نسخه چاپی

پورسیدآقایی: محدوده مركزی طرح ترافیك در سال ۹۸ تغییرات چندانی نخواهد داشت

معاون شهردار تهران گفت: محدوده مركزی طرح ترافیك در سال ۹۸ تغییرات چندانی نخواهد داشت و تنها اصلاحات جزئی از قبیل: ضرایب تخفیفات برای ساكنان محدوده، راننده آژانس‌ها و وانت بار‌ها خواهد داشت.

بع گزارش نما محسن پورسید آقایی گفت: محدوده مرکزی طرح ترافیک در سال ۹۸ تغییرات چندانی نخواهد داشت و تنها اصلاحات جزئی از قبیل: ضرایب تخفیفات برای ساکنان محدوده، راننده آژانس‌ها و وانت بار‌ها خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس نتایج مطالعات، اطلاعات بانک جهانی و ارزیابی‌های صورت گرفته از طرح‌های زوج و فرد در دنیا؛ طرح‌های مبتنی بر زوج و فرد نتوانسته پس از گذشت زمان از آلودگی شهر‌ها بکاهد، چراکه مردم پس از مدتی اقدام به خرید خودرو دوم کرده و یا سفر‌های خود را در روز‌های موافق پلاک انجام دادند و عملاً این طرح در همه جای دنیا منسوخ شده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در سال ۹۸ تردد در محدوده حلقه دوم، بر اساس پلاک نیست، عنوان کرد: محدوده زوج و فرد از سال ۹۸ به عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا یا حلقه دوم قلمداد شده و از تابستان آینده اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: از اول تابستان هر خودرو مجاز است با ثبت نام در سامانه "تهران من" در هر فصل ۲۰ روز به انتخاب خود و فارغ از شماره پلاک در محدوده حلقه دوم رایگان تردد کند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: تردد بیش از ۲۰ روز در محدوده حلقه دوم بسته ساعات پیک، غیر پیک و یا داشتن معاینه فنی برتر منوط به پرداخت عوارض خواهد شد که این عوارض با ضریب ۰.۵ به نسبت طرح ترافیک محاسبه می‌شود یعنی در شرایط و زمان مشابه تردد، عوارض حلقه دوم نصف محدوده طرح ترافیک است.

وی درمورد تسهیلات درنظر گرفته شده برای ساکنان محدوده، اظهار کرد: سال آینده ساکنان محدوده طرح ترافیک و حلقه دوم علاوه بر یک خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک ورود پس از ساعت ۱۷ به صورت رایگان، از ۵۰ درصد تخفیف نیز برخوردار خواهند بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هدف از اجرای این طرح را تشویق مردم به استفاده کمتر از خودرو شخصی عنوان کرد و گفت: مردم طوری سفر‌های خود را تنظیم کنند که بیش از ۲۰ روز نیازی به ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا نداشته باشند.

پورسیدآقایی عنوان کرد: برای آژانس‌ها و وانت بار‌ها نیز تخفیف ۷۰ درصدی در نظر گرفته شده است که با ثبت در سامانه باربرگ محقق می‌شود، اما تا زمان راه افتادن این سامانه تخفیف ۷۰ درصدی لحاظ خواهد شد.

وی در مورد تاکسی‌های اینترنتی نیز توضیح داد: به دلیل اینکه این تاکسی هیچ مجوز از شهرداری تهران ندارند و تاکسی تلقی نمی‌شوند سهمیه‌ای نیز نخواهند داشت، همچنین تردد برای تمام تاکسی‌های تهران به صورت کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در مورد شائبه کسب درآمد شهرداری تهران از طریق فروش طرح ترافیک اظهار کرد: میزان درآمد شهرداری تهران از محل فروش طرح ترافیک در سال ۹۶ با کاهش ۱۰۰ میلیاردی از ۳۷۰ میلیارد به ۲۷۰ میلیارد تومان کاهش یافت و از طرفی میزان ترافیک ۲۲.۵ درصد کاهش یافت در صورتی که اگر دنبال درآمد بودیم به فکر افزایش سقف ۲۷۰ میلیارد تومان بودیم.

وی در مورد امکان انتقال و یا فروش سهمیه در صورت عدم استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در محدوده حلقه دوم گفت: این سهمیه قابل انتقال از یک فصل به فصل دیگر و یا فروش به غیر نیست.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه تمام افرادی که قصد حضور در محدوده حلقه دوم طرح ترافیک را دارند باید در سامانه "تهران من" ثبت نام کنند، اظهار کرد: تمام ساکنان محدوده طرح ترافیک و حلقه دوم که می‌خواهند از تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کنند باید آدرس، کد پستی و شماره ثبتی خود را در سامانه "تهران من" ثبت و مدارک را بارگذاری کنند و سپس یک بار برای تائیدیه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند، همچنین به ازای هر واحد مسکونی یک خودرو امکان استفاده از تسهیلات را خواهد داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه طرح محدوده کنترل آلودگی هوا تمام مراحل قانونی را طی کرده است، گفت: شورای ترافیک و شورای شهر این طرح را تصویب به تأیید فرماندهی نیز رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای محدوده حلقه دوم بین پلاک‌های زوج و فرد عدالت را برقرار خواهد کرد، چرا که تا پیش از این پلاک‌های فرد هزینه بیشتری را به نسبت پلاک زوج پرداخت می‌کردند.

پورسیدآقایی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راهور، افزود: در صورتی که خودرو‌ها بدون پرداخت عوارض در محدوده تردد کنند بلافاصله جریمه نمی‌شوند و سی روز مهلت خواهند داشت تا حساب خود را در سامانه تهران من شارژ کنند.

وی با اشاره به گسترش ۳۰ درصدی خطوط مترو و و قطار‌ها در سال۹۷ گفت: علیرغم کاهش سرفاصله حرکت قطار‌ها از ۶ به ۴ دقیقه در خطوط یک، دو و چهار، میزان مسافران در این خطوط افزایش نیافته است. تا پایان سال خط ۷ به میدان صنعت می‌رسد و قسمت‌هایی از خط ۶ نیز افتتاح خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در مورد عوارض تردد در تونل‌ها و بزرگراه‌ها نیز توضیح داد: شورای دهم، شهرداری را مکلف کرده بود که لایحه دریافت عوارض از تونل‌ها و بزرگراه‌ها را تنظیم کند، شهرداری نیز به لحاظ قانونی این اقدام را انجام داده و لایحه توسط معاون مالی تنظیم و برای بررسی به معاونت ترافیک ارسال که آن را پس از اصلاح به معاونت برنامه‌ریزی فرستادیم، علی رغم اینکه معتقد بودیم در صورت تصویب این لایحه توسط شهرداری، شورا شرایط تصویب آن را ندارد، اما تکلیف قانونی خود را انجام دادیم. متاسفانه این نامه توسط یکی از خبرگزاری‌ها چاپ و رقم دروغین ۳۰۰۰ تومان نیز برای آن عنوان شد. اگر قرار بود چنین طرحی اجرایی شود خودمان در مورد این موضوع اطلاع رسانی می‌کردیم.


۱۳۹۷/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...