نسخه چاپی

درگیریهای جدید میانمار در شاهرگ انرژی چین

مهدی صولی

طی روزهای گذشته اخبار جدیدی در خصوص گسترش درگیری در مناطق غرب میانمار منتشر شده که البته اطلاع دقیقی نیز از تعداد تلفات یا آوارگان این حوادث در دست نیست.
چند ماه پیش از این نیز گزارش هایی از درگیری در استان روآخین در غرب میانمار رسیده یود که برخی از فعالان و گروه های حقوق بشری و تشکل های مردمی به واکنش در برابر آن پرداختند.
البته چون یک طرف این درگیری ها مسلمانان هستند باید دستگاه دیپلماسی کشورمان و سازمان کنفرانس اسلامی با جدیت بیشتری این حوادث را پیگیری کنند.
هرچند منابع رسمی تعداد تلفات را زیاد اعلام نمی کنند اما نکته حائز اهمیت تضییع حقوق از مسلمانان به بهانه های واهی و غیرقابل توجیه است.
طی ماه های گذشته روهینگاها در غرب میانمار در شرایط نامطلوب و به صورت اردوگاهی به سر می برند.
این افراد از سال 1982 تا کنون از حداقل حقوق شهروندی محروم هستند این درحالی است که این افراد در سالهای پیش از آن در کنار دیگر اقوام ساکن در میانمار زندگی می کرده اند.
اما از سال 82 با وضع قوانین جدید در میانمار حقوق شهروندی و تابعیت میانماری از آنها سلب شده و به دلیل اینکه بنگلادش هم آنها را جزو اتباع خود نمی داند وضعیت زندگی این مسلمانان بسیار سخت شده است.
اما در گیری های اخیر از شهر کیائوکتیو از منطقه آراکان آغاز شده که از مهمترین مناطق دارای منابع انرژی غنی به شمار می رود.
و البته خط لوله بسیار مهم انتقال گاز سینوپک که منبع اصلی تامین انرژی گازی چین است نیز در این منطقه قرار دارد.
از طرف دیگر قرار است که در این منطقه پروژه های بنادر بزرگ تجاری و اقتصادی ساخته شود و برخی کشورها نیز در این پروژه های بزرگ سرمایه گذاری خواهند کرد.
دولت نظامی میانمار از گشایش سازمان کنفرانس اسلامی در این کشور خودداری کرده که این موضوع باید به نوبه خود در صدر برنامه های دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد.
در حال حاضر کشور ما ریاست جنبش غیرمتعدها را به عهده دارد که باید از این ظرفیت در جهت احقاق حقوق از دست رفته مسلمانان میانمار استفاده کند.

۱۳۹۱/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...