نسخه چاپی

هشدار سفیر ایران درباره اجلاس ضد ایرانی لهستان

سفیر ایران در لهستان، تلاش واشنگتن برای برگزاری اجلاسی ضدایرانی در لهستان را اقدامی برای ایجاد تفرقه و شكاف میان اعضای اتحادیه اروپایی در قبال جمهوری اسلامی دانست و گفت كه این اقدام می تواند تبعات منفی در روابط دو كشور داشته باشد.

به گزارش نما، وزیر خارجه آمریکا، اخیرا از برگزاری یک نشست بین‌المللی با تمرکز بر نفوذ و نقش‌ آفرینی منطقه‌ای ایران در ورشوی لهستان خبر داد و اعلام کرد که این کنفرانس روزهای(24 و 25 بهمن ) در این کشور برگزار خواهد شد.

«مسعود ادریسی کرمانشاهی» سفیر ایران در لهستان روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در تشریح اهداف آمریکا از برگزاری این نشست به میزبانی لهستان اظهار داشت: آمریکا تلاش می کند از این طریق و به اصطلاح قرار دادن اروپای جدید در برابر اروپای قدیم به روابط و تلاش هایی که اتحادیه اروپا برای حفظ روابط با ایران انجام می دهد؛ آسیب برساند.

** لهستان بدنبال مطرح کردن نام خود در اتحادیه اروپاست

ازسفیر ایران در لهستان پرسیدیم ، گفته می شود یکی از دلایل میزبانی لهستان برای اجلاس آتی؛ قوت گرفتن نقش اروپای جدید و نقش آفرینی طیف جدیدی از کشورهای اروپایی در همکاری با آمریکاست.به بیان دیگر اروپای قدیم وسنتی درحال به حاشیه رانده شدن است و لذا آمریکا سعی در استفاده از سایر کشورها برای اقدامات ضدایرانی خود است ؟ تحلیل جنابعالی چیست؟

وی در پاسخ به این پرسش به خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام اشاره کرد و گفت : دولت ترامپ پس از خروج از برجام تلاش کرده است تا سایر کشورهای جهان بویژه کشورهای اروپایی را بااین تصمیم همراه سازد ولی تاکنون موفق نبوده است لذا تلاش برای برگزاری اجلاس ورشو را می توان اقدامی برای ایجاد شکاف بین اتحادیه اروپا در قبال ایران ارزیابی کرد.

وی افزود:ازیک سو اروپای سنتی و در راس آنها آلمان، فرانسه و انگلیس با خروج آمریکا از برجام موافق نیستند و از توافق هسته ای باایران حمایت می کنند و از سوی دیگر کشورهایی نظیر لهستان که به دنبال مطرح کردن نام خود به عنوان یکی از بازیگران مهم عضو اتحادیه اروپایی می باشند ؛ با پیروی از سیاست های آمریکا بدنبال کسب جایگاه در اروپا هستند.

وی درعین حال گفت:بنده معتقد نیستم که اروپای سنتی در حال به حاشیه رانده شدن باشد و هنوز کشورهایی نظیر لهستان در اتحادیه اروپایی ، چیزی برای عرض اندام ندارند.

** میزبانی لهستان از کنفرانس ضد ایرانی؛ اقدامی خصمانه علیه جمهوری اسلامی است

نماینده عالی کشورمان درلهستان در پاسخ به پرسشی درباره ملاقات اخیر خود با معاون وزیر خارجه لهستان و محورهایی که در این دیدار مطرح شد؛ اظهار داشت:دراین دیدار صراحتا برگزاری این کنفرانس به میزبانی دولت لهستان را خلاف امنیت ملی ایران دانسته و در نتیجه آن را یک اقدام خصمانه علیه ایران دانستم.

وی گفت که در ملاقات با معاون وزیرخارجه لهستان با بیان ادله و استدلال هدف آمریکا از برگزاری این کنفرانس را ضدیت با ایران ارزیابی و بر این نکته تاکید کردم که همراهی و میزبانی لهستان در برگزاری اجلاسی ضد ایران؛ تصمیم اشتباه ؛ نادرست و غیرقابل قبول است که می تواند تبعات منفی در روابط دو کشور داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود در این دیدار حامل پیام کتبی از سوی ایران برای مقامات لهستانی بوده است؛ اظهار داشت : بنده در این دیدار حامل پیام کتبی نبودم و پیام شفاهی بود .

