نسخه چاپی

ایسم بازی سازندگی برای یك كشور زیر پونز!

محمد قوچانی در سرمقاله روز یك‌شنبه سازندگی در حالی در طعنه‌ای سطح پایین ونزوئلا را از كشفیات محمود احمدی‌نژاد می‌نامد و تصریح می‌كند كه «ونزوئلا جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران ندارد» كه دو روز متوالی است تیتر و عكس یك صفحه اول روزنامه خود را به تحولات داخلی ونزوئلا اختصاص داده است.


محمد قوچانی در سرمقاله روز یک‌شنبه سازندگی در حالی در طعنه‌ای سطح پایین ونزوئلا را از کشفیات محمود احمدی‌نژاد می‌نامد و تصریح می‌کند که «ونزوئلا جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایران ندارد» که دو روز متوالی است تیتر و عکس یک صفحه اول روزنامه خود را به تحولات داخلی ونزوئلا اختصاص داده است. او در سرمقاله دیروز بیش از ۵۰ بار از اسامی مکاتب مختلف سیاسی استفاده کرده و یک «ایسم» بازی تمام عیار با واژگان پوپولیست و امپریالیسم و لیبرالیسم و مارکسیسم و سوسیالیسم و کمونیسم و ... راه انداخته است تا بتواند همزمان هم امریکا را با وصف امپریالیستی گوشه رینگ ببرد و هم چاوز و مادورو را مارکسیست- پوپولیست‌هایی بخواند که مردم آن‌ها را نمی‌خواهند و البته در نهایت هم نتوانسته این تناقض را جا بیندازد و در همان ایسم‌ها و زنجیره واژگان ثقیل باقی مانده است. یادداشت قوچانی مثل همه مواضع اصلاح‌طلبان به شکلی مبهم و متناقض می‌گوید باید طرف مردم باشیم. اما این میانه نادیده می‌گیرد که امپریالیست امریکایی طرف کودتاچیان در ونزوئلا ایستاده است. نکته مهم‌تر، اما جای دیگر است؛ چه می‌شود که مخالفان چاوز و مادورو مردم هستند، اما حامیان مادورو، کسانی که چند ماه پیش در یک فرآیند قانونی به او رأی داده‌اند و او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده‌اند، مردم نیستند؟! قوچانی در میانه این تناقض مانده و تحولات ونزوئلا را نه انقلاب می‌داند و نه کودتا. او بخشی اصلی از مردم را حذف کرده تا از حامیان دوستان سیاسی رئیس جمهور سابق دفاع نکند. قوچانی می‌داند امریکا حق دخالت در مسائل داخلی ونزوئلا را ندارد، اما نمی‌تواند ژست اعتراض را هم فراموش کند!
نکته جالب آنکه روز شنبه همین روزنامه معتقد بود ونزوئلا در میانه انقلاب ایستاده است؛ مادورو را با پس زمینه سیاه و گوایدو، رهبر مخالفان را با پس زمینه سفید منتشر کرد و از انقلاب و قیام مردم ونزوئلا علیه مادورو در صفحه اول خود و با تیتر «یک ملت، دو دولت» نوشت. ۲۴ ساعت زمان لازم بود تا روزنامه سازندگی از انقلاب نامیدن وقایع ونزوئلا، به «نه انقلاب و نه کودتا» برسد. کسی چه می‌داند؛ شاید در ساعت‌های آینده به کودتا بودن این تحولات برسد! در هر حال ونزوئلا برای قوچانی و همفکرانش مهم است؛ حتی اگر سال‌ها به طعنه آن را کشور زیر پونز نامیده باشند. مقاله قوچانی را باید عقب‌نشینی نسبت به موضع روز قبل رسانه تحت مدیریت او دانست.

۱۳۹۷/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...