نسخه چاپی

شكل‌گیری بازار سیاه با تعیین دستوری نرخ ارز

معاون اسبق ارزی بانك مركزی با بیان در شرایط تحریم باید شبكه مویرگی نقل و انتقال ارز ایجاد كرد، گفت: می‌توان به تعداد تولیدكنندگان و صرافی‌ها و حتی افراد فعال در بخش‌های غیرتولیدی در سراسر دنیا این شبكه مویرگی را ایجاد كرد.

به گزارش نما، مینو کیانی راد در کنفرانس حکمرانی و سیاست عمومی با بیان اینکه مساله اصلی در نبود راهبرد مشخص برای بازار ارز است، اظهارداشت: وقتی نرخ ارز به 19 هزار تومان رسید مسئولان هیچ واکنشی به این نرخ ندادند و فقط گفتند سهم این بازار از معاملات ارز 2 درصد است.

وی افزود: اگر کسی در بانک مرکزی کار کرده باشد می‌داند که اگر یک دلار هم در قیمت بالاتر فروخته شود، قیمت ارز از آن تاثیر می‌گیرد و اساسا افکار عمومی نرخ جدید را می‌پذیرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه همتی رئیس کل فعلی بانک مرکزی اقتصاددان است و با تجربه ریاست بیمه مرکزی رویکرد و ذهن رگولاتوری دارد، گفت: مرکز مبادلات ارزی ساختار تخصیص ارز را همانند آنچه که مدنظر دکتر توکلی است ترتیب داده بود اما نیما یک بچه لاغر و کم جان است چون از تجربه قبلی برای راه‌اندازی آن استفاده نشده است.

کیانی راد درخصوص پیمان‌سپاری ارزی هم گفت: بنده تجربه پیمان‌سپاری را به وضوح دیده‌ام. در شرایطی که در تحریم نبودیم هم صادرکننده برای نقل و انتقالات ارزی مشکل داشت و تمایل به اجرای آن نداشت.

وی با بیان در شرایط تحریم باید شبکه مویرگی نقل و انتقال ارز ایجاد کرد، افزود: می‌توان به تعداد تولیدکنندگان و صرافی‌ها و حتی افراد فعال در بخش‌های غیرتولیدی در سراسر دنیا این شبکه مویرگی را ایجاد کرد چرا که ارز در همه جای دنیا وجود دارد و اشخاص مختلف می‌توانند نقل و انتقال ارز کنند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه چرخه نقل و انتقالات ارزی در ایران تعریف نشده است، تصریح کرد: زمانی که ما مرکز مبادلات ارزی را راه‌اندازی کردیم یکی از صادرکنندگان به من گفت من می‌توانم به 10 واردکننده ایرانی ارز خودم را بفروشم و آن هم به طرف تجاری خود بدهند اما من نمی‌خواهم اسمم در جایی ثبت شود چون ممکن است برای من مشکل درست شود.

وی ادامه داد: چون این کار ممکن بود رانت و فساد ایجاد کند ما پرتال ارزی را راه‌اندازی کردیم و اطلاعات را دریافت می‌کردیم اما هیچگاه اطلاعات واردکننده و صادرکننده را افشا نکردیم؛ بنابراین بانک مرکزی باید نظامات را برای خود طراحی و شفافیت را افزایش دهد اما این شفافیت برای خودش صورت گیرد نه اینکه به عموم مردم اعلام شود.

کیانی راد اضافه کرد: علت اینکه نباید این اطلاعات به عموم مردم داده شود این است که خارجی‌ها خیلی سریع اطلاعات ما در این حوزه را می‌گیرند و به سرعت اقدامات متقابل را برای مهار آن انجام می‌دهند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درخصوص تعیین دستوری نرخ ارز، گفت: تجربه دهه‌های گذشته نشان می‌دهد هرگاه نرخی برای بازار ارز تعیین شده بازار واکنش نشان داده و بازار سیاه شکل گرفته است. تنها دوره‌ای که بانک مرکزی نرخ اعلام کرد و قیمت در بازار بالاتر از آن نرفت، در اوایل دهه 80 و زمان یکسان‌سازی نرخ ارز بود.

وی افزود: البته در آن زمان که یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز انجام شد مشکل نقل و انتقال ارز نداشتیم و تحریمی در این حوزه نداشتیم.

کیانی راد تاکید کرد: باید به پرداخت ارز 4200 تومان پایان داده شود و به این رفتار معکوس پایان دهیم.

به گزارش فارس، احمد توکلی در واکنش به صحبت کیانی راد درباره یکسان‌سازی موفق نرخ ارز در دهه 80، گفت: سیاست‌های اری در دوره مرحوم نوربخش باعث تشدید اختلاف طبقاتی شد و دکتر نمازی هم مقاله‌ای در این باره نوشته که خواندنی است.

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...