نسخه چاپی

واشنگتن‌پست: تمام نقشه‌های آمریكا در سوریه نقش برآب شد

روزنامه واشنگتن‌پست به قلم یك مقام پیشین وزارت خارجه آمریكا نوشت: ایالات متحده با خروج از سوریه، برای تهران دعوت‌نامه فرستاد تا قدرتمندتر از قبل، بر منطقه حیاتی خاورمیانه، تسلط نظامی و سیاسی و اقتصادی داشته باشد.

به گزارش نما روزنامه واشنگتن‌پست به قلم یک مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا نوشت: ایالات متحده با خروج از سوریه، برای تهران دعوت‌نامه فرستاد تا قدرتمندتر از قبل، بر منطقه حیاتی خاورمیانه، تسلط نظامی و سیاسی و اقتصادی داشته باشد.


«ویکتوریا نولاند» معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا (و مدیر اجرایی مرکز امنیت آمریکای جدید) در این یادداشت نوشت: ترامپ با تصمیم‌گیری برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، «کرملین» و جمهوری اسلامی ایران هدیه سال نو داد. رئیس‌جمهور با این تصمیم‌گیری؛ تمام دستاوردهای نظامی آمریکا در سوریه را نقش بر آب کرد.


ترامپ تمام آن اهرم قدرت را که «مایک پمپئو» وزیر خارجه و فرستاده ویژه‌اش به سوریه «جفری جونز» کسب کرده بودند تا به یک راه‌حل دیپلماتیک در سوریه برسند، را هم نقش بر آب کرد.


این راه‌حل، متضمن اهداف واشنگتن مبنی بر دفع جمهوری اسلامی در سوریه بود. ترامپ در همان دامی افتاد که «باراک اوباما» در سال ۲۰۱۱ با خارج کردن همه نیروهای آمریکایی از عراق افتاده بودند. با این تصمیمی که ترامپ گرفت؛ دیگر امنیت هیچ‌کس تضمین شده نیست.


این تصمیم‌گیری که ناقض تصمیم‌های پیشین است؛ همان‌طور که خود ترامپ گفته، منافع ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت.


دقیقاً سه ماه پیش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا عنوان کرد، تا زمانی که آخرین رزمنده ایران خاک سوریه را ترک نکرده است؛ آمریکا در سوریه خواهد ماند. اما ترامپ آمد و آب پاکی روی دست همه ریخت و تهران را دعوت کرد محکم‌تر و عمیق‌تر از قبل به این تکه حیاتی خاورمیانه تسلط نظامی، سیاسی و اقتصادی داشته باشد.


در ادامه همین روند، جمهوری اسلامی کنترل میدان مهم نفتی «دیرالزور» را که نیروهای آمریکایی و نیروهای دمکراتیک سوریه از آن حفظ و حراست می‌کنند، به دست خواهد آورد. مسکو هم بابت این تصمیم ترامپ جشن گرفته است.

مسکو سال‌ها همه را فریب می‌داد و وانمود می‌کرد که دارد با واشنگتن بر سر یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای بحران سوریه مذاکره می‌کند.


«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حالا خیلی راحت به همه التماس‌های فرستاده ویژه آمریکا به سوریه بی‌اعتنایی می‌کند. چرا؟ چون آمریکا هیچ پشتوانه نظامی در این بازی ندارد تا پشتوانه دیپلماسی‌اش باشد.


حالا کرملین با خاطری آسوده همان کاری را دنبال خواهد کرد که از اول هم قصد آن را داشت و برایش برنامه‌ریزی کرده بود. آن برنامه، مسجل شدن سلطه اسد بر سایر بخش‌های سوریه تا سال ۲۰۲۱ است.


مسکو به طور ضمنی از نیروهای شبه نظامی تحت امر ایران حمایت می‌کند. این شبه نظامیان، بالفعل؛ نیروهای پلیس محلی در غرب سوریه هستند.


حالا با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه؛ دیگر حتی دوستان سوریه‌ای واشنگتن هم در فرآیند دیپلماتیک به رهبری آمریکا برای حل بحران سوریه؛ شرکت نخواهند کرد.

۱۳۹۷/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...