نسخه چاپی

تمدید دوره ریاست‌جمهوری سیسی در مصر كلید خورد

روزنامه الاخبار از اصلاح قریب‌الوقوع قانون اساسی مصر برای تمدید دوره ریاست‌جمهوری عبدالفتاح سیسی خبر داد.

به گزارش نما، روزنامه الاخبار با اشاره به مقدمه‌چینی اصلاح بند مربوط به دوره ریاست جمهوری در قانون اساسی مصر نوشت: مصر هفته آینده نخستین مرحله از اصلاح قانون اساسی برای تمدید دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی را آغاز خواهد کرد. به موجب قانون اساسی فعلی مصر دوره ریاست جمهوری سیسی ژوئن ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید و وی پس از این تاریخ دیگر حق نامزدی مجدد را نخواهد داشت.

به نوشته این روزنامه، نخستین مرحله اصلاح قانون اساسی با زمینه سازی دستگاه‌های امنیتی مختلف در چند ماه گذشته آغاز شد. در روز‌های گذشته نیز به درخواست برخی از نمایندگان پارلمان کار اصلاح قانون اساسی رسما آغاز شده است. انتظار می‌رود این اقدام روندی پرشتاب داشته باشد تا طبق سناریوی از پیش تعیین شده، بین ماه‌های مارس تا آوریل آینده به همه‌پرسی گذاشته شود و نتیجه آن پیش از ماه رمضان آینده اعلام شود، اما تاکنون دستگاه‌های دولتی به صراحت خواسته‌ای درباره مدت دوره ریاست جمهوری خواسته‌ای مطرح نکرده‌اند.

برخی خواستار تمدید دوساله دوره کنونی هستند و برخی نیز خواستار اجرای اصلاحاتی هستند که هدف از آن نامحدود بودن دوره ریاست جمهوری است. برخی دیگر نیز بر این باورند با اصلاح قانون اساسی دوره ریاست جمهوری از انتخابات بعدی بین ۵ تا ۶ سال باشد، البته مشروط بر اینکه این قانون درباره همه نامزد‌ها اجرایی شود که به این ترتیب سیسی تا سال ۲۰۳۴ در رأس قدرت خواهد بود.

بسیاری محافل تاکید می‌کنند فرآیند مقدمه چینی‌کنونی برای اصلاح قانون اساسی با دفعات پیشین متفاوت است، به ویژه اینکه این اصلاحات به دست همان کسانی صورت خواهد گرفت که از تدوین‌کنندگان قانون اساسی بوده‌اند و می‌گویند شرایط تغییر کرده است و قانون اساسی در شرایط ناپایدار تدوین شده بود.

۱۳۹۷/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...