نسخه چاپی

۱.۴ میلیارد دلار سهمیه تجهیزات پزشكی از ارز دولتی

مدیركل امور تجهیزات و ملزومات پزشكی، گفت: بسیاری از صادرات تجهیزات پزشكی به صورت غیررسمی انجام می شود به این دلیل كه مشكلی در بازگشت ارز به كشور وجود نداشته باشد.

به گزارش نما، رضا مسائلی با بیان اینکه لازمه حمایت از تولیدکننده تجهیزات پزشکی صادرات محصولات این حوزه است، گفت: سال 97 معاونت امور تجهیزات و ملزومات پزشکی یک هدف بزرگ برای صادرات تجهیزات پزشکی مشخص کرد که در این راستا نشستی با سازمان توسعه تجارت، معاون علمی رئیس جمهور و انجمن های تخصصی تجهیزات پزشکی برگزار شد و زیرساخت ها و توانمندی های بالقوه در حوزه تجهیزات پزشکی را مدنظر قرار گرفت.

صادرات تجهیزات پزشکی سال گذشته حدود 24 میلیون دلار بوده است

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر اینکه صادرات تجهیزات پزشکی توسط شرکت های خصوصی انجام می شود، افزود: صادرات تجهیزات پزشکی سال گذشته حدود 24 میلیون دلار بوده است، اما برای سال جاری 240 میلیون دلار هدفگذاری شده که به معنای رشد 10 برابری در این حوزه است.

وی با بیان اینکه تمام مردم و تولیدکنندگان باید احساس کنند که در تولید ملی مشارکت دارند، ادامه داد: کشور هر میزان که ثروت داشته باشد، اما اگر کسی سهم خود را در حوزه ثروت آفرینی نداند با مشکل مواجه می شود.

بازارهای هدف صادرات تجهیزات پزشکی ابتدا بازار 400 میلیونی منطقه است

مسائلی با یادآوری اینکه بازارهای هدف صادرات محصولات و تجهیزات پزشکی ابتدا بازار 400 میلیونی منطقه و سپس بازار کشورهای آسیایی است، اظهار داشت: اگر بازار تجهیزات پزشکی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، این بخش راهکارها و روش های خود در حوزه صادرات و واردات را پیدا می کند.

وی با بیان اینکه ایران تاکنون دو دوره از تحریم های جدید آمریکا را پشت سر گذاشته است، افزود: تحریم نخست مرداد 97 و تحریم دوم آبان ماه سال جاری بود، اما تحریم سوم اردیبهشت سال 98 است که آمریکا تلاش می کند در این تاریخ صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

سامانه هایی توسط معاونت تجهیزات و ملزومات پزشکی طراحی شده تا بر ثبت سفارش ها و واردات تجهیزات نظارت شود و در این راستا کمبودهای تجهیزات پزشکی نیز در سامانه ثبت می شود تا تامین کننده، واردکننده و تولیدکننده مشخص و نیازهای کشور کشور رفع شود.

از 22 فروردین تا تاریخ 29 مردادماه، 5 مرتبه تصمیمات ارزی دولت تغییر یافت

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تلاش شده حوزه تجهیزات پزشکی در دوره تحریم ها با آسیب مواجه نشود، ادامه داد: از تاریخ 22 فروردین که بحث دلار 4 هزار و 200 تومانی مطرح شد تا تاریخ 29 مردادماه، 5 مرتبه تصمیمات ارزی دولت تغییر یافت، چرا که قیمت ارز افزایش یافته و دولت ناگزیر به اخذ تصمیمات متعدد و متفاوتی شد که اثر آن در حوزه تجهیزات پزشکی هم نمود پیدا کرد.

مسائلی با بیان اینکه کمبود تجهیزات پزشکی در زمان تحریم ها می تواند کشور را با چالش روبه رو کند، تاکید کرد: در این حوزه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا بتوان با توجه به تغییر تصمیمات دولت مدیریت اصولی را اعمال و از ایجاد رانت و فساد جلوگیری کرد.

پس از اعلام نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی توسط دولت ثبت سفارش های بی رویه انجام شد

وی با اشاره به اینکه پس از اعلام نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی توسط دولت ثبت سفارش ها بی رویه شد، افزود: پس از مدتی دولت تلاش کرد که سرمایه کشور در قالب ارز دولتی از بین نرود، لذا در این راستا سهمیه ای برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین و عنوان کرد که 3 میلیارد و 500 میلیون دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد که 1.4 میلیارد دلار سهمیه تجهیزات پزشکی شد.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پس از افزایش قیمت ارز، 2 اقدام همزمان در حوزه تجهیزات پزشکی صورت گرفت، ادامه داد: نخست اینکه برای تامین ذخایر استراتژیک تلاش و همزمان مانع سوءاستفاده در این بخش شد، که تجهیزات و ملزومات پزشکی در این راستا باید 2 هزار و 200 شرکت وارد کننده، هزار شرکت تولیدکننده، تامین مواد اولیه تولیدکنندگان و 280 هزار قلم کالا را ساماندهی کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مشوق های صادراتی را به صورت عمومی لحاظ می کند، در حالی که این مشوق ها باید به صورت دقیق برنامه ریزی شود.

