نسخه چاپی

عربستان در حسرت الحدیده ماند

نیروهای سازمان‌ملل در بندر استراتژیك یمن تحت نظارت انصارالله استقرار یافتند.

به گزارش نما،‌ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دیروز شنبه به‌طور رسمی و در حضور تیم سازمان‌ملل،بندر الحدیده را در راستای اجرای توافقات نشست استکهلم به نیروهای اداره گارد ساحلی تحت نظارت انصارالله تحویل دادند.

ائتلاف سعودی که در ماه‌های اخیر تهاجمات گسترده هوایی و دریایی به بندر استراتژیک الحدیده انجام داد تا بتواند این منطقه استراتژیک را که شاهراه اقتصادی یمن محسوب می‌شود به اشغال خود درآورد تا مگر در مذاکرات استکهلم سوئد برگ برنده‌ای در مذاکرات صلح یمن داشته باشد، اما با ایستادگی نیروهای مردمی یمن و ارتش این کشور، آل‌سعود نتوانست این شهر مهم بندری یمن را به اشغال خود درآورد و این گروه‌های محور مقاومت انصارالله بودند که دست برتری در حفاظت این شهر از دست اشغالگران داشتند و توانستند در مذاکرات سوئد، خواسته‌های خود را به طرف سعودی تحمیل کنند.

هر چند برتری گروه‌های انصارالله در نبرد الحدیده و مذاکرات صلح یمن، ایستادگی و ادامه مبارزه با اشغالگران را نشان داد، اما انصارالله در توافق صلح یمن، این موضوع را پذیرفت که در صورت قطع حملات ائتلاف آل‌سعود، این شهر استراتژیک و بندری تحت نظارت انصارالله، به نیروهای گارد ساحلی تحویل داده شود. از این رو، ناظران سازمان‌ملل از هفته گذشته برای تثبیت آتش‌بسی که همچنان شکننده است، در الحدیده حضور یافتند و سازمان‌ملل در بیانیه روز گذشته خود از آغاز مرحله خروج نیروهای ارتش یمن و انصارالله از بندر الحدیده طبق توافقات سوئد سخن گفت. گفته می‌شود، نیروهای گارد ساحلی مسوول اداره بنادر قبل از درگیری و جنگ در یمن بودند.

آن‌گونه که «المسیره» یمن، گزارش داده است، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله و رییس هیأت مذاکره‌کننده صنعاء در گفت‌وگوهای صلح سوئد نیز تحویل این بندر به سازمان‌ملل را تأیید کرد. عملیات خروج نیروهای یمنی از بندر الحدیده طبق توافقاتی است که در گفت‌وگوهای صلح سوئد به دست آمده است. آن‌چه که گروه‌های یمنی از کمیته نظارت بر آتش‌بس سازمان‌ملل خواسته‌اند این بوده است که طرف مقابل را به اجرای تمامی تعهدات خود درباره مرحله اول توافق سوئد به ویژه عقب‌نشینی از محور شرقی شهر ملزم کند.

نقض آتش‌بس از سوی عربستان


اما بنا بر آنچه که در روزهای اخیر به‌خصوص در 24ساعته گذشته گزارش شده است، جنگنده‌های ائتلاف عربی دو حمله به الحدیده انجام دادند. همچنین ۱۵۸‌مورد نقض آتش‌بس به این منطقه داشته‌اند که نشان‌دهنده کارشکنی ائتلاف سعودی در روند مذاکرات صلح یمن است.


علی‌رغم توافق حاصل شده در شهر استکهلم سوئد که پیش از این ذکر شده است، که یکی از مهم‌ترین بندهای آن برقراری آتش بس در شهر الحدیده بود، اما رژیم سعودی ضمن نقض این اصل مهم، در همان ساعات اولیه اجرایی شدن توافق یعنی بامداد روز سه‌شنبه هفته گذشته، حملات خود به الحدیده را حتی شدیدتر و دامنه‌دارتر از گذشته از سرگرفت.


اکنون که دو هفته از حصول توافق و بیش از ۱۰‌روز از اجرایی شدن آن در الحدیده سپری می‌شود، ائتلاف سعودی بیش از ۲۰۰‌مرتبه به نقض آتش‌بس در الحدیده مبادرت ورزیده‌است. طبق اعلام سخنگوی نیروهای مسلح یمن، ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی رژیم سعودی تاکنون ۲۲۳مرتبه آتش‌بس در الحدیده را نقض کرده است و این آمار با توجه به تداوم حملات تجاوزکارانه سعودی، رو به فزونی است.

