نسخه چاپی

احتمال حذف حق وتو از قوانین سازمان ملل

«حق وتو» در واقع همراهی همه اعضای شورای امنیت با قطعنامه های غیر رویه ای شوراست ؛ كه اگر همراهی حتی یكی از آن 5 عضو با قطعنامه ای نباشد ، قطعنامه شورا تصویب نخواهد شد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل خواستار حذف حق وتو از شورای امنیت ملل متحد شده است. ناصر عبدالعزیز الناصر، به روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» گفته است که حق وتوی 5 کشور ، آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، روسیه و چین ، در زمان حاضر نباید اعتباری داشته باشد و چنین حقی صلح و امنیت جهانی را به مخاطره خواهد افکند .

وی همچنین اضافه کرد زمانی که سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد ، 51 کشور آن را تاسیس کردند و در حال حاضر این سازمان باید اصلاحاتی در خود برای برآورده کردن نیازهای زمانه ایجاد کند.

ناصر که دوره ریاستش بر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر آینده به پایان خواهد رسید، از کشورهای عضو شورای امنیت خواست که برای اداره بهتر جهان به قدرت های نوظهور توجه بیشتری داشته باشند.

در حال حاضر تلاش برای تغییر ساختار شورای امنیت با لابی گری اعراب در جریان است ، چرا که آنان از وتوی قطعنامه ضد روسی شورای امنیت توسط چین و روسیه ناراضی هستند و در صددند این معادله را بر هم بزنند. از بدو پیدایش رژیم اسرائیل تا کنون صدها قطعنامه علیه این کشور در شورای امنیت تصویب شده است که همه این قطعنامه ها با وتوی آمریکا روبرو شده است و هیچ یک از اعراب هم به این روند اعتراض نکرده اند.

این در حالی است که فلسفه وجودی ایجاد شورای امنیت ایجاد راهکاری برای جلوگیری از جنگ بین کشورهای قدرتمند بوده است . چرا که از زمانی که شورای امنیت تشکیل شده است تا کنون بین کشورهای قدرتمند جنگی درنگرفته است ، اما به صورت متناوب جنگ هایی بین کشورهای کوچکتر و همچنین بین یک ابر قدرت با کشورهای کوچکتر درگرفته است . این نشان دهنده این است که وجود شورای امنیت برای ایجاد صلح و امنیت جهانی نیست ، بلکه برای ایجاد صلح و امنیت کشورهای عضو این شورا است .

در حال حاضر بر اساس ساختار موجود، شورای امنیت سازمان ملل دارای 5 عضو دائم و 10 عضو غیر دائم است . 5 عضو دائم که 5 کشور فرانسه ، انگلیس ، آمریکا ، روسیه و چین را شامل می شود و اعضای غیر دائم هم به مدت دو سال از کشورهای مختلف در قاره های مختلف انتخاب می شوند. هر قطعنامه در موضوعات غیر رویه ای برای تصویب در شورای امنیت ملل متحد لزوما باید رای 5 عضو دائم را داشته باشد و اگر حتی یکی از این 5 عضو با قطعنامه ای مخالفت کند ، آن قطعنامه تصویب نخواهد شد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...