نسخه چاپی

سفر 5 ساعته نخست وزیر قطر به اراضی اشغالی

عکس خبري -سفر 5 ساعته نخست وزير قطر به اراضي اشغالي

منابع خبری از سفر 5 ساعته نخست وزیر قطر به فلسطین اشغالی و دیدارش با مقامات رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و شیمون پرز رئیس این رژیم پرده برداشتند.

به گزارش نما، روزنامه المنار به نقل از منابع اطلاعاتي مورد وثوق خود نوشت: سفر مخفيانه و سري شيخ حمد بن جاسم نخست وزير قطر به فلسطين اشغالي تنها چند ساعت قبل از آغاز سفر رسمي امير قطر به نوار غزه صورت گرفت.

بنابراين گزارش ، مذاکرات این مسئول قطری در اسرائیل برای قانع کردن سران تل‌آویو برای پذیرفتن کشور فلسطینی و ورود به مذاکرات جدی صلح برای پایان دادن به مناقشه اعراب - اسرائیل نیز بوده است.

به گفته این منابع ، این سفر 5 ساعته شیخ حمد بن جاسم به سرزمین های اشغالی ، قبل از عزیمتش به قاهره و در انتظار کشیدن ورود امیر قطر به مصر انجام شد .

بسياري از تحليلگران سياسي سفر اخير نخست وزير و امير قطر به نوار غزه را يك رويداد بسيار خطرناك براي آينده اين منطقه دانستند و گفتند : اين سفر پيامدهاي سياسي و تاثيرات بسيار منفي بر صحنه داخلي فلسطين و طرح ملي فلسطين و آرمان هاي ملت فلسطين بر جاي خواهد گذاشت.

روزنامه " المنار" در اين باره تاكيد كرد : ابعاد و اهداف سفر نخست وزير قطر در ادارات سياسي اسرائيل و آمريكا مورد بررسي قرار گرفت و در چارچوب اين بررسي ها ،‌ معلوم شده است در ادامه تماس هاي سري دوحه با تل آويو، شيخ حمد بن جاسم نخست وزير قطر اخيرا به طور مخفيانه به دفتر نخست وزير اسرائيل رفته و با بنيامين نتانياهو و مشاوران بلند پايه اش ديدار و گفتگو كرده است.

علاوه بر آن نخست وزير قطر با شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي ملاقات داشته و شرح كاملي از اهداف سفر امير قطر به نوار غزه را به وي داده است .

حمد بن جاسم سفر امير قطر به نوار غزه را در چارچوب كمك دوحه براي حل مشكل فلسطيني ها دانسته كه نه تنها به موضع اسرائيل خدشه وارد نمي كند بلكه به اعتقاد وي درها را براي برقراري رابطه فراگير عرب ها با تل آويو مي گشايد.

اين منابع فاش كردند : نخست وزير قطر به طرف هاي اسرائيلي رسانده است كه دوحه تلاش مي كند تا تمام ابزارها و وسائل مورد نياز دولت حماس را براي حمايت از جايگاه اين گروه و ايجاد دولتي مستقل در نوارغزه تهيه كند.

علاوه بر آن قطر علاقمند است سازمان آزادي بخش فلسطين ( ساف ) منحل شود تا عنوان فلسطين براي هر طرف خارجي علاقمند به گفتگو ، مباحثه و مشاوره در خصوص وضعيت فلسطين كاربرد داشته باشد.

این منابع افزود : سفر نخست وزیر قطر به فلسطین اشغالی آخرین سفر وی نیست اما مهم تر از همه این است که وی با این سفر مخفیانه ، زمینه و بستر لازم را برای سفر دیگر مسئولان عرب به این منطقه گشوده است و قطر می خواهد از این طریق به فلسطینیان کمک مالی کند تا حماس بتواند از نو دولت آینده قوی را در این منطقه تشکیل دهد .

اين منابع با استناد به منابع بسيار آگاه خبر دادند كه نخست وزير قطر به رهبران اسرائيل رسانده است كه سفر امير قطر به غزه اولين گام در راه سرنگوني سازمان آزادي بخش فلسطين ( ساف ) است و او استراتژي دوحه براي تحقق اين اهداف در چارچوب اين سفر را در اختيار مشاوران نتانياهو گذاشته است تا در آينده اي نه چندان دور هر گونه ارتباط اداري بين نوار غزه با كرانه باختري از جمله ارتباط خدمات رساني را قطع كند.

