نسخه چاپی

نقش تل‌آویو و ریاض در تنش بین هند و پاكستان

ریاض كه مدعی دوستی با اسلام‌آباد است بیش از پاكستان در هند سرمایه‌گذاری كرده كه رقم آن بالغ بر 44 میلیارد دلار است.

به گزارش نما، با توجه به اینکه اسرائیل از تشکیل ائتلاف ضد اسلامی با کمک دولت هند حمایت می‌کند و شبه‌نظامیان کشمیر توسط عربستان پشتیبانی می‌شوند این دو کشور در تنش‌‌های اخیر هند و پاکستان نقش دارند.

«عادل دار» شخصی که حمله به نظامیان هندی را ترتیب داد اهل کشمیر است و شاید عضور «جیش محمد» باشد اما این گروه توسط عربستان پشتیبانی می‌شود نه پاکستان.

جیش محمد عملیات‌های بزرگی را علیه ارتش پاکستان سازماندهی کرده که می‌توان به تلاش برای ترور پرویز مشرف فرمانده ارتش و نخست وزیر اسبق این کشور در سال 2003 اشاره کرد.

در بیشتر اوقات جیش محمد با «لشکر طیبه» اشتباه می‌شود این دو گروه فعالیت یکسان ندارند و از یک منبع تغذیه نمی‌شوند.

عربستان که در راستای منافع آمریکا در منطقه حرکت می‌کند بر خلاف میل پاکستان از برخی گروه‌های تروریستی در مناطق قبایلی این کشور و کشمیر حمایت کرده و نقش مهمی در برافروخته شدن آتش جنگ بین پاکستان و هند دارد.

کارشناسان نظامی پاکستان بر این باورند که آمریکا و عربستان به دنبال نابودی بمب هسته‌ای این کشور هستند.

نشریه انگلیسی «ایندیپندنت» در یادداشتی به قلم «رابرت فیسک» به مراودات نظامی گسترده‌ هند با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

وی نوشت نباید از نقش اسرائیل در تنش اخیر پاکستان و هند غافل شد.

هند در سال 2017 با خرید رقمی معادل 530 میلیون پوند انواع تجهیزات دفاع هوایی، سامانه‌های راداری و مهمات از قبیل موشک‌های هوا به زمین از اسرائیل، بزرگترین مشتری سلاح‌های ساخت رژیم صیهونیستی در جهان است.

موشک‌های هند که علیه پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخت اسرائیل است.

اسرائیلی‌ها چندی پیش ویدئوهایی را منتشر کردند که تعدای از تکاوران هندی را در حال انجام تمرینات مشترک با تکاوران اسرائیلی در صحرای «النقب»(جنوب فلسطین اشغالی) نشان می‌داد.

اسرائیل روابط بسیار نزدیک با حزب حاکم هند که نسبت به مسلمانان، افراطی عمل می‌کند برقرار کرده و سعی دارد با تشکیل یک ائتلاف ضد اسلامی اهداف خود را در منطقه پیش ببرد.

در بین کشورهای اسلامی پاکستان و ایران بزرگترین موانع اهداف اسرائیل هستند که باید با سلطه نظامی و اقتصادی هند تضعیف شوند.

دولت جدید پاکستان به رهبری عمران‌خان سعی داشت روابط خوبی با کشورهای همسایه به ویژه ایران برقرار کند اما عربستان در این زمینه مانع تراشی کرد.

حمله تروریستی اخیر به اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران در زاهدان همزمان با حضور محمد بن سلمان ولی عهد عربستان در پاکستان همچنین تقویت شبه نظامیان فعال علیه هند از جمله اقدامات ریاض برای بر هم زدن معادلات در منطقه بود.

عربستان که مدعی دوستی با پاکستان است بیش از پاکستان در هند سرمایه‌گذاری کرده که رقم آن بالغ بر 44 میلیارد دلار است.

پاکستان به خاطر دریافت کمک مالی از عربستان روابط خود با این کشور را حفظ کرد اما از سیاست‌های این کشور برای برهم زدن روابط اسلام‌آباد با کشورهای همسایه آسیب دید.

روزنامه عربستانی «القدس العربی» در این زمینه نوشت: عمران‌خان به دنبال گسترش روابط با ایران است و ارتباط خوبی با کشورهای همسایه برقرار کرده و به دشمنی با هند توجهی نمی‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: خان هیچ علاقه‌ای برای سفر به آمریکا و اروپا نشان نمی‌دهد که نشان از تغییرات اساسی در سیاست خارجی پاکستان دارد.

۱۳۹۷/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...