نسخه چاپی

سامانه رفع تعهد ارزی واردكنندگان راهی برای جلوگیری از سواستفاده

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره راه اندازی سامانه رفع تعهد ارزی واردكنندگان گفت: اگر اطلاعات درست به سامانه رفع تعهد ارزی واردكنندگان وارد شود قطعا می‌تواند با فساد مقابله كند.

به گزارش نما، اختصاص ارز برای واردات در سال جاری با حاشیه‌های زیادی همراه بود به طوری که برخی از افراد و شرکت‌ها با دریافت ارز دولتی و سوء استفاده از آن اقدام به واردات کالا کرده، اما آن‌ها را با قیمت آزاد به فروش رساندند و یا به میزان ارز دریافتی کالا وارد کشور نکردند که اعتراض بسیاری را برانگیخت.

این اتفاقات و سوء استفاده موجب شد تا بانک مرکزی به دنبال راهکاری برای مقابله با اینگونه سوءاستفاده‌ها باشد به همین دلیل ایجاد سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان را در دستور کار قرار داد تا عملکرد واردکنندگان در دسترس باشد.

در همین رابطه مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان اظهار کرد: طبق عرف واردکنندگان برای اینکه کالا وارد کنند باید جواز سبز گمرکی خود را به بانک بدهند تا بانک رفع تعهد کند، اما به دلیل اینکه بیشتر واردات ما از طریق بانکی صورت نمی‌گیرد بدین منظور این سامانه ایجاد شده تا از این طریق هر فردی که ارز از سیستم دریافت می‌کند در این سامانه ثبت کند که پس از وارد کردن کالا و ثبت پروانه گمرکی در این سامانه، به صورت اتوماتیک رفع تعهد صورت می‌گیرد.

وی درباره اینکه آیا این سامانه می‌تواند جلوی سوءاستفاده و فساد را بگیرد یا خیر، افزود: بستگی به این دارد که سامانه چگونه طراحی شده و اطلاعات به آن چگونه داده شود و اگر اطلاعات درست به آن وارد شود قطعا می‌تواند با فساد مقابله کند.

۱۳۹۷/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...