نسخه چاپی

احمدی‌مقدم: 7سال است كه با پلیس اقتصادی مخالفت ‌می‌شود

فرمانده نیروی انتظامی گفت: هفت سال است كه می‌گویم باید پلیس اقتصادی تشكیل شود و ضرورت است. وقتی بحران پیش می آید همه یاد این ضرورت می افتند ولی وقتی اوضاع آرام شد فراموش می كنند و حتی مقابله می‌كنند تا تشكیل نشود.

به گزارش نما، سردار اسماعیل احمدی مقدم با حضور در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها درباره افزایش سرقتهای خرد و کمبود نیرو در کلانتریها در برخی از مناطق پایتخت گفت: تغییر الگوی زندگی، افزایش سفر، رشد و توسعه شهرها، نابرابریهای اجتماعی و بسیاری از عوامل دیگر موجب افزایش جرائم در جامعه می شود.

وی افزود: در آغاز طرح هدفمندی یارانه ها، صرف نظر از عوارض اقتصادی بلندمدت این طرح در کوتاه مدت موجب کاهش جرائم خرد شد. چراکه سارقین خرد بیشتر در طبقه معتادها هستند و نیاز مالی آنها کمتر شد. ولی وقتی نیاز مالی آنها بیشتر می شود به سمت سرقت روی می آورند.

فرماندهی نیروی انتظامی کشور اظهار داشت: به طور کلی به میزان توسعه و پیشرفت هر کشور نیازهای امنیتی افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال منطقه بازار تهران 200 هزار جمعیت (کسبه، بازاریان، کارگران و...) دارد ولی روزانه 2 میلیون نفر در بازار تهران تردد می کنند. این افراد هم کالا همراه دارند و هم پول و محل مناسبی برای سارقان و جیب برها است. این ناهمگونی عدم انسجام جمعیت است. وقتی سارقی را دستگیر می کنیم می بینیم این سارق اصلا از اهالی آن محل و شهر نیست و از شهر دیگری آمده است و جالب اینکه فرد سارق از منطقه ای آمده که آمار جرم در آن در حد صفر است و همه همدیگر را می شناسند. البته ما با یگان امداد و گشتهای آگاهی مکانهایی مانند بازار تهران را تقویت می کنیم.

وی افزود: هم اکنون بیشترین تمرکز ناجا بر روی جرائم خشن و اجتماعی است چرا که این جرائم احساس نا امنی را در جامعه افزایش می دهد. اینکه سارقان به سمت جرائم خرد روی آورده اند برای ما جدا از منفی بودن آمارها علامت مثبتی هم دارد چرا که نشان می دهد در کنترل جرائم خشن موفق بوده ایم.

سردار احمدی مقدم گفت: در مثال دیگری به مشهد مقدس اشاره می کنم. جمعیت این شهر در روز تحویل سال یک مرتبه از سه میلیون به 7 میلیون نفر افزایش می یابد. یا اینکه جمعیت ایران 75 میلیون است ولی از نگاه مسافرت نگاه کنیم شاید به 150 میلیون برسد. در استان مازندران هم چنین است. نیروی انتظامی بر اساس جمعیت واقعی و ثابت شهر سازماندهی شده نه جمعیت شناور. اگر بخواهیم بر اساس روزهای شلوغ سال سازماندهی کنیم بیش از یک و نیم برابر نیرو می خواهیم.

فرماندهی ناجا به حادثه قتل در خیابان شهید مدنی اشاره کرد و گفت: ما به طور میانگین روزانه 6 قتل در کشور داریم ولی تنها قتل در خیابان شهید مدنی رسانه ای شد. پس چرا آن 5 قتل دیگر رسانه ای نشد. البته رسانه ای شدن هم موجب شده تا پرونده ها با سرعت بیشتری پیگیری شود. اینکه صدها هزار نفر در برخی مناطق شلوغ تردد دارند و چند فقره سرقت هم روی می دهد به منزله کوتاهی پلیس نیست.

سردار احمدی مقدم در مورد اقدامات پلیس درباره اخلاگران بازار ارز و سکه گفت: مسائل اقتصادی به عوامل روانی، سیاسی و... بستگی دارد و افراد سوء استفاده گر در زمانی که آب گل آلود است وارد می شوند که در چنین مواردی ورود دستگاههای امنیتی، قضایی و انتظامی لازم است ولی اقدام انفرادی هر کدام از دستگاهها آثار خوبی ندارد و همه اینها باید در مجموعه ای واحد اقدام کنند. وقتی دولت نیاز بازار را تعریف کرد اثر خوبی گذاشت.

فرماندهی نیروی انتظامی کشور در پاسخ به اینکه آیا همچنان بر تشکیل پلیس اقتصادی پافشاری می کنید گفت: بنده هفت سال است که می گویم باید پلیس اقتصادی تشکیل شود و ضرورت است. وقتی بحران پیش می آید همه یاد این ضرورت می افتند ولی وقتی اوضاع آرام شد فراموش می کنند و حتی مقابله می کنند تا تشکیل نشود. اصولا هر سازمانی دنبال این است که برای خودش دستگاه ناظر ایجاد نکند و این نظارت گریزی یک اصل در بیشتر ادارات دولتی شده است.

۱۳۹۱/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...