نسخه چاپی

مخالفت مجلس با پیشنهاد مطهری درباره اختیار همسر دائم مجدد به مرد

عکس خبري -مخالفت مجلس با پيشنهاد مطهري درباره اختيار همسر دائم مجدد به مرد

نمایندگان مجلس با اختیار همسر دائم بعدی كه آن را منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی‌ مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران می‌كرد، مخالفت كردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی لایحه حمایت از خانواده، پیشنهاد برگشت به لایحه دولت در ماده ۲۳ این لایحه را ارائه داد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

کمیسیون حقوقی و قضایی در مصوبه و پیشنهاد خود، ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده را حذف کرده بود.

به گزارش فارس، در ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده پیشنهاد دولت آمده بود: اختیار همسر دائم بعدی منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تحقق اجرای عدالت بین همسران است.

در تبصره این ماده نیز تصریح شده بود: در صورت تعدد ازدواج، چنانچه مهریه حاد باشد و همسر اول آن را مطالبه کند، اجازه ثبت ازدواج منوط به پرداخت مهریه زن اول است.

علی مطهری طی سخنانی به ارائه توضیحاتی در خصوص پیشنهادش پرداخت و تصریح کرد: به نظرم این ماده تحت تأثیر افکار غربی و نظام خانوادگی غربی و تحت فشارهای بیرونی غرب زده که نظام خانوادگی را قبول ندارند، حذف شده است.

وی افزود: دنیای غرب راه‌حل روابط آزاد و فساد و فحشا را برگزیده است که همه ما آثار آن را شاهدیم.

مطهری با بیان اینکه غربی‌ها مشکلات زیادی در این زمینه دارند، متذکر شد: نبودن ازدواج مجدد به معنی رواج فساد و فحشا است.

نماینده تهران در خانه ملت با ذکر این نکته که در حال حاضر زنان آماده ازدواج بیشتر از مردان آماده ازدواج هستند، توضیح داد: در کشور ما زنی که در سنین جوانی، همسر خود را از دست می‌دهد، تحت تأثیر فرهنگ غلطی که بین ما رواج دارد، باید تا آخر عمر مجرد باقی بماند در حالی که تک همسری حالت طبیعی و بهتر است ولی چندهمسری برای خروج از بن‌بست و فشار و فحشا در نظر گرفته شده است.

پس از این سخنان مطهری جمشید انصاری، نماینده زنجان و طارم در بیان تذکری با استناد به ماده ۱۵۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: زمانی که این لایحه در سال ۱۳۸۷ دردستور کار مجلس قرار گرفت، آقای مطهری همین پیشنهاد را مطرح کرد و رأی نیاورد و به دلیل عدم رأی آوری اصل و حذف ماده، به کمیسیون مربوطه برای رسیدگی بیشتر ارجاع شد.

وی افزود: به نظرم مجددا نمی‌توان پیشنهاد برگشت به اصل لایحه دولت را مطرح کرد چراکه قبلا این پیشنهاد مطرح شده و رأی نیاورده است و در اینجا تنها باید پیشنهاد کمیسیون بررسی شود.

محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر انصاری، گفت: از آنجایی که کمیسیون حقوقی و قضایی ماده ۲۳ را حذف کرده است، آقای مطهری می‌تواند پیشنهاد ابقای این ماده را ارائه دهد.

در ادامه این جلسه زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در مخالفت با پیشنهاد علی مطهری، اظهار داشت: باید مصوبه‌ای برای کمک به تحکیم بنیان خانواده داشته باشیم.

وی افزود: در این ماده، اصل را بر تک همسری قرار می‌دهیم و بنده از پیشنهاد آقای مطهری تعجب می‌کنم، این ماده همان ماده‌ای است که بسیار جنجال برانگیز و باعث معطل ماندن این لایحه شد.

وی افزود: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با دقت زیاد و پیگیری‌های دقیق، مواد ارجاع شده به این کمیسیون را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رسانده است.

الهیان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آنچه که آقای مطهری پیشنهاد می‌دهد، این است که اجازه اختیار چند همسر را به مردان بدهیم در حالی که به نظر بنده این ظلم به تحکیم بنیان خانواده است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با تأکید بر اینکه ازدواج‌های مجدد در جامعه ما تعداد محدودی است، گفت: همین تعداد محدود هم باعث لطمه عاطفی به فرزندان و خانواده می‌شود، از این‌رو بهتر است در تحکیم این پیشنهادات هجمه سنگینی به مجلس و قانونگذاران مطرح شود و به مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی احترام بگذاریم چراکه مدت‌هاست روی این لایحه مباحث کارشناسی انجام شده است.

دولت با پیشنهاد علی مطهری برای برگشت به لایحه دولت در ماده ۲۳ موافقت کرد اما کمیسیون حقوقی و قضایی با این پیشنهاد مخالف بود.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس با ۹۵ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد مطهری مخالفت کردند.

۱۳۹۰/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...