نسخه چاپی

پامپئو به منطقه سفر می‌كند

در پی تصمیم ترامپ برای خارج كردن نظامیان آمریكایی از سوریه، وزیر خارجه آمریكا برای اطمینان دادن به متحدان این كشور در منطقه به هفت كشور عربی سفر می‌كند.

به گزارش نما، پایگاه دست‌راستی «واشنگتن فری‌بیکن» که رابطه‌ای نزدیک با دولت آمریکا دارد، بامداد شنبه (به وقت تهران) به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از سفر قریب‌الوقوع «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور به غرب آسیا خبر داد.

بنا بر این گزارش، پامپئو این هفته به مصر، اردن، قطر، امارات عربی متحده، عربستان سعودی، بحرین و کویت سفر می‌کند تا به متحدان منطقه‌ای آمریکا اطمینان دهد که «ایالات متحده در حال ترک خاورمیانه نیست.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور به زودی سوریه را ترک می‌کنند. این خبر واکنش‌های زیادی به همراه داشت و دولت ترامپ را مجبور کرد که اعلام کند این خروج به شکلی «آرام» صورت می‌گیرد. به نوشته فری‌بیکن، پامپئو در این سفر تلاش خواهد کرد تا به کشورهای منطقه این پیام را برساند که آمریکا قصد ندارد «متحدان و نقش رهبری منطقه» را ترک کند.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای سفر پامپئو به منطقه را تایید و اعلام کرده که او روزهای ۸ تا ۱۵ ژانویه (۱۸ تا ۲۴ دی) به غرب آسیا سفر می‌کند. همزمان با این سفر، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا هم به فلسطین اشغالی و ترکیه سفر می‌کنند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به این پایگاه گفته است: «با وجود گزارش‌ها و بر خلاف روایت‌های غلط در مورد تصمیم [به خروج از] سوریه، ما جایی نمی‌رویم. وزیر خارجه بر تعهد ما به آن منطقه و شرکای ما، تأکید خواهد کرد.»

بنا بر این گزارش، پامپئو در سفرهایش بار دیگر ایران را تهدیدی برای ثبات منطقه خواهد خواند و از کشورهای غرب آسیا خواهد خواست که برای مقابله با ایران تلاش کنند.

مقام مورد استناد فری‌بیکن ایران را «خطرناک‌ترین بازیگر منطقه» و «بزرگترین تهدید برای ثبات منطقه» توصیف کرده و گفته است: «وزیر به تلاش برای تشویق شرکا و متحدان منطقه‌ای ما برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای این رژیم ادامه خواهد داد.»

فری‌بیکن تعداد کشورهایی که قرار است پامپئو در یک سفر از آن‌ها بازدید کند را غیرمعمول خوانده و نوشته است که این امر نشان می‌دهد تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه تا چه حد در کشورهای منطقه واکنش برانگیخته است. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به این پایگاه گفته با وجود تصمیم ترامپ، هنوز هیچ برنامه زمانبندی‌ای برای خروج از سوریه وجود ندارد و عملیات خروج به صورتی نظام‌مند و با هماهنگی متحدان آمریکا در منطقه اجرا می‌شود.

۱۳۹۷/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...