‌های یکجانبه کشورهای غربی بر دولت سوریه تاکید کرده و این تحریم‌ها را مانعی بر سر راه بازسازی اقتصاد و زیرساختارهای حیاتی برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان می‌دانند.

لاوروف گفت: «روسیه خودداری غرب در کمک به بازسازی سوریه را اقدامی غیرسازنده و مغایر با ضوابط بین المللی و حقوق بشر می‌داند. ما خواستار بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان و تأمین شرایط مناسب برای ادامه زندگی آنها هستیم.»

وی افزود: «روسیه به دولت سوریه در ایجاد شرایط عادی برای زندگی، از جمله تأمین آب آشامیدنی، برق، آموزش کودکان و خدمات پزشکی در مناطق مسکومی که دهها هزار پناهجوی سوری به آنها بازگشته‌اند، کمک زیادی کرده، در حالیکه کشورهای غربی در شرایط کنونی از ارائه کمک‌های انسان دوستانه در این زمینه خودداری می‌کنند.»

به گفته وی، روسیه در کنفرانس دیگری درباره کمک به سوریه و بازسازی آن که قرار است در نخستین ماه از سال آینده در بروکسل برگزار شود، از بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان حمایت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که آمریکا که کنترل منطقه التنف را در دست دارد، می‌توانست به ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای ساکنین اردوگاه الرکبان در نزدیکی مرز اردن که حدود ۶۷۰ هزار پناهجوی سوری در آنجا در وضعیت دشواری بسر می‌برند، کمک کند، ولی متأسفانه از چنین اقدامی خودداری کرده است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۷/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...