نسخه چاپی

برنامه دولت در حمل‌‌و‌نقل ریلی‌ زمین می‌خورد

رئیس انجمن شركت‌های حمل‌‌‌و‌نقل ریلی با تأكید بر اینكه پس از زمین‌گیری ترن‌ست‌ها و قطارهای حومه‌‌ای، تلفات تصادفات جاده‌ای افزایش می‌یابد، گفت: برای نجات بخش ریلی سالانه فقط ۴۰ میلیون یورو لازم است، اما دولت اهتمامی ندارد.

به گزارش نما، ‌محمد رجبی با انتقاد از بی‌توجهی دولت به توسعه حمل و نقل ریلی و کاهش اعتبارات این بخش اظهار داشت: مشکلات حمل و نقل ریلی بسیار افزایش یافته است و در دو سال اخیر این مشکلات را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

* خط آهن هست واگن نیست

وی افزود: متأسفانه توسعه خطوط ریلی کشور متناسب با توسعه ناوگان انجام نمی‌شود و این حلقه در کشور نامتوازن است، در حالی‌ که ضرورت دارد، توسعه خطوط همسو با توسعه ناوگان، لکوموتیو، بخش تعمیر و نگهداری، بخش تأمین قطعه و غیره انجام شود، ضمن آنکه سرمایه‌بری بخش زیرساخت بسیار بیشتر است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل ریلی افزود: دولت اولویت خود را بر اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی گذاشته است، در یک و نیم سال اخیر مسیر همدان و کرمانشاه افتتاح شده است، ارومیه و رشت هم در آستان تکمیل است، اما هیچکس در مورد تأمین ناوگان این خطوط ریلی صحبتی نمی‌کند، بالاخره ناوگان از کجا باید تأمین شود؟

رجبی اظهار داشت: میانگین هزینه احداث هر کیلومتر خط‌آهن بسته به کوهستانی یا مسطح بودن مسیر بین ۸ تا ۱۵ میلیارد تومان است و البته امروز با افزایش قیمت دلار این ارقام قطعاً بیشتر خواهد بود، زیرا ما در بخش سوزن‌های ریلی و بعضاً ریل،‌ وابستگی‌های ارزی داریم.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل ریلی بیان کرد: در خط آهنی به طول ۱۰۰ کیلومتر رقمی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود حال این خط ریلی هزینه نگهداری دارد و با این همه هزینه آیا نباید قطار از روی این خط عبور کند؟ این همه هزینه می‌کنیم و خط‌ می‌سازیم، ولی ناوگان موجود نیست این در حالی است که مدعی هستیم، کمبود بودجه داریم.

رجبی تأکید کرد: این همه خط ریلی در کشور در حال احداث است، اما ناوگانی وجود ندارد و نمی‌دانم برنامه دولت برای تأمین این ناوگان کجا است.

وی ادامه داد: به هر حال توسعه متوازن سیستم ریلی ما را به نتیجه می‌رساند و غیرمتوازن بودن آن فقط به خواب سرمایه می‌انجامد، هزاران میلیارد تومان خط‌آهن روی زمین می‌ماند، هزینه نگهداری دارد اما ناوگان برای عبور از روی آن نداریم، در حالی که باید از هر کیلومتر خط‌ ریلی، پول دربیاوریم.

* توجه به توسعه ریلی در دهه هشتاد بی‌نظیر بود

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل ریلی با اشاره به اینکه در دهه هشتاد توجه خاصی به توسعه ریلی کشور انجام می‌شد، گفت: در دهه هشتاد، شرکت‌های خصوصی اجازه داشتند، از محل وجوه اداره شده راه‌آهن واگن خریداری کنند، تسهیلات دریافت کنند و تا ۹ درصد سود وام، توسط دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌شد.

* میانگین عمر ناوگان ریلی امروز ۲۹ سال است

وی با اشاره به اینکه امروز متأسفانه ناوگان ریلی کشور فرسوده شده است، افزود:‌ میانگین عمر ناوگان ریلی مسافری ۲۹ سال است که رقم بالایی است؛ در سال‌های ۹۴ و ۹۵ بیش از ۳۴۰ دستگاه واگن فرسوده که عمر بالای ۴۵ سال و ۵۵ سال داشتند از ناوگان خارج شدند و شاخص میانگین عمر کاهش یافت، وگرنه میانگین عمر ناوگان امروز بیش از ۳۵ سال بود.

