نسخه چاپی

تأخیر صندوق توسعه ملی در پرداخت منابع جدید اشتغال

معاون توسعه اشتغال وزیر كار با اشاره به پیگیری دریافت مجوز سالانه برداشت از منابع صندوق توسعه برای اشتغال، گفت:مراحل سوم و چهارم تخصیص منابع اشتغال این صندوق هنوز به بانكها پرداخت نشده است.

به گزارش نما، عیسی منصوری درکارگروه اشتغال وسرمایه گذاری خراسان رضوی با بیان اینکه تا کنون 3 هزار میلیارد تومان از این رقم به به بانک‌ها ابلاغ شده، افزود: معادل همین میزان هم از سوی بانک‌ها با منابع صندوق توسعه تلفیق شده و در مجموع 6 هزار میلیارد تومان از این منابع در اختیار بانک‌ها برای پرداخت است.

وی گفت: تاکنون نیز در مجموع حدود 18 هزار میلیارد تومان طرح توسط دستگاه‌های اجرایی به بانک‌ها معرفی شده که در این راستا بانک‌های عامل علی‌رغم در اختیار داشتن6 هزار میلیارد تومان تا الان7 هزار و 500 میلیارد تومان طرح را مصوب کرده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار اظهار کرد: تاکنون قرارداد 5 هزار و 800 میلیارد تومان از این طرح‌ها بین متقاضیان و بانک‌ها منعقد شده و 5 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات نیز پرداخت شده است.

وی با اشاره به ابلاغ دو مرحله دیگر از این تسهیلات که هر مرحله 15درصد از منابع مربوطه است، گفت: متاسفانه با وجود گذشت بیش از یک ماه از ابلاغ مرحله سوم و یک هفته از مرحله چهارم هنوز به بانک ها رقمی پرداخت نشده است.

به گفته وی، از 6 هزار میلیارد تومانی که بعد از افزایش نرخ ارز به رقم تسهیلات توسعه اشتغال افزوده شده بخشی از آن معادل 3 هزار و 700 میلیارد تومان مقررشد به بخش های حمایتی اختصاص یابد که رقمی معادل 2هزارمیلیارد تومان آن به کمیته امداد امام (ره) اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: علت بسته شدن سامانه کارا هم به دلیل آن است که در شرایط فعلی ظرفیت پذیرش طرح های جدید وجود ندارد اما در عین حال در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم مجوز برداشت رقمی از این حساب برای حوزه اشتغال را به صورت سالانه اخذ کنیم. در بحث متمم برای طرح های در دست اجرا بانک ها محور عمل خواهند بود و این افزایش هزینه ها در اجرای طرح ها را مشخص و در صورت نیاز در قالب متمم اقدام می شود.

منصوری با بیان اینکه طرح‌هایی که به بانک‌ها ارسال شده و هنوز مصوب نشده مشمول پالایش دوباره می‌شوند، عملکرد خراسان رضوی در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی و نظارت بر آنها را خوب توصیف و عنوان کرد: انحراف هشت درصد اولیه که در بررسی مجدد به یک درصد رسیده بسیار مطلوب است و نشان می‌دهد سرعت فدای دقت نشده و کار با حساسیت و دقت بالا پیش رفته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه نظارت اثبات می‌کند که کار هدفمند اثربخش است، اظهار کرد: بدین منظور در حوزه نظارت علاوه بر سامانه کارا یک سامانه ناظر هم تعریف کردیم و در این راستا علاوه بر استان‌ها در مرکز نمونه برداری برای نظارت هم به روش علمی انجام می شود.

منصوری تصریح کرد: این وام‌ها نه برای تولید بلکه با محوریت اشتغال است و در حوزه نهادهای حمایتی هم باید توجه داشت که هدف ما در این پروژه اختصاصا نه فقرزدایی بلکه ایجاد و تقویت اشتغال این جمعیت است.

وی تاکید کرد: حل مشکل اشتغال با پشت ‌میزنشینی ممکن نیست. باید به روستاها و مناطق دورافتاده رفته و با شناسایی آن به مردم منطقه کمک و خدمات برای ورود به این عرصه ارائه داد.

۱۳۹۷/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...