نسخه چاپی

مهمان‌پرست خبر داد:

احتمال سفر صالحی به میانمار

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران در مورد سفر صالحی به میانمار گفت: موضوع سفر وزیر خارجه كشورمان به میانمار مطرح است و ممكن است این سفر صورت گیرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ظهر چهارشنبه با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و بازدید از آن ضمن تاکید بر اهمیت نقش رسانه در کشور گفت: رسانه‌ها می‌توانند باعث افزایش انسجام ملی شوند.

او هم‌چنین درباره شناسایی عاملان انفجار اخیر در عراق و شهادت جمعی از زائران ایرانی نیز گفت: یکی از معضلاتی که کشورهای منطقه با آن روبه‌رو هستند فعالیت‌ گروه‌های تروریستی افراط‌گراست که دستورات خود از یک جریان آمریکایی صهیونیستی برای برهم زدن ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌گیرند و تلاش می‌کنند برای کشورهای که می‌توانند از استقلال خود برای ایجاد امنیت و توسعه در منطقه استفاده کنند مشکل‌آفرینی کنند.

مهمان‌پرست توضیح داد: عراق پس از این که موفق شد حکومت را به وسیله مردم شکل دهد با موج دشمنی‌های زیادی روبه‌رو بود و عوامل تروریستی تلاش زیادی کردند که اجازه ندهند امنیت به شکل کامل در این منطقه برقرار نشود. از سوی دیگر وقتی زائران ایرانی به عتبات سفر می‌کنند و به دلیل نوعی کینه و دشمنی که در بین این گروه‌های تروریستی وجود دارد فکر می‌کنند با این گونه اقدامات می‌توانند مانع حضور زائران مشتاق ایرانی برای زیارت شوند.

وی تاکید کرد: همه باید تلاش کنند ریشه گروه‌های تروریستی در منطقه از بین برود. دولت عراق خسارات زیادی در این زمینه دیده است. کشور ما برای پدیده تروریسم تلفات و شهدای زیادی تاکنون داده است. معتقدیم سرمنشا تحرک و تقویت گروه‌های تروریستی کشورهای خارجی هستند که اصولا با امنیت در منطقه ما مخالفت می‌کنند.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم با کمک به دولت عراق سرمنشا و عاملان این حادثه تروریستی را شناسایی کنیم و آنان به شکل مناسب محاکمه شوند تا دیگر شاهد این‌گونه اقدامات نباشیم.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات شب گذشته کاترین اشتون مبنی بر دیدار با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: برای مذاکرات باید نوعی توافق و هماهنگی بین تیم‌های مذاکره‌کننده باشد. مسوول تیم مذاکره‌کننده ایران جلیلی است و از طرف ۱+۵ نیز اشتون این مذاکرات را دنبال می‌کند. طبیعی است که تماس‌های مختلفی برقرار باشد تا توافق درباره‌ی ادامه مذاکرات به نتیجه‌ی مطلوب برسد. این که گفت‌وگو به صورت نشست یا تلفنی باشد به جزییات هماهنگی‌های بین دو طرف بستگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه هم‌چنین درباره نشست بین نمایندگان ایران و آرژانتین برای بررسی موضوع آمیا نیز گفت: مذاکرات نمایندگان ایران و‌ آرژانتین در سطح کارشناسان حقوقی در ژنو و در دو روز گذشته انجام شد و دو طرف توافق کردند مذاکرات ادامه پیدا کند و تاریخ و زمان آن از طریق مجاری دیپلماتیک به توافق نهایی برسد.

او افزود: این موضوع نشان‌دهنده این است که گفت‌وگوها آغاز شده و مذاکرات و تبادل نظر ادامه پیدا خواهد کرد باید منتظر بود تا ببینیم در چه زمان و مکانی این مذاکرات دنبال خواهد شد.

مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که آیا این گفت‌وگوها از طریق سفارت ایران در ژنو دنبال می‌شود یا این که هیاتی از تهران به این کشور سفر می‌کند؟ گفت: ارتباط دیپماتیک بین دو کشور برقرار است و دو طرف در مورد سطح گفت‌وگوها و محل آن با یکدیگر مذاکرات می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در مورد آخرین وضعیت پیگیری شهدای ایرانی در خاک عراق و تسریع در انجام عملیات‌های تفحص در این کشور گفت: مانعی برای انجام عملیات‌های تفحص وجود ندارد و همکاری‌های خوبی در این‌باره بین دو کشور وجود دارد و سفارتخانه‌ها در این‌باره در دو کشور فعال هستند.

دستیار ویژه‌ی وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما رابطه بسیار خوب و استراتژیکی داریم و تلاش می‌کنیم جنایاتی که در زمان رژیم بعث عراق صدام انجام شد با کمک دولت عراق و نمایندگان کشور ما پیگیری شود تا هر چه سریع‌تر بتوانیم پیکرهای شهدای عزیزمان را به کشور بازگردانیم.

مهمان‌پرست درباره نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امیدواریم جریان‌ها و گروه‌ها با گوش‌دادن به توصیه‌های گران‌قدر مقام معظم رهبری و هم‌چنین با حضور پرشکوه مردم نشان دهیم این ملت پای استقلال و آرمان‌ها و اصول‌شان ایستاده‌اند و توطئه‌هایی که دشمنان ما انجام می‌دهند تا آن‌ها را دلسرد کنند، نتیجه عکس خواهد داشت.

او تاکید کرد: هر زمان کشورهای غربی و کسانی که کینه و خصومتی نسبت به ملت ما دارند به حقوق ملت‌مان احترام بگذارند شاهد وضعیت بهتری در جهان و منطقه خواهیم بود. تا زمانی که بخواهند علیه ملت ما و کشورهای مستقل فتنه‌انگیزی کنند مطمئن باشند که مردم با آگاهی که به دست آورده‌اند در مقابل آنان ایستادگی خواهند کرد.

وی تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در کشور ما در سال آینده نقطه قوت کشورمان با حضور و مشارکت ملت برای حمایت از نظام و رهبری خواهد بود.

۱۳۹۱/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...