تمام کمبودهای تجهیزات پزشکی در سامانه ثبت می شود

مسائلی با تاکید بر اینکه از 23 خرداد سال جاری بررسی قیمت تمام کالاها برعهده مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی قرار داده شد تا نیازهای کشور در حوزه تجهیزات پزشکی تامین شود، تصریح کرد: تا تاریخ 16 مردادماه مبنای قیمت ارز 4 هزار و 200 تومان بود، اما یکباره مبنای قیمت ارز, سامانه نیما و در واقع 2 برابر می شود. البته دولت در آن مقطع ناگزیر به این تغییر قیمت می شود که در این راستا قیمت تجهیزات پزشکی نیز 2 برابر می شود.

وی با بیان اینکه برای ثبت سفارش تجهیزات پزشکی ابتدا باید معاونت تجهیزات و ملزومات پزشکی ثبت سفارش را تائید و سپس در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت نوع کالا ثبت شود، افزود: سامانه هایی توسط معاونت تجهیزات و ملزومات پزشکی طراحی شده تا بر ثبت سفارش ها و واردات تجهیزات نظارت شود و در این راستا کمبودهای تجهیزات پزشکی نیز در سامانه ثبت می شود تا تامین کننده، واردکننده و تولیدکننده مشخص و نیازهای کشور مرتفع شود.

گروه مستقل تامین ارز و تجهیزات پزشکی در معاونت تجهیزات وزارت بهداشت تشکیل شده است

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه گروه مستقل تامین ارز و تجهیزات پزشکی در معاونت تجهیزات وزارتخانه تشکیل شده تا اقدامات تامین تجهیزات مدیریت شود، ادامه داد: باید به مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی تجهیزات پزشکی نیز ارز دولتی اختصاص یابد تا فضای رقابتی بین واردکنندگان و تولیدکنندگان ایجاد شود، لذا معاونت تجهیزات و ملزومات پزشکی تمام تلاش خود را انجام داده تا ضریب خطا در این حوزه کمتر شود.

مسائلی با بیان اینکه پیش نویس اختصاص ارز به افراد متفاوت در حوزه تجهیزات پزشکی منتشر شده است، گفت: کمیته تخصیص ارز معاونت تجهیزات و ملزومات پزشکی معیارهای تخصیص ارز را تدوین و منتشر کرده تا مشخص شود براساس چه معیاری ارز تخصیص می یابدکه تمام فرآیندها نیز به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

ارائه مشوق های صادراتی در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار مهم است

وی با تاکید بر اینکه ارائه مشوق های صادراتی در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار مهم است، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مشوق های صادراتی را به صورت عمومی لحاظ می کند، در حالی که این مشوق ها باید به صورت دقیق برنامه ریزی شود، چراکه حدود هزار میلیارد تومان جایزه صادراتی در بودجه سال 96 در نظر گرفته شده اما مشخص نیست چه اتفاقی برای این مشوق ها رخ داده و حداقل در حوزه تجهیزات پزشکی این مشوق ها خیلی دیر پرداخت می شود.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ارائه مشوق های صادراتی باید هدفگذاری شود، ادامه داد: تولیدکنندگان باید احساس کنند بین افرادی که تجهیزات خود را صادر می کنند با افرادی که صادرات نداشته اند، تفاوت وجود دارد.

مشوق های صادراتی باید نشان دار شود

مسائلی تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین نامه تجهیزات پزشکی مصوبه ای داشته مبنی بر اینکه دانشگاه های علوم پزشکی از تولیدکننده ای تجهیزات را خریداری می کنند که صادرات داشته باشد و حتی در این بین، میان افرادی که صادرات بیشتری داشته و افرادی که صادرات کمتری خواهند داشت، تفاوت قائل می شود.

وی با بیان اینکه مشوق های صادراتی باید نشان دار شود، افزود: معاونت تجهیزات و ملزومات پزشکی تلاش کرده تولیدکنندگان در نمایشگاه های مختلف حضور یابند به گونه ای که امسال به تولیدکنندگان یارانه اختصاص دادیم تا بتوانند در بزرگترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی دنیا، (مدیکا) که در کشور آلمان برگزار شد حضور یابند.

بسیاری از صادرات تجهیزات پزشکی به صورت غیررسمی انجام می شود

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بسیاری از صادرات تجهیزات پزشکی به صورت غیررسمی انجام می شود، گفت: صادرات غیررسمی به این دلیل در این حوزه انجام می شود که مشکلی در بازگشت ارز به کشور وجود نداشته باشد، البته این به معنای قاچاق تجهیزات پزشکی نیست، بلکه یک بازرگان می تواند با یک چمدان هم تجهیزات خریداری شده را از کشور به طور غیر رسمی خارج کند.

۱۳۹۷/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...