نسخه چاپی

كلیات لایحه عوارض افزایش ارزش قانونی و ساخت پاركینگ های محله ای تصویب شد

با تصویب لایحه عوارض افزایش ارزش قانونی و ساخت پاركینگ های محله ای مصوبات تعیین ارزش هر متر مربع تجاری اداری مسكونی ارزش بهینه عوارض پاركینگ و تثبیت كه در سال های ۸۶، ،۹۲، ۸۳ و ۹۴ تصویب شده بود ابطال و مصوبه جدید جایگزین می شود.

به گزارش نما، محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح های توسعه شهری و ساخت پارکینگ های محله ای در توضیح این لایحه گفت: علی رغم اینکه هرساله ارزش معاملاتی املاک و اراضی شهر تهران در کمیسیون ۶۴ تقویم املاک تعیین می شود اما این ضرائب لحاظ نشده و از سال ۹۳-۹۴ به بعد عوارض حوزه شهرسازی هیچ افزایشی پیدا نکرده است. شورای شهر تهران نیز شهرداری تهران را ملزم به ارائه لایحه با اعمال آخرین ضریب دفترچه معاملاتی کرد لذا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران این لایحه را ارائه داد.

سالاری با بیان اینکه این لایحه شامل بخش های مختلفی است اظهار داشت: این لایحه شامل عوارض افزایش ارزش ناشی از تبدیل کاربرد در طرح تفصیلی قدیم به جدید است، یعنی سال ۹۱ که طرح تفصیلی جدید ابلاغ شد بسیاری از املاک و اراضی کاربریشان تغییر و افزایش ارزش پیدا کرده است، لذا شهرداری نیز باید عوارض ناشی از اعمال این طرح را دریافت کند. بخشی هم مربوط به بعد از اعلام طرح تفصیلی است، یعنی در طرح تفصیلی جدید، پرونده ها در کمیسیون ماده ۵ بررسی شده و تغییر کاربری اتفاق افتاده و افزایش ارزش آن یافته است بنابراین باید عوارض افزایش ارزش برای پیشبرد ماموریت ها ÷پرداخته شود.

وی در ادامه با اشاره به موارد مربوط به بخش اعیانی بیان کرد: در ضوابط قدیم قبل از طرح تفصیلی سال 91، تعداد طبقات غالب و سطح اشغال تراکم غالب ۳۰۰ درصد بوده یعنی ۵ طبقه در ۶۰ درصد اما در طرح تفصیلی جدید بعضا ساختمان های بالای ۵ طبقه داریم که در اعیانی از آن ها عوارض ناشی از مازاد ۳۰۰ درصد را می گیرد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: بخش دیگر مربوط به عوارض تغییر کاربرد تجاری و اداری است، ما در دوره گذشته برای تمام راسته ها و بورس های تجاری شهر تهران که در پهنه m و s بودند مبتنی بر مرغوبیت مکانی راسته ها و بورس ها و مناطق، عوارض تغییر کاربرد تعیین کردیم. اکنون در این مصوبه مجددا این موارد با توجه به ارزش معاملاتی تعیین تکلیف شده است. بخش دیگر این لایحه نیز مربوط به تعدد واحدهای تجاری و اداری است که برای تبدیل واحدهای تجاری از یک باب به چند باب عوارض تعیین شده است.

سالاری در خصوص اخذ عوارض پارکینگ توضیح داد: منظور این نیست که شهرداری ها بتوانند عوارض کسری پارکینگ دریافت کنند بلکه منظور دریافت عوارض به ۶ دلیل فنی است که دستورالعمل وزارت کشور بوده و ملاک عمل برای شهرداری هاست. به عنوان مثال در گذرهای مناطق شمالی که پیاده روهای پلکانی و دارای شیب های زیاد دارند و امکان تردد خودرو وجود ندارد اگر خانه ای بخواهد در تراکم پایه مالی ساخت و ساز انجام دهد از آن عوارض دریافت شود و مواردی دیگر که البته مشروط بر اینکه شهرداری این عوارض را در حساب های ویژه ای واریز کرده و پارکینگ محله ای در آن محدوده بسازد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص موضوع تثبیت گفت: در گذشته تثبیت آزاد بوده و ما در دوره گذشته تثبیت را محدود کردیم . متاسفانه در مناطق تخلفاتی صورت می گیرد و تجاری ها و اداری های جدید بصورت غیرمجاز در پهنه های m و s ایجاد می شود، اگر ما هیچ عوارضی از آن ها دریافت نکنیم، منابع درآمدی شهرداری را حدف کرده ایم.

وی تاکید کرد: با این مصوبه تمام مصوبات تعیین ارزش هر متر مربع تجاری اداری مسکونی ارزش بهینه عوارض پارکینگ و تثبیت که در سال های ۸۶ ۹۲ ۸۳ و ۹۴ تصویب شده بود ابطال و مصوبه جدید جایگزین می شد.

کلیات این لایحه با رای اعضای شورای شهر تصوب شد.

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...