نسخه چاپی

پاسخ های جدید وزیر اقتصاد درباره ارزش پول

سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام اینكه كاهش ارزش پول ملی در پی نوسانات اخیر ارزی تعمدی نیست، درباره تجدیدنظر در روابط كشور با اتحادیه اروپا در واكنش به اقدامات ضد ایرانی این اتحادیه، گفت: این اتفاق در آینده خود به خود خواهد افتاد.

به گزارش نما به نقل از مهر، سیدشمس الدین حسینی در جمع خبرنگاران در ارتباط با اینکه مطرح می شود دولت به اهداف هدفمندی یارانه ها نرسیده است، گفت: یک موضوع قیمت‌های نسبی در داخل و دیگری قیمت‌های نسبی در خارج است. هدفمندی باید دو بخش را پوشش می داد که یک بخش آن قیمت‌های نسبی در داخل بود؛ مانند قیمت حاملهای انرژی در مقایسه با هم و در مقایسه با سایر کالاها و نهاده ها که این اثر همچنان در داخل به قوت خودش باقی بوده و در حال کار است و نرخ ارز اثر چندانی روی آن نداشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل کاهش شکاف قیمتی بین قیمت حاملهای انرژی در داخل و خارج است و اگر نگاه نسبی به اینها داشته باشیم در برابر افزایش نرخ ارز، هنوز اثر آن به قوت خود باقی است اما باید گفت با اتفاقاتی که افتاده، شکاف حاملهای انرژی در داخل و خارج بیشتر شده و در مجموع آن مشکلاتی که در بخشهایی مانند بنزین که می توان گفت به میزان قابل توجهی در زمینه قاچاق به خارج حل شده بود، دوباره پیدا شده و البته در بنزین مانند قبل نیست اما در نفت گاز کشش برای قاچاق وجود دارد و خود این مسئله موردی است در موضوع اقتصاد مقاومتی و استفاده از منابع که باید به آن فکر شود.

قیمت ارز و نفت در لایحه بودجه

حسینی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره پیش بینی های صورت گرفته برای نرخ اپایه رز و نفت در لایحه بودجه سال ۹۲ کشور، گفت: هنوز به این صراحت مشخص نشده است و باید درباره آن تصمیم گیری شود.

وی در این زمینه که برخی دستگاههای مسئول از تغییر قیمت پایه ارز ۱۲۲۶ تومانی در لایحه بودجه سال آینده خبر می دهند، افزود: معاونت برنامه ریزی اطلاعات دقیق تری دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با نحوه عملکرد مرکز مبادلات ارزی و ناهماهنگی در تخصیص ارز به متقاضیان، اظهار داشت: این مرکز با نگاه اولویت بندی و تخصیص مدیریت شده تر منابع ارزی راه اندازی شد؛ به همین دلیل غیر از اولویت‌های ۱ و ۲ که امور معیشتی و در عین حال نهاده های تولیدی، کشاورزی و دامی هستند اولویت های بعدی به تدریج به مرکز پیوستند.

حسینی با تاکید بر اینکه نحوه تخصیص ارز به متقاضیان و اولویت‌ها حائز اهمیت است، گفت: چیزی که خواستیم این است که عملکرد مرکز در بیش از یکماه گذشته از آغاز کار مورد رسیدگی قرار بگیرد؛ به ویژه در زمان‌هایی که اولویتهای جدید پیوستند و ترکیب ثبت سفارشها بازبینی و مدیریت شود.

مبادله پایای کالا با نفت

وی درباره برخی بحثها مبنی بر کمبود ارز در مرکز مبادلات ارزی، تصریح کرد: دلار در کشور موجود است و اتفاقا باید کمک شود که بیشتر خودش را نشان بدهد اما چیزی که در تصمیمات مورد توجه است اینکه باید الگوی تجاری با الگوی ارزی تطبیق پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، ادامه داد: ما برخی شرکای تجاری داریم که خریدار نفت و یا مقصد صادرات غیرنفتی کشور هستند و ما در عین حال یکسری نیازهایی داریم که امروز می توانیم این نیازهای وارداتی کشور را از همان کشورهایی که صادرات انجام می دهیم وارد کنیم ولی به طور معمول تجار براساس سهولت در جاهایی که تاکنون کار کرده اند، ثبت سفارش انجام می دهند.

حسینی خاطرنشان کرد: تحریمها تبدیل اسعار و نقل و انتقال ارزها را دشوار کرده است، می طلبد که ما به سمتی برویم که الگوی تجاری و مدیریت ثبت سفارش و مدیریت تقاضای ارز خود را نحوه عرضه ارز انطباق بدهد.

تغییر در ترکیب شرکای تجاری

وی در زمینه تجدید نظر در روابط کشور با اتحادیه اروپا، گفت: خود به خود این اتفاق می افتد. وقتی دولت کشورهای اروپایی مراعات تجار و مردم خودشان را نمی کنند و برای تجارت با ایران منع ایجاد می کنند و تجار ایرانی نیز می روند به جاهایی که کار آسانتر باشد و قطعا ترکیب شرکای تجاری ما تغییر خواهد کرد.

بورس کالا

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه که مطرح شده است بورس کالا در گرانی ها تاثیرگذار بوده است؟ اظهار داشت: قرار شد ما در این زمینه یک بررسی های را انجام بدهیم. از نکاتی که است، اینکه ما برای تنظیم بازار باید کل چرخه را ببینیم، یعنی وقتی در خصوص بازار یک کالا صحبت می شود؛ تولید، واردات، صادرات، احتکار و مواردی از این دست را باید درنظر داشته باشیم. من فعلا قضاوتی در مورد اینکه این حرف چقدر موثر بوده، نمی کنم ولی رسیدگی می شود.

حسینی درباره حفظ ارزش پول ملی و تاثیر التهابات ارزی بر کاهش این ارزش، گفت: من محاسبه نکردم ولی قطعا کاهش ارزش پول ملی یک پدیده تعمدی نبوده و ما چیزی را که دنبال می کنیم این است که حفظ ارزش پول ملی انجام شود ولی آنچه که حائز اهمیت است اینکه نمی توان نسبت به عدم تعادل‌ها در اقتصاد هم بی توجه بود.

۱۳۹۱/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...