نسخه چاپی

زندگی لاكچری روی استخوان بردگان

اطلاعات DNA كشف‌شده از ذرات بزاق بجامانده بر یك چپق رُسی در مریلند آمریكا متعلق به زنی از مناطق غرب آفریقا در سیرالئون بوده كه 200 سال پیش در آنجا مدفون شده است.

به گزارش نما و به نقل از مشرق، باستان‌شناسان آمریکایی در یکی از حفاری‌های خود در ایالت مریلند به یک چپق از جنس گِل رُس برخورده‌اند که حدود ۲۰۰ سال پیش در آن مکان دفن شده و اطلاعات DNA از ذرات باقی‌مانده بر آن نشان می‌دهد مربوط به اقوام آفریقایی در منطقه‌ای است که هم‌اکنون بخشی از سیرالئون را تشکیل می‌دهد.

«به نظرم این اولین بار است که چنین کشفی ممکن می‌شود». این را شرودر از گروه باستان‌شناسان می‌گوید زیرا اولین بار است چنین یافته‌ای در نشریه Journal of Archeaologocal Science چاپ می‌شود. وی کشف رابطه بزاق به جامانده بر این چپق رُسی با ریشه قومی و نژادی‌اش را از نظر علمی «الهام‌بخش» توصیف می‌کند:«هیجان انگیز است که از یک شیء بتوان دی‌ان‌ای گرفت».

اطلاعات این دی‌ان‌ای ابتدا در دانشگاه مریلند به دست آمده و سپس برای تطبیق به دانشگاه کپنهاگ فرستاده شده که بانک داده‌ای از دی‌ان‌ای های آفریقایی دارد.

منطقه‌ای که در کرونزویل در حال اکتشاف است تا سال ۱۸۶۴ محل اسکان بردگان آفریقایی در زاغه‌ها بوده و احتمالاً در همانجا قبرستان بردگان قرار داشته که این چپق نیز از آن به دست آمده است. بزاق به دست آمده به زنی از قوم Mende در غرب آفریقا تعلق دارد.
جولیا پابلیسکی از باستان‌شناسان ارشد مریلند می‌گوید «به محض اینکه بردگان آفریقایی در کشتی‌های انگلیسی و آمریکایی سوار می‌شدند، دیگر فرقی نمی‌کرد که از بنین باشند یا از سیرالئون چون هویت قبلی آنها پاک می‌شد و انسانیت‌شان از آنها سلب می‌شد».

نکته جالب اینکه امسال گرامیداشتِ چهارصدمین سالگردِ پیاده‌شدن اولین بردگان در سواحل آمریکا نیز برگزار می‌شود، در سال ۱۶۱۹ میلادی. ممنوعیت برده‌داری در ژانویه ۱۸۶۳ میلادی با اعلامیه آبراهام لینکلن ابلاغ شد و پس از وقوع جنگ معروف به برده‌داری یا جنگ شمال و جنوب، به سیزدهمین اصل متمم قانون اساسی آن کشور تبدیل شد.

منابع

https://www.theguardian.com/world/2019/mar/16/maryland-archaeology-study-slave-woman-dna-pipe-sierra-leone

https://constitutioncenter.org/interactive-constitution/amendments/amendment-xiii

۱۳۹۸/۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...