نسخه چاپی

هیزم بی بی سی بر آتش خیالی

كیهان نوشت:

هفته گذشته بود كه روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز در گزارشي مدعي شد واشنگتن و تهران بر سر مذاكره مستقيم و دو جانبه درباره پرونده هسته اي ايران به توافق رسيده اند. چند روز پس از آن نيز رسانه هاي غربي مدعي شدند ولايتي به نمايندگي از ايران با آمريكايي ها مخفيانه مذاكره كرده است كه با تكذيب صريح وي مواجه شد.

بي بي سي نيز روز دوشنبه با انتشار گزارشي با عنوان «مقام هاي ايراني «مذاكره» پنهاني مي كنند يا «ديدار» مخفيانه؟» سعي كرد هيزمي بر اين آتش خيالي بيندازد. بي بي سي در گزارش خود به شكلي موذيانه و غيرمستقيم سعي مي كند به مخاطب اينگونه القا كند كه رابطه اي برقرار شده است، هرچند ممكن است نتوان نام آن را مذاكره گذاشت!

«محتمل است كه فرستادگان حكومت ايران با نمايندگاني از دولت آمريكا در دوره رياست جمهوري باراك اوباما هم ديدارهايي انجام داده باشند اما با توجه به روابط فعلي ايران و آمريكا و اجماع جهاني بي سابقه اي كه ايالات متحده عليه ايران و برنامه اتمي اش استوار كرده، بسيار بعيد است كه دو طرف در اين دوره حتي به توافقات ابتدايي براي انجام «مذاكره» رسيده باشند.
به اين ترتيب ممكن است در سال هاي اخير ديدارهايي معمول ميان فرستادگان نه چندان بلندپايه دو طرف انجام شده باشد اما چنين ديدارهاي احتمالي حتي در صورت تكرار به هيچ وجه به معناي «مذاكره» نمي تواند باشد.»

جنجال سازي هاي رسانه اي غرب در اين مورد در حالي است كه كمتر از يك هفته به انتخابات رياست جمهوري آمريكا باقي مانده و نحوه برخورد با ايران به يكي از چالش برانگيزترين موضوعات براي نامزدهاي آن تبديل شده است.

بي بي سي يك روز پيش از اين گزارش نيز، گزارشي با عنوان «آيا ولايتي با آمريكايي ها مخفيانه مذاكره كرده است؟» را منتشر كرده بود كه همين خط خبري را دنبال مي كرد.

اينگونه خبرسازي ها درباره مذاكره ايران و آمريكا، آن هم بصورت مخفيانه در حالي منتشر مي شود كه از يكسو، جمهوري اسلامي بارها اعلام كرده است مذاكره با شيطان بزرگ خط قرمز انقلاب اسلامي است و ايران نيازي به آن ندارد و از سوي ديگر به نوشته نيويوركر حاكي از نقش و اهميت تعيين كننده ايران در معادلات بين المللي است كه هيئت حاكمه آمريكا هر از چندگاه با طرح خبري درباره مذاكره با ايران و علي رغم تكذيب بلافاصله آن از سوي ايران، سعي در بهره گيري از اين جايگاه برجسته دارد.

۱۳۹۱/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...