نسخه چاپی

ثروتمندان ۱۰ برابر بیشتر از یارانه پنهان انرژی بهره‌مند می‌شوند

عضو كمیسیون انرژی در مجلس با اشاره به اینكه یارانه پنهان انرژی یكی از علل خاموشی برق در تابستان بود، گفت: یارانه انرژی پرمصرف‌ها 10 برابر یارانه انرژی كم‌مصرف‌هاست پس توسعه انرژی‌های تجدید پذیر یك سیاست ملی است.

به گزارش نما، فردین فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی آب و انرژی با اشاره به اینکه عوارضی که در قبوض پرداختی مردم درج شده است، مستقیما به توسعه تجدیدپذیرها اختصاص نمی‌یابد،‌گفت: این امر موجب شده است پرداخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به تاخیر بیفتد و بی‌اعتمادی بین سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

فرمند افزود: یکی از مسائلی بنیادین در حوزه انرژی اعطای یارانه پنهان انرژی است چرا که قیمت حامل‌های انرژی در کشور واقعی نیست و در حقیقت یارانه پنهان انرژی پرداخت می‌شود.

نماینده مردم میانه خاطرنشان کرد: جدا از اینکه یارانه انرژی برای اقتصاد مضر است، این یارانه به صورت مساوی بین مردم توزیع نمی‌شود و طبقات پرمصرف و ثروتمند جامعه به مراتب حتی تا 10 برابر بیشتر از طبقات کم مصرف و فقیر جامعه از این یارانه پنهان بهره می‌برند.

فرمند افزود: بنابراین اعطای یارانه پنهان تنها به نفع ثروتمندان خواهد بود چرا که اعطای یارانه پنهان انرژی موجب افزایش مصرف نیز شده است که این موضوع خود را در مصرف بنزین، برق و گاز و نیز در خاموشی‌های برق در تابستان نشان می‌دهد.

به گفته وی در حال حاضر میزان یارانه پنهان انرژی از مقدار اختصاص یافته به هدفمندی یارانه‌ها نیز بیشتر است.

فرمند خاطرنشان کرد: باید آگاه‌سازی ویژه‌ای در خصوص این امر صورت پذیرد تا مردم بدانند که اعطای یارانه انرژی پنهان به صورت فعلی موجب خواهد شد تا هیچ گاه ارزش واقعی یک متر مکعب گاز یا یک کیلووات ساعت برق ملموس نباشد. در حالی که هزینه آن به شکل غیرمستقیم و از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

۱۳۹۷/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...