نسخه چاپی

چرا مجلس به بودجه ۳ شركت بزرگ دولت ورود نمی‌كند؟

در حالی بودجه ۱۲۰۰ هزار میلیاردی شركتهای دولتی در مجلس بررسی نمیشود كه این قوه نظارتی كشور میتواند با ورود به بررسی بودجه ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی سه شركت نفت،گاز و پالایش و پخش فراورده های نفتی عملا ۷۵ درصد بودجه شركتهای دولتی را تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش نما، بررسی لایحه بودجه ۹۸ نشان می‌دهد بودجه شرکتهای دولتی با رشد ۵۰ درصدی از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به ۱, ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این درحالی است که بودجه عمومی دولت فقط ۵ درصد رشد کرده و از ۳۵۶ هزار میلیارد تومان به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نکته جالب اینکه در کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی مجلس فقط بودجه عمومی دولت بررسی و تصویب می‌شود و بودجه سنگین ۱۲۰۰ هزار میلیاردی شرکتهای دولتی که عملاً ۳ برابر بودجه عمومی است بررسی نمی‌شود. البته اخیراً بحث‌هایی در خصوص ارائه گزارش شرکتهای بزرگ دولتی به کمیسیون تلفیق مطرح شده است اما ظاهراً در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ تعدادی از شرکتها اصولاً در این جلسات شرکت نکرده و گزارشی نیز ارائه نشده است.



نکته جالب توجه اینکه از بودجه ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکتهای دولتی، ۳ شرکت نفت، پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز با درآمد ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس صورت هزینه و درامد ۳ شرکت نفت با درامد ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی، شرکت پالایش و پخش با درامد ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی و شرکت ملی گاز با درامد ۵۶ هزار میلیارد تومانی که به تنهایی ۷۵ درصد کل بودجه شرکتهای دولتی و مؤسسات غیر انتفاعی را در اختیار دارند در مجلس شورای اسلامی بررسی نمی‌شود.

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا مجلس به عنوان قوه نظارتی به بودجه عظیم ۱۲۰۰ هزار میلیارد شرکتهای دولتی و یا برای سادگی بیشتر به بودجه ۹۰۰ هزار میلیاردی ۳ شرکت بزرگ دولتی نظارت ندارد. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش ۵ درصد بودجه عمومی دولت نسبت به سال گذشته و افزایش ۵۰ درصدی بودجه شرکتهای دولتی نسبت به سال قبل ضرورت ورود مجلس بیش از سنوات قبل ایجاد شده و مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه باید ورود نظارتی جدی تری در این حوزه داشته باشند.

در حالی بودجه ۱۲۰۰ هزار میلیاردی شرکتهای دولتی در مجلس بررسی نمی‌شود که این قوه نظارتی کشور می‌تواند با ورود به بررسی بودجه ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی سه شرکت نفت، گاز و پالایش و پخش فراورده‌های نفتی عملاً ۷۵ درصد بودجه شرکتهای دولتی را تحت پوشش قرار دهد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۷/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...