نسخه چاپی

مربی ژاپن ۳ ماه است كه مربی این تیم است

جلال چراغپور كارشناس فوتبال ایران گفت: تیم ملی در كنكور 8 ساله صبر رفوزه شد و نیاز به بازسازی عمیقی دارد.

به گزارش نما، جلال چراغپور درباره دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا که با شکست و حذف شاگردان کی‌روش به پایان رسید، اظهار داشت: اگر بخواهیم تنها از بُعد استراتژیک بازی ایران و ژاپن را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که‌ درست است که ما تا این مرحله از جام ملت‌ها صعود کردیم، ولی تا قبل از بازی ژاپن به تیمی که از نظر استراتژیکی برنامه داشنه باشد بازی نکرده بودیم.

وی ادامه داد: در بین کارشناسان ما هیچ فردی را نداریم که به مسائل استراتژیک بپردازد. استراتژیک ریشه در تمام مسائل فوتبال یک کشور دارد که آخرین خروجی آن می‌شود تیم ملی و نتایجی که می‌گیرد. ما دیدیم که تیم ما وقتی تحت فشار قرار گرفت رفتار فیرپلی را فراموش کرد و با پرخاشگری بیش از حد به داور هجوم می‌بریم و بالاخره اینها همه دست به دست هم می‌دهد و تیمی که حالا باید آزمایش پس دهد در آن شکست می‌خورد.

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: مرحله دوم مربوط به عدم عمیق بازی‌کردن تیم ما است. موضوعی که بار‌ها همه گفتند که ما از هشت نمونه بازی فقط دو نمونه بازی می‌کنیم و از تاکتیک کیک‌آند‌راش استفاده می‌کنیم. یعنی بزن و فرار کن به جلو. از این رو ما ۲۵ دقیقه فوتبال بازی کردیم و بعد از آن وقتی دیدیم بازی‌های کوچک آنها یا همان مینورتاکتیکا از ما بهتر هستند دستور عقب‌نشینی تیم صادر شد.

چراغپور تصریح کرد: ما در زبان بدنی که کی‌روش در کنار زمین از خود نشان می‌داد دیدیم که پنجه‌هایش را باز و دست‌هایش را به هم نزدیک می‌کرد و از کلمه کمپکت استفاده می‌کرد، این یعنی باز هم آنچه در جام جهانی و در این چند سال انجام داده بودند را از تیم می‌خواست. او می‌خواست فشرده بازی کنیم و باز نشویم. وقتی تیمی فشرده بازی کند باید به ضربات بلند روی آورد. درست است که ما چین را با همین روش بردیم، ولی آیا ژاپن را هم‌ می‌شود با همین شیوه برد. قطعا این بازی شیوه دیگری را می‌خواست. مگر این استراتژی همانی نیست که ۱۵ سال پیش خاکپور از عمق دفاع شروع و علی دایی هم از روی همین توپ‌های بلند به کل آسیا گل زد.

وی با اشاره به این که در یک بازی به راحتی نمی‌شود تاکتیک را تغییر داد ادامه داد: این تعاریف تلویزیونی است که برخی کارشناسان ارائه می‌دهند. مگر در یک لحظه می‌شود تاکتیک را عوض کرد مگر آنها بچه هستند. برای اینکه یک تاکتیک به یک حرکت تیمی تبدیل شود حداقل به ۱۰ تا ۱۵ ساعت تمرین، تئوری و عناصر تاکتیکی نیاز دارد. صحبت حتی از پلن B می‌شود. این اصطلاح را از کجا آورده‌اند.

چراغپور در مورد اشتباه خط دفاعی ایران در گل اول گفت: این اشتباه از همان پرخاشگری که پیش‌تر به آن اشاره کردم نشات می‌گیرد. یک تیم را لازم است انگیخته کرد، ولی اگر این انگیختگی بیش از اندازه باشد، می‌شود فرا انگیختگی. از مربی گرفته تا تمام بازیکنان ما اعتقاد دارند اگر با داور هجومی برخورد کنید برای این که نمره داوری او پایین نیاید عقب‌نشینی می‌کند. این فکر را به تیم ما تزریق کردند. به همین دلیل بازیکنان ما به داور حمله می‌کنند و بازیکن ژاپن از توپی مرده گل می‌سازد. حالا چه کسی مسئول این فرا انگیختگی است؟ کادرفنی تیم.

وی به کی‌روش اشاره کرد و گفت: من طرفدار بقای کی‌روش نیستم اما خواهان برکناری او هم نیستم. من می‌گویم ما ۸ سال صبر کردیم، برای باخت‌های خود به خیابان ریختیم و خوشحالی کردیم، آنقدر تبلیغات اثرگذار بود که وقتی به آرژانتین خوب باختیم خوشحالی کردیم ولی حالا که در آسیا و حریفان قدر و مثل خودمان برخورد کردیم وضعیت باز هم همان بود. ما ۸ سال صبر کردیم، ولی مربی ژاپن ۳ ماه است مربی این تیم است.

کارشناس فوتبال ایران در پایان خاطرنشان کرد: من‌ می‌گویم کنکور ۸ ساله صبر رفوزه شد. این تیم ملی نیاز دارد که بازسازی اساسی بشود. ما در دفاع در صحنه گل سوم جا ماندیم و گل خودیم. درست مثل همان لحظه که مجید حسینی جا ماند و پنالتی دادیم. بیرانوند کلا دو خروج داشت، یکی را مشت کرد و یکی را گل خورد. این کیفیت‌ها را باید بهبود بخشید. ما حتی بازی تدارکاتی درست و حسابی انجام ندادیم و در نهایت این شد که نمره قبولی نگرفتیم.

۱۳۹۷/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...