نسخه چاپی

یارانه برق جیب وزارت نیرو را خالی كرد

مشاور گروه انرژی مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه تعرفه برق صنعتی باید انعطاف پذیر باشد، گفت:اگر واحدهای صنعتی كه ارزش افزوده تولید نمی كنند، در سال آینده به همین صورت ادامه دهند، باز هم كمبود برق خواهیم داشت.

به گزارش نما، خوئی در نشست چالش‌های اقتصاد برق با اشاره به اینکه تعرفه برق صنعتی باید انعطاف پذیر باشد، تصریح کرد: اگر واحدهای صنعتی که ارزش افزوده تولید نمی‌کنند، در سال آینده به همین صورت ادامه دهند باز هم کمبود برق خواهیم داشت.

مشاور گروه انرژی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به وابستگی تامین انرژی کشور به صنعت نفت گفت: باید در نظر داشته باشیم که اگر نفت نداشتیم، حدود هفتاد تا هشتاد میلیارد دلار برای تامین انرژی برق کشور اعتبار لازم بود.

*یارانه برق جیب وزارت نیرو را خالی کرد

وی با انتقاد از وضعیت اجرای برنامه ها و سیاست های کشور گفت: سند چشم انداز بسیار جامع و کامل بود، اما به دلایل نامشخص در دولت هفتم و هشتم کنار گذاشته شد.

خوئی تصریح کرد: اگر وضعیت به همین صورت با یارانه های پنهان و غیرپنهان ادامه پیدا کند تا دو سال آینده وزارت نیرو حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خودش دچار مشکل خواهد شد.

وی در ادامه با توضیح اینکه ساختار وزارت نیرو و چارچوب آن باید به تصویب برسد، گفت: برای یکپارچگی سیاست ها و عدم تغییر برنامه ها در وزارت باید چارچوب با تغییر مدیران دچار تحول نشود.

مشاور گروه انرژی مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: برای محاسبه قیمت تمام شده برق از شاخص تولید ناخالص داخلی به عنوان معیار مناسب استفاده می کننند و برآورد آن بر پایه نرخ دلار صحیح نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پرداختی یارانه بابت انرژی تنها 7 درصد از سبد مصرفی خانوار است اظهار داشت: سه برابر یا چهار برابر کردن تعرفه ها به صورت یکباره مناسب نیست و باید توان پرداختی مردم کشور را لحاظ کنیم و لازم است مطالعات جامع اجتماعی قبل از اعمال تعرفه ها صورت گیرد.

*تعطیلی واحدهای بدون تولید ارزش افزوده

خوئی با تاکید بر اینکه تعرفه برق صنعتی باید منعطف باشد تصریح کرد: از ۸ هزار مگاوات برق که پیش بینی می شود در سال پیش رو کمبود برق داشته باشیم هزار مگاوات آن مربوط به کوره های ذوب فلز است که میلگرد کم کیفیت می سازند.

وی گفت: پیشنهاد ما برای جبران کمبود برق در سال آینده این است که واحدهای صنعتی که ارزش افزوده ایجاد نمی‌کنند با جبر دولتی حداقل چهار ماه تعطیل شوند.

مشاور گروه انرژی مرکز پژوهش های مجلس با استناد به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی گفت: واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی با ضرر اقتصادی همراه بوده است در حالی که در بیشتر کشورهای جهان، 80 درصد برق به صورت دولتی اداره می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد که رگولاتوری در اقتصاد برق به زودی انجام خواهد شد.

۱۳۹۷/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...