نسخه چاپی

فایننشال تایمز: بازگشت دیپلمات‌های عرب به دمشق، خدمت به ایران است

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی، تعامل دوباره اعراب با دولت سوریه را خدمت به جمهوری اسلامی ایران در سوریه دانست.



به گزارش نما روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی، تعامل دوباره اعراب با دولت سوریه را خدمت به جمهوری اسلامی ایران در سوریه دانست.

در این گزارش به قلم «رولاخلف» معاون سردبیر روزنامه «فایننشال تایمز» تصریح شده است: در شطرنج ژئوپولیتیک جهان مهره‌های رویدادهایی مهم به صف شده‌اند؛ اعم از جنگ‌های تجاری، شورش‌های پوپولیستی، تعطیل شدن دولت آمریکا و دعوای سیاسی در انگلیس. اما یک رخداد دیگر هم هست در حساس‌ترین نقطه جهان یعنی خاورمیانه که هر چند در این تخته شطرنج اهمیت بسزایی همچون موضوعات فوق ندارد اما سزاوار هم نیست که مورد غفلت واقع شود و آن، تلاش اعراب برای تجدید روابط با بشار اسد است.

گویا این هم یکی دیگر از ضربات کاری به منافع غرب در خاورمیانه است و در عوض، به نوعی توجیه‌گر و دفاع از دخالت نظامی ایران و روسیه در سوریه است.

هنوز بر سر اینکه آیا لازم است سوریه تحت حاکمیت اسد به «اتحادیه عرب» که دربرگیرنده کل جهان عرب است بازگردد یا نه بحث و اختلاف نظر وجود دارد. قدم اول برداشته شده است و اسد دارد از در عقب می‌آید داخل.

ایده مشارکت دوباره با سوریه، از آنجا سرچشمه گرفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفت سربازان آمریکایی را از سوریه خارج کند.

سران عرب با در آغوش گرفتن اسد خطر را در آغوش می‌گیرند. این رهبران فقط با این خیالپردازی روی به اسد بازگردانند و قصد دارند که دوباره با او تعامل برقرار کنند که «جلوی نفوذ جمهوری اسلامی را در سوریه بگیرند.» جمهوری اسلامی در سوریه سنگر گرفته و قدرت بالفعل این کشور است.

اعراب، سوریه را از اتحادیه عرب بیرون انداختند. عربستان و قطر میلیون‌ها دلار خرج و اپوزیسیون اسد را پشتیبانی مالی کردند. اما ایران نیروهای خود را و نیروهای نیابتی‌اش را عازم سوریه کرد و تا پای جان ایستاد و نگذاشت فروپاشی حکومت سوریه اتفاق بیفتد.

طبق استراتژی جمهوری اسلامی، همیشه باید یک دولت دوست بر دمشق حاکم باشد تا دسترسی امن و آسان تهران به «حزب‌الله» لبنان وجود داشته باشد.

پشتیبانی اعراب از شورشیان در سوریه راه به جایی نبرد و بلکه فاجعه به بار آورد. سعودی‌ها و قطری‌ها هر دو علیه هم کار می‌کنند و اختلافاتشان به افراطی شدن هرچه بیشتر گروه‌ها کمک می‌کند.

سلاح‌هایی که این دو کشور تهیه کردند و در اختیار شورشیان قرار دادند مطلقا در برابر قدرت هوایی روسیه و رزمندگان سخت جان تحت امر ایران تاب مقاومت نیاورد. ظرف یک سال گذشته، موازنه قدرت نظامی در میدان جنگ به نفع رژیم اسد و متحدانش به هم خورد و دیگر امیدی باقی نماند.

اعراب هرچقدر خود را درگیر سوریه کنند، فقط به جمهوری اسلامی و روسیه خدمت کرده‌اند. کشورهای عرب دستپاچه نشوند.

۱۳۹۷/۱۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...