نسخه چاپی

افزایش چشم گیر خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش 282 درصدی نگهداری، خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش نما، جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که با موضوع عملکرد 9 ماهه یگان حفاظت محیط زیست امروز (یکشنبه 16 دی ماه) برگزار شد، اظهار کرد: نیمی از سازمان محیط زیست را محیط‌‌بانان تشکیل می‌دهند، به نوعی محیط‌بانان بازو و ویترین سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

وی افزود: محیط‌بانان از جمله یگان‌هایی هستند که در زمینه تأمین البسه، خودرو، کمیت و کیفیت انسانی در حوزه محیط‌بانی مظلوم واقع شده‌اند.

محبت‌خانی گفت: تأمین امکانات و نیروی انسانی یکی از دغدقه‌های محیط‌بانان در حوزه محیط‌بانی است.

وی ادامه داد: تاکنون 123 محیط‌بان در راستای تأمین امنیت زیست محیطی به شهادت رسیدند که با هماهنگی نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست، حفاظت از محیط‌بانان در اولویت قرار گرفت که این می‌تواند در پیشبرد امنیت زیست محیطی موثر باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 10 درصد اراضی کشور در حوزه مناطق 4 گانه قرار دارد، گفت:31 پارک ملی، 38 اثر طبیعی، 48 پناهگاه، 169 منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد که در مجموع 284 منطقه در مناطق 4 گانه قرار گرفته‌اند که این مناطق در 17 میلیون هکتار هستند.

وی با بیان اینکه حدود 609 محیط‌بان در پاسگاه‌های مناطق 4 گانه وجود دارد، افزود: از مجموع 609 پاسگاه محیط‌بانی، حدود 520 پاسگاه فعال و 80 پاسگاه نیز به علت کمبود نیروی انسانی خالی هستند، به همین منظور که در مناطقی که محیط‌بان وجود ندارد، متخلفان به راحتی اقدام تخلف می‌کنند.

محبت‌خانی با بیان اینکه براساس چارت سازمانی باید حدود 7 هزار و 314 محیط‌بان در کشور داشته باشیم، گفت: از این تعداد تنها حدود 3 هزار و 400 محیط‌بان در کشور وجود دارند که نزدیک به 50 درصد نیروی فعال محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، طی 5 سال آینده تعداد محیط‌بانان به 2 برابر افزایش خواهد یافت، یعنی سالانه 350 محیط‌بان به نیروهای محیط‌بانی افزوده خواهند شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کمیت و کیفیت تهیه خودروها و تجهیزات محیط‌بانی تصریح کرد: خودرو‌هایی که در گذشته در اختیار محیط‌بانان قرار می‌گرفت، ساخت کشور چین بودند که بر اساس گزارش‌های اعلامی عمر این خودروها تنها یک سال بوده است.

وی ادامه داد: طبق رایزنی‌های صورت گرفته تنها برای حدود 150 خودرو مجوز صادر شده است.

محبت‌خانی در ادامه گفت: قرار بود که تعداد 450 موتورسیکلت برای محیط‌بانان فراهم شود که متأسفانه این تعداد تأمین نشد و مقرر شد تا به جای آن تعداد 70 خودروی دیزلی فوتون به محیط‌بانان تحویل داده شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال آینده حدود 70 دستگاه موتورسیکلت از سازمان به صورت تملیکی به یگان حفاظت محیط زیست تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بیمه محیط‌بانان افزود: برای اولین بار حدود 35 میلیارد تومان جهت پرداخت بیمه مسئولیت، تکمیلی و خانه و خانواده برای محیط بانان برای سال آینده اختصاص داده شد.

محبت‌خانی گفت: همچنین از سوی معاونت طبیعی محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست حدود 100 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات محیط‌بانی برای سال آینده پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح هیچ محیط‌بان شرکتی نباید در پاسگاه محیط‌بانی فعالیت داشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: بر اساس آمار و گزارش‌های دریافتی نگهداری، خرید و فروش حیات وحش به صورت زنده و غیر زنده حدود 282 درصد در فضای مجازی افزایش یافته است که این مورد توسط پلیس‌فتا در حال بررسی است.

وی در ادامه بیان کرد: پرورش عقرب در اولویت خرید و فروش حیات وحش قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از سال 94 حق‌الکشف محیط‌بانان پرداخت نشده است، گفت: موضوع حق‌الکشف محیط‌‌بانان بر اساس دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.

۱۳۹۷/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...