** لهستان تحت تاثیر فشارهای آمریکا در مسیر رفتاری ضدایرانی قرارگرفته است

از سفیر ایران در لهستان پرسیدیم؛ ایران در جریان جنگ دوم جهانی میزبان هزاران لهستانی بوده است که تعدادی از آنان هنوز آرامگاه شان در ایران حفاظت و نگهداری می شود، علت رفتار دور از دیپلماسی لهستان با میزبانی این نشست در قبال ایران چیست؟ میزبانی اجلاس ورشو ؛ چه تاثیر و پیامدهایی را در مناسبات دوجانبه ایران و لهستان بدنبال خواهد داشت ؟

وی در جواب گفت:به نظر می رسد لهستان تحت تاثیر فضاسازی ؛ وعده و فشارهای دولت آمریکا در مسیر رفتاری و سیاست های ضد ایرانی دولت آمریکا قرار گرفته است.

'مقامات لهستان تصور می کنند با پذیرش این میزبانی می توانند در آینده منفعتی برای منافع ملی کشورشان به دست آورند که قطعا در اشتباهند و درگذشته نیز کم نبوده اند کشورها و رهبرانی که چنین اشتباهات محاسباتی در قبال ایران داشته اند ولی در نهایت جز ثبت یک سابقه بد و تیره در کارنامه روابط خود در قبال ملت بزرگ ایران چیزی عایدشان نشده است.'

ادریسی خاطر نشان کرد:' قطعا اثر این رفتار دولت لهستان در ذهنیت تاریخی بین مردم ایران و لهستان باقی خواهد ماند.کسانی که با تاریخ روابط دوکشور آشنا هستند به خوبی می دانند که روابط ایران و لهستان قدمتی بیش از 500 سال دارد و دارای یک نشانه و سمبل ارزشمند است و آن میزبانی ایرانیان از بیش از 120 هزار لهستانی در دوران جنگ جهانی دوم است .'

به گفته سفیر ایران ، روابط دوکشور را نمی توان بدون توجه به این نشانه و سمبل مورد توجه قرار داد. دولتمردان لهستانی نباید با تصمیمات و رفتارهای خود به میراثی که دوکشور در روابط بین خود از آن برخوردارند، آسیب وارد کنند.رفتار لهستان در قبال ایران قابل قبول نیست و دولت لهستان باید پاسخگوی عواقب این میزبانی باشد.

**حجم مبادلات 250میلیون دلاری دوکشور(10ماهه 2018)

وی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و لهستان و حجم مبادلات تجاری دوکشور گفت: همکاری های سیاسی ؛ اقتصادی و بویژه فرهنگی دوکشور همواره خوب ؛ دوستانه و صمیمانه بوده است .

'براساس آمار، حجم مناسبات تجاری دوکشور در 10 ماهه اول سال 2018 میلادی قریب به 250 میلیون دلار بوده است که سهم صادرات ایران نزدیک به 5/175 میلیون دلار که بخش عمده آن فروش نفت بوده است و سهم صادرات لهستان به ایران حدود 72 میلیون دلار است.'

وی گفت: مهمترین محصولات صادر شده از لهستان به ایران شامل ماشین آلات، تجهیزات مکانیکی، دیگ بخار، وسائل صوتی و تصویری و محصولات خوراکی و در مقابل مهمترین محصولات صادراتی از ایران به لهستان شامل نفت و محصولات تقطیری آن ؛ سوخت و روغن معدنی ؛ قیر و ... بوده است .

** دوکشور در حوزه های فناوری اطلاعات و گردشگری مستعد همکاری هستند

ادریسی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به ظرفیت بالای همکاری های اقتصادی دوکشور؛گفت: ایران و لهستان ظرفیت بسیار بالایی برای تبادل خدمات ؛ کالا و فناوری در حوزه ها نفت و گاز و پتروشیمی ، ماشین الات ؛ دارو تجهیزات پزشکی , محصولات غذایی و کشاورزی ؛ تجهیزات حمل و نقلی ؛ ساختمان سازی و مصالح و لوازم خانگی دارند .

وی گفت : علاوه بر این حوزه های انرژی تجدید پذیر و فناوری اطلاعات و گردشگری بسیار مستعد همکاری های دوکشور است.

** جمعیت دوهزار نفری ایرانیان در لهستان عمدتا دانشجو هستند

سفیر ایران در لهستان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت ایرانیان مقیم لهستان گفت : شمار ایرانیان مقیم لهستان حدود 1500 تا 2000 نفر است که عمدتا دانشجو هستند .

'درلهستان ایرانیان پزشک بسیارند و حتی در دانشگاه و مراکز علمی لهستان چندین استاد ایرانی مشغول به کارند . همچنین چندین تاجر موفق ایرانی در لهستان زندگی می کنند .'

مسعود ادریسی کرمانشاهی سفیر کشورمان در لهستان گفت:'تشکل ایرانیان بسیار خوب بوده و به طور کلی ارتباط بسیار خوبی میان ایرانیان و سفارت ایران در ورشو برقرار است.لهستان در سالهای اخیر در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد دانشجویی برای ایرانیان است و صدور ویزا همچنان برقرار است .'

۱۳۹۷/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...