رجبی افزود: به هر حال حمل ونقل ریلی مسافری در حال زمین‌گیر شدن است و اگر واگن‌های با عمر ۳۰ سال هم از ناوگان خارج شود که حدود ۴۰۰ دستگاه واگن خواهد بود مشکلات افزایش می‌یابد، به هر حال از این ۱۴۰۰ واگن فعال، ۴۰۰ دستگاه دیگر کم می‌شود و این یک فشار بزرگ برای حمل و نقل کشور خواهد بود، تعداد مسافران قطار کاهش می‌یابد و آمار افزایشی در حوزه حمل و نقل ریلی نخواهیم داشت.

* دولت برنامه دارد حمل و نقل ریلی را زمین بزند‌

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل ریلی اظهار داشت: آخرین جلسه‌ای که حدود ۲ هفته پیش به همراه مدیرعامل راه‌آهن با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، به آقای نوبخت گفتیم که ضرورت دارد حمل‌ونقل ریلی به عنوان یک نیاز اساسی مردم و کشور ارز دولتی دریافت کند.

رجبی گفت: اما زمزمه اعضای کمیسوین اقتصادی مجلس حاکی از این است که آنها با اختصاص ارز یارانه‌های به شرکت‌های ریلی مخالفت می‌کنند، حتی خبری هم منتشر شد، مبنی براینکه بانک مرکزی فقط به کالاهای اساسی و دارو ارز یارانه‌ای اختصاص می‌دهد و با تخصیص ارز دولتی به هرگونه کالای غیر اساسی مخالف است.

وی تأکید کرد: ما فکر می‌کنیم که دولت برنامه دارد حمل و نقل ریلی را زمین بزند.

* افزایش تلفات انسانی با زمین‌‌گیری ترن‌ست‌ها و قطارهای حومه‌ای‌

وی با اشاره به رقم بالای جابه‌جایی مسافر توسط قطار‌های حومه‌ای و انتقال مسافر از جاده به ریل ادامه داد: در ۶ میلیون جابه‌جایی قطارهای حومه‌ای در یک سال، تعداد جان‌باختگان بر اساس سوانح، صفر است حال دولت کاری کرد که ترن‌ست‌ها (پردیس تندرو) زمین‌گیر شود و مسافران اینها به سمت جاده سوق یابند، بدین ترتیب‌ آمار تلفات سوانح رانندگی از ۱۶ هزار نفر در سال، افزایش خواهد یافت.

* برای نجات بخش ریلی سالانه فقط ۴۰ میلیون یورو لازم است

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل ریلی گفت: برای نجات کل بخش ریلی مسافری، سالانه بیش از ۴۰ میلیون یورو نمی‌خواهیم، ۴۰ میلیون یورو از رقم کل بودجه کشور رقم بالایی نیست که اگر این رقم به شرکت‌های ریلی بابت خریدهای خارجی‌شان اختصاص یابد، مشکلات کاهش می‌یابد.

رجبی افزود: دولت فقط از محل یارانه سوخت در هر لیتر ۳ هزار تومان و جمعاً ۲.۵ میلیارد تومان یارانه بنزین به خودرو می‌دهد، اما حمل و نقل ریلی فقط ۴۰ میلیون یورو برای سرپا شدن نیاز دارد و با این رقم همه ناوگان آنها سرپا می‌ماند، حمل و نقل ریلی سالانه ۲۵ میلیون مسافر ‌جابه‌جا می‌کند و این ۴۰ میلیون یورو قطعاً توجیه اقتصادی دارد و عدد بزرگی نیست.

* رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات حمل و نقل ریلی کاری کند

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل ریلی با اشاره به توجهات خاص مقام معظم رهبری به توسعه ریلی به ویژه در برنامه ششم، تأکید کرد: ضرورت دارد، شخص رئیس جمهور به عنوان قوه مجریه ورود کرده و‌ مشکلات حمل و نقل ریلی را حل کند،‌ ما ۳۰ ماه است که پیگیر این موضوع هستیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

۱۳۹۷/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...