در طول مدت زمانی که از حصول توافق سیاسی در سوئد و برقراری آتش‌بس در الحدیده سپری می‌شود و سعودی‌ها و متحدان‌شان به‌صورت مداوم به نقض این توافق مبادرت ورزیده‌اند، نیروهای مقاومت یمن نیز ضربات سخت و غیرقابل جبرانی را به صفوف سعودی‌ها تحمیل کرده‌اند. به‌عنوان نمونه، اخیراً یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تجمع بزرگ مزدوران رژیم سعودی را در یکی از پایگاه‌های نظامی در «الجوف» هدف قرار داد. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرد: «یگان پهپادی یمن، تجمع بزرگ مزدوران سعودی را در پایگاه «السویقا» در منطقه «الیتمه» در الجوف هدف قرار داده‌اند.»

بدترین تصمیم عربستان


سازمان ملل متحد معتقد است بدترین تصمیمی که ولیعهد سعودی از زمان اخذ منصب وزارت دفاع عربستان اتخاذ کرده است، جنگ علیه یمن است که بدترین بحران انسانی در طول تاریخ را ایجاد کرده است.


در برهه اخیر فشارها بر عربستان برای توقف تخلفات و حملات بی‌وقفه علیه غیرنظامیان در یمن افزایش یافته است تا جایی که ریاض را وادار کرده اعتراف کند که حملات هوایی او موجب کشتار غیرنظامیان و بالاخص کودکان شده است. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در بیست‌وهشتم آگوست‌2018 تاکید کردند، حملات هوایی ائتلاف سعودی خسارات سنگینی را به جان غیرنظامیان وارد کرده که برخی از آن‌ها به حد جنایات جنگی می‌رسد.


اما حالا عربستان برای خروج از بن‌بست، مذاکره با حوثی‌ها را با میانجیگری سازمان‌ملل آغاز کرده است، به‌خصوص که جنگ خسارات اقتصادی و جانی سنگینی برایش داشته و چهره بین‌المللی آن را هم کاملاً مخدوش کرده است.

خواسته سازمان‌ملل برای فشار بر ولیعهد عربستان


از این رو سلیم المغلس، رییس کمیته هماهنگی سازمان‌ملل بر اهمیت اعتمادسازی متقابل میان دو طرف برای اجرای کامل توافق‌نامه تأکید کرد و گفت: «ما امیدواریم که جامعه جهانی بر محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی برای قبول این طرح فشار بیاورند.»


وی تأکید کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی از بندر الحدیده عقب‌نشینی کرده و نیروهای گارد ساحلی یمن اداره بندر الحدیده را در دست گرفته و فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند. نشست مشترک کمیته هماهنگی استقرار مجدد نیروهای گارد ساحلی در الحدیده به آغاز اجرای مرحله نخست توافق سوئد و اعتمادسازی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و استقرار مجدد منجر شد تا طرف‌های یمنی با ایجاد گذرگاه‌های انسانی بتوانند به مردم این منطقه کمک‌های بشردوستانه خود را انجام دهند. در همین راستا، پاتریک کامرت، رییس تیم ناظران سازمان‌ملل در یمن تأکید کرد که بندر الحدیده باید مکانی برای ورود کمک‌های بشردوستانه و توزیع آن در تمامی استان‌ها باشد.

توافق بر سر بازگشایی مسیر صنعا به الحدیده و تعز


علاوه‌بر تحویل الحدیده به نیروهای گارد ساحلی، دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله با بازگشایی مسیر صنعا به الحدیده و تعز موافقت کردند.


قرار است مسیری که صنعا را به شهرهای الحدیده و تعز وصل می‌کند و به «۱۶کیلو» معروف است بازگشایی شود. این مسیر از مدت‌ها پیش به خاطر درگیری میان دو طرف بسته شده بود. این توافق در سایه افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای پایان جنگ در یمن است که از سال‌۲۰۱۴ تاکنون ادامه دارد.

بر اساس آمارهای سازمان‌های جهانی از آغاز جنگ ظالمانه علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن در فروردین ماه سال‌۹۴ تاکنون، سازمان ملل متحد به هیچ‌یک از مسوولیت‌های سازمانی، حقوقی و انسانی خود در قبال یمنی‌ها عمل نکرده است و به نوعی ناظر جنایت‌های رژیم سعودی و متحدانش علیه غیرنظامیان یمنی بوده است. گفته می‌شود ۴۰۰‌هزار کودک یمنی از سوءتغذیه شدید


رنج می‌برند و برای زنده ماندن مبارزه می‌کنند. بیش از ۶‌هزار کودک از ابتدای جنگ علیه یمن در ۲۰۱۵‌میلادی تاکنون کشته یا زخمی شده‌اند و بیش از ۲۰‌هزار نفر در الحدیده به آب و غذا و دارو نیاز مبرم دارند.

منبع: صبح نو

۱۳۹۷/۱۰/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...