همچنین وی به صهیونیست ها قول داده است حماس طرح های زیر بنایی اساسی را برای تشکیل ادارات خدماتی در زمینه های مختلف که همچنان تشکیلات خودگردان به آن وابسته است بریزد .

با وجود اين كه برخي ادارات در اسرائيل از اين رويكرد ناراضي هستند و حمايت از تشكيلات رام الله را ترجيح مي دهند ، اما ادارات ديگري در اسرائيل هستند كه اكثرا از نقش قطر در ايجاد يك دولت كاملا مستقل در نوار غزه حمايت مي كنند.

اين منابع مي گويند : دفتر نتانياهو به واسطه سفر نخست وزير قطر به فلسطين اشغالي از جزئيات اين طرح قطري اطلاع يافته است .

به گزارش شبکه ندای قدس، دفتر بنيامين نتانياهو معتقد است مصلحت اسرائيل در گرو انحلال و فروپاشي تشكيلات خودگردان به رهبري ابومازن و جلوگيري از هر گونه ارتباط و وحدت ميان كرانه باختري و نوار غزه است و بدين ترتيب نخست وزير قطر با اين سفر به فلسطين اشغالي اين ماموريت را به نحو احسن و كامل انجام داد.

اين منابع تاكيد كردند : امير قطر از طريق نخست وزيرش به نتانياهو قول داده است كه دوحه به زودي هرگونه ارتباط بين غزه و كرانه باختري را قطع و براي تهيه يك راه حل ، تحت عنوان "اداره سياسي براي مديريت شهرهاي كرانه باختري " تلاش كند.

ازجمله وعده هاي امير قطر به نخست وزير رژيم صهيونيستي اين است كه با اسرائيل هماهنگي هاي لازم را درخصوص عقب نشيني يك جانبه ارتش اسرائيل از برخي مناطق غير استراتژيك براي تل آويو و ترسيم خطوط مرزي بين مناطق اشغالي و بقيه زمين های بجای مانده براي فلسطينيان در كرانه باختري متناسب با ملاحظات امنيتي اسرائيل همراه با ادامه تسلط ارتش اسرائيل بر تپه هاي مشرف بر منطقه غور اردن انجام دهد.

گفته مي شود با ترسيم اين خط مرزي، اسرائيل خودش را از بيش از 90 درصد فلسطيني هاي ساكن در كرانه باختري جدا مي كند همان طور كه اين رژيم تلاش مي كند تا مجتمع هاي مسكوني بزرگ كه مساحت بزرگي را در كرانه باختري تشكيل مي دهد، براي خود حفظ كند.

اين منابع گفتند كه قطر به طرف اسرائيلي رسانده است كه همچنان به تغذيه دولت جديد در نوارغزه براي تضمين ادامه بقايش و نيز تلاش براي جلوگيري از سلب مشروعيت از اين دولت ادامه مي دهد.

اين منابع با استناد به اتخاذ اين تصميمات در ادارات سياسي در برخي از پايتخت هاي تاثير گذار گفتند : قطر تلاش مي كند تا از طريق هماهنگي با اسرائيل و آمريكا ، بهار اسرائيلي را به ضرر فلسطيني ها تحميل كند تا در سايه آن براي هميشه مسئله فلسطين از طريق اين راه حل مذكور كه به آرمان هاي ملت فلسطين خدشه وارد مي كند ، حذف نمايد .

همچنين در خصوص ملت اردن هم آمده است كه اين ادارات سياسي درباره اين طرح هاي شوم كه دوحه مي خواهد آن را در صحنه اردن و فلسطين اجرا كند و ممكن است در آينده به خشونت هم كشيده شود ، هشدار داده است.

امیر قطر اخیرا در مصاحبه با شبکه الجزیره اعلام کرد که تماس های قطر و اسرائیل همچنان ادامه دارد ؛ هر چند که اسرائیل قطر را دشمن خود می داند نه دوست .

۱۳۹۱/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...