نسخه چاپی

تركیه درخواست جایگزینی اس 400 را رد كرد

آنكارا دوباره پیشنهاد مُصرانه آمریكا برای صرف‌نظر كردن از خرید سامانه دفاع هوایی «اس.400» روسیه را در مقابل خرید «پاتریوت» آمریكا رد كرد.

به گزارش نما، روزنامه «ینی شفق» امروز یکشنبه به نقل از منابعی که هویت آنان را فاش نکرد، ضمن بیان این خبر یادآوری کرد که جدیدترین تلاش آمریکا برای متقاعد کردن آنکارا به چشم‌پوشی از خرید سامانه اس.400 روسیه، در خلال سفر اخیر هیئت آمریکایی به آنکارا در هفته جاری بود.

ترکیه پیشتر و در ماه جولای 2018 نیز همین درخواست آمریکا را رد کرده اما اعلام کرده بود که حاضر است نگرانی‌های آمریکا درباره خطر این سامانه برای هواپیماهای (سازمان) ناتو را مراعات بکند.

جولای 2018 روزنامه حُریّت به نقل از دیپلمات‌های ترکیه گزارش کرده بود که مسئولان آمریکایی در گفت‌وگوهای خود با مسئولان ترک، از آنان خواسته‌اند قرارداد خرید اس.400 از روسیه را لغو کنند زیرا در غیر این صورت ممکن است ترکیه تحت تحریم آمریکا قرار بگیرد. در مقابل آنکارا اعلام کرد که این اقدام احتمالی آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند.

ینی‌شفق امروز همچنین گزارش کرد که «مقامات ترکیه پیشنهاد واشنگتن را رد کرده‌اند چرا که نه کاهش قیمتی [تخفیفی] در مبلغ 3.5 میلیارد دلار خرید پاتریوت اعمال می‌کنند نه حاضرند فناوری ساخت این سامانه را به ترکیه منتقل کنند.

ینی شفق یادآوری کرد که خرید سامانه اس.400 روسیه سه برابر ارزانتر از خرید سامانه پاتریوت آمریکا است.

پیشتر خبرگزاری آناتولی گزارش کرده بود که هیئت آمریکایی پیشنهاد داده که در کنار فروش سامانه پاتریوت، تجهیزات دیگری از جمله چهار ایستگاه راداری «AN/MPQ-65» دریافت کند.

جولای 2018 «یوری بوریسف» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده بود که برخلاف فشارهای مکرر طرف آمریکایی، ترکیه در سال 2019 سامانه دفاع هوایی اس.400 را دریافت خواهد کرد.

بوریسف تاکید کرده بود که ترکیه صرف‌نظر از تهدیدهایی که آمریکا متوجه آن می‌کند، از قرارداد خرید اس.400 چشم‌پوشی نمی‌کند و طبق توافق امضا شده، سامانه را دریافت خواهد کرد.

روسیه و ترکیه دسامبر سال 2017 قرارداد اس.400 را امضا کردند. طرفین برای همکاری فناوری برای توسعه تولید اس.400 در ترکیه نیز توافق کرده‌اند. اما واشنگتن و متحدان آن در سازمان ناتو با این اقدام ترکیه که او نیز عضوی از ناتو است، مخالفند.

۱۳۹۷/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...