نسخه چاپی

تلاش آمریكا و كره جنوبی برای زنده نگه داشتن روزنه مذاكره با كره شمالی

آمریكا و كره‌جنوبی اعلام كردند برای زنده نگه داشتن روزنه‌ها برای مذاكره با كره شمالی، رزمایش‌های بزرگ مشترك را لغو و رزمایشی در مقیاس خیلی كوچكتر برگزار خواهند كرد.

به گزارش نما، فرماندهان ارتش کره‌جنوبی و آمریکا اعلام کردند رزمایش‌های بزرگ بهاره امسال را در راستای حمایت از برنامه صلح شبه‌جزیره کره لغو می‌کنند و به‌جای آن رزمایشی کوچک صرفاً برای حفظ آمادگی نیروهای حرفه‌ای اجرا می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «یون‌هاپ»، مقامات ارتش کره‌جنوبی روز یکشنبه اعلام کردند دو رزمایش بزرگ «حل‌وفصل قاطعانه» و «عقاب جوان» لغو خواهد شد و به‌جای آن رزمایش مشترک کوچک‌تری با نام «دونگ مائنگ» به معنی «اتحاد» برگزار خواهد شد.

به گفته «پارک هان کی» رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی و «رابرت آبرامز» فرمانده نیروهای مشترک آمریکا-کره‌جنوبی، این رزمایش جدید از دوشنبه آغاز و ۹ روز ادامه خواهد داشت (۴ تا ۱۲ مارس). این اقدام در راستای حمایت از دیپلماسی خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره انجام می‌شود.

این دو فرمانده در کنفرانس خبری مشترکی گفتند: «دانگ منگ که به معنی اتحاد است، اصلاح شده رزمایش‌های بهاره قبلی با نام‌های حل‌وفصل قاطعانه و عقاب جوان است و بر جنبه‌های راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی عملیات‌های متداول ارتشی در شبه‌جزیره کره تمرکز خواهد داشت».

به گفته این دو، چنین رزمایشی برای حفظ آمادگی نیروهای ورزیده و آموش‌دیده ضروری است و برای حفظ اتحاد میان دو کشور لازم است.

رزمایش اتحاد در سطح و وسعت کمتری نسبت به رزمایش‌های بهاره پیشین اجرا خواهد شد. زمان آن نیز نسبت به عقاب جوان که در طول سال ادامه پیدا می‌کرد بسیار کوتاه‌تر است.

روز شنبه «جونگ کیونگ دو» وزیر دفاع کره‌جنوبی و «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا در تماسی تلفنی بر پایان این رزمایش‌ها در راستای زنده نگه داشتن گفت‌وگو با «پیونگ‌یانگ» تأکید کردند. این در حالی است که نشست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی، هفته گذشته (۲۷-۲۸ فوریه) بدون نتیجه به پایان رسید. گرچه هر دو طرف تأکید کردند درب را برای مذاکرات بیش‌تر باز نگه دارند.

سال گذشته نیز سئول و واشنگتن تعدادی از رزمایش‌های مشترک خود از جمله رزمایش تابستانی و رزمایش زمستانی هوایی خود را لغو کرده و به رزمایش‌های کوچک جهت حفظ آمادگی نیروها اکتفا کردند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید، از هزینه‌بر بودن این رزمایش‌ها گلایه کرده است. او همچنین از این‌که -به زعم او- آمریکا بخش زیادی از هزینه برگزاری این رزمایش‌ها را متقبل شده، انتقاد کرده است.

رزمایش حل‌وفصل قاطعانه که از سال ۲۰۰۸ با این نام برگزار می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ با عنوان «RSOI» انجام می شد. پیش تر نیز رزمایشی با نام «روحیه تمرین تیمی» از سال ۱۹۷۶ آغاز شده بود که در پی تلاش برای برقراری دیپلماسی با کره‌شمالی لغو شد.

این رزمایش که با کمک کامپیوتر شبیه‌سازی می‌شود بر اساس جنگ با کره‌شمالی طراحی شده است. این برنامه شامل کارکنان و نظامیان وزارت دفاع کره‌جنوبی و ارتش و همچنین نیروهای مشترک آمریکا-کره‌جنوبی و نیروهای اقیانوس هند-آرام آمریکا است.

رزمایش عقاب جوان نیز برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ برگزار شد. از سال ۲۰۰۲ با RSOI به‌طور هم‌زمان انجام می‌شد تا کارامدی رزمایش‌های مشترک افزایش یابد. با تغییر نام RSOI به حل‌وفصل قاطعانه نیز همچنان این دو رزمایش هم‌زمان انجام می‌شوند.

۱۳۹۷/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...