نسخه چاپی

داستانی خواندنی از سال‌های مبارزاتی آیت‌الله خامنه‌ای

رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از نویسندگان در مهرماه ۹۷ فرمودند: «رمان بسیار مهم است بهترین ابزار برای شناخت یك ملت است. ما ابزاری بهتر از داستان سراغ نداریم». «چُغُك» نمونه‌ای از این رمان‌هاست كه می‌توان با آن بخشی از تاریخ مبارزه ملت ایران را شناخت.

به گزارش نما، در شهر مشهد، می‌دانی وجود دارد به نام میدان دهم دی! می‌دانید ماجرای نامگذاری این میدان چیست و به دهم دی‌ماه چه سالی اشاره دارد؟

دهم دی‌ماه ۵۷، یادآور یکی از تلخ‌ترین روزهای مبارزات مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی است. روزی که در آن، مردم مشهد، به توپ و گلوله بسته شدند و صدها شهید تقدیم انقلاب کردند. دهم دی‌ماه ۵۷، یادآور دیکتاتوری سیاهِ رژیم طاغوت است؛ یادآور یکی از ده‌ها جنایات و فجایعی که رژیم ستم‌شاهی از به‌وجود آوردنشان ابایی نداشت. یک ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مشهد مقدس حوادث خون‌باری به خود دید که تاریخ از یادآوری آن شرم دارد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که آن‌روزها رهبری مبارزات مردم مشهد را برعهده داشتند، در مراسم هفتم شهدای دهم دی‌ماه، جنایات رژیم را، این‌طور وصف کردند: «دستگاه سلطنت، دستگاه حکومتِ شاه، و به‌طورکلی دستگاه استبداد، خونخوارتر و بی‏‌رحم‌تر از آن است که به وصف بیاید. دژخیم‌‏تر و جلادتر از آن است که آن را بتوان توصیف کرد. همه دیکتاتورهای عالم در زمان ما، و بسیاری از رهبران دیکتاتور دیگر عالم، در مقابلِ استبداد و جلادی و دژخیمی محمدرضاشاهی، یقیناً انسان‌های شریف و صالحی به حساب می‌‏آمدند. آنچه بر سر ملت در این مدت آمد، آنچه بر سر این ملت در روزگار، قبل از شروع مبارزه مردم آمده بود، آنچنان است که در هیچ جای دنیا نمونه آن وحشی‏‌گری‏‌ها دیده نشده بود.»

ماجرای دهم دی‌ماه مشهد، مقدمات و مؤخراتی دارد، بسیار خواندنی و شنیدنی؛ از اینکه سرآغاز ماجرای کشتار مردم چه بود تا اینکه فرجام این کشتار به کجا رسید. تمامی این ماجراها، به زبانی بسیار شیرین و ساده و روان، در کتاب با عنوان «چُغُک» روایت شده است. چغک رمانی است جذاب و خواندنی، دربارۀ مبارزات مردم مشهد در انقلاب اسلامی و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در رهبری آن مبارزات، که توسط انتشارات «صهبا» منتشر شده است.

این کتاب، در سبک سینمارمان نوشته شده است. در این سبک، نیمی از کتاب، از نقاشی‌هایِ تمام‌صفحه‌ای تشکیل شده که پا به پای متن داستان جلو می‌آیند و خود، مستقلاً، روایتگرِ قسمتی از داستان می‌شوند. راوی رمان «چغک»، نوجوانی است به نام محمدمهدی که با وجود سن و سالِ کمش، کارهای انقلابی بزرگی می‌کند و در جمع انقلابیون درجه یک مشهد جایگاه ویژه‌ای دارد. این نوجوان که رابطۀ صمیمی و نزدیکی نیز با آیت‌الله خامنه‌ای دارد، از سوی ایشان «چُغُک» نامیده می‌شود؛ به‌معنای باهوش و ریزه میزه و زِبروزرنگ. ماجرایی که رُمان بر بستر آن شکل گرفته، اتفاقات دهم دی‌ماه ۵۷ در مشهد است که در این رمان، به خوبی روایت، و به تصویر کشیده شده است.

رُمان «چُغُک» از چند جهت، اتفاقی مبارک در حوزۀ نشر است. این اثر، اولین رمانی است که دربارۀ مبارزات مردم مشهد در انقلاب اسلامی منتشر شده و نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مبارزات را به خوبی نشان می‌دهد و مخاطب خود را با رهبر انقلاب، بهتر و بیشتر آشنا می‌کند.

در بخش‌هایی از این رمان می‌خوانیم: «یکی از بچه‌ها با شوخی و خنده می‌گوید: بچه‌ها! شنیده‌اید که باز هم امام رضا (ع) آمده به خواب شاه؟



همه می‌خندیم. این روزها شایعه خواب‌دیدن شاه تبدیل به جوک و لطیفه شده است! طرفدارهای شاه، برای اینکه نشان دهند شاه آدم خوبی است، می‌گویند امام رضا (ع) رفته است به خواب شاه! آنها می‌گویند «باید هم امام رضا برود به خواب شاه. چون هم اسم پدرش رضاست، هم اسم خودش محمدرضاست و هم اسم پسرش رضاست.» و وقتی می‌پرسیم امام رضا در خواب به شاه چیزی گفته، می‌گویند «امام رضا (ع) آمده و شاه گفته: پسرم محمدرضا! ناراحت نباش، تو تنها پادشاه شیعه دنیا هستی، خودم محافظتت می‌کنم!»

چاپ دوم این اثر به تازگی در پنج هزار نسخه روانه بازار کتاب شده است. علاقمندان برای تهیه این اثر می‌توانند به فروشگاه اینترنتی انتشارات صهبا به نشانی www.jahadi.ir/na مراجعه کنند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۷/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...