نسخه چاپی

آیا مجلس قصد ایجاد دیكتاتوری پارلمانی دارد؟

عکس خبري -آيا مجلس قصد ايجاد ديکتاتوري پارلماني دارد؟

با همه این اوصاف ابوترابی این نوع گزینش وگرفتن امضا را درست ندانسته و گفت: باید همچون گذشته شورای نگهبان خود صلاحیت نامزدها را تعیین كند. طرحی كه مجلس در نظر گرفته برگرفته از برخی دیگر از كشورهای دنیاست اما این امر در كشور ایران جوابگو نیست و به این طرح نیازی نیست چون ما شورای نگهبان را داریم .

به گزارش نمابه نقل از بی باک ، طرح اصلاح قانون انتخابات این روزها با شائبه های زیادی همراه بوده است. ابهاماتی که مردم را نسبت به کمرنگ شدن نقش خود و احتمال نفوذ برخی سیاسیون بر روند تائید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دچار تردید زیادی کرده است. برخی این طرح را توهین تلویحی به شورای نگهبان و زیر سئوال بردن صلاحیت این نهاد مهم در تائید نامزدها قلمداد می کنند و عده ای دیگر نیز آنرا به منزله تاسیس شورایی موازی با شورای نگهبان با قدرت کمتر دانسته اند و شائبه هایی از این صنف که در این میان این سئوال برای هر ایرانی پیش می آید که لزوم چنین طرحی چیست؟

در همین رابطه ابوالفضل ابوترابی عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی قضائی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار بی باک اظهار داشت: هیئت نظارت عالی تر از این است که در طرح گنجانده اند ، این طرح مخالفت با شورای نگهبان نیست و یک طرح بالقوه در بحث انتخابات است قبلا هم ما این مورد را داشته ایم یعنی فرماندار ،استاندار و دادستان کل کشور در هیئت اجرایی بودند که این طرح نماینده های مجلس و خبرگان را هم در این بحث گنجانده است که در واقع حالتی بین هیئت اجرایی و هیئت نظارت در عرصه انتخابات است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان ضرورت چنین طرح هایی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را وابسته به و محتاج جلب رای نمایندگان مجلس می کند؛ در چیست گفت: وقتی می گویند نمایندهای مجلس منظور یک گروه خاص نیست منظور تمام نمایندهای مجلس است از همه جناح هایی که از اول انقلاب بوده اند ، لذا گرفتن امضا از افراد متشخص و افراد سرشناس ملی از بین این همه نماینده کار سختی نیست و اینها می توانند به راحتی امضاء جمع آوری کنند و رجال مذهبی هم بحث خبرگان هست.

با همه این اوصاف ابوترابی این نوع گزینش وگرفتن امضا را درست ندانسته و گفت: باید همچون گذشته شورای نگهبان خود صلاحیت نامزدها را تعیین کند. طرحی که مجلس در نظر گرفته برگرفته از برخی دیگر از کشورهای دنیاست اما این امر در کشور ایران جوابگو نیست و به این طرح نیازی نیست چون ما شورای نگهبان را داریم .

وی همچنین اضافه کرد: تمام حسن انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما آزادی موجود در آن است که در هر گوشه از آن موج می زند و وقتی کاندیدایی مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرد بدون امضا گرفتن از جناح خاصی خود مردم مستقیما رای می دهند و آن را انتخاب می کنند و عرصه بزرگی برای افراد واجد شرایط بوده و این آزادی عمل را در هیچ جای دنیا مشاهده نمی کنیم .

ابوالفضل ابوترابی در پایان عنوان کرد: باید تعریف درستی از رجال سیاسی داشته باشیم. نفس این کار که ما بیائیم رجال سیاسی را تعریف کنیم؛ امری پسندیده است اما اینکه فقط نمایندگان مجلس باشند؛ درست نیست و باید اصلاح شود و افرادی چون وزرا، معاونین سابق و فعلی و افراد این چنینی را هم در این زمینه اضافه کنیم.

۱۳۹۱/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...