نسخه چاپی

مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر

بازدارندگی اقتصادی

عکس خبري - بازدارندگي اقتصادي

یكی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، شكوفایی اقتصادی كشور بوده است

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر، شکوفایی اقتصادی کشور بوده است؛ البته از همان سال‌های اولیه زعامت و رهبری ایشان، موضوع جنگ اقتصادی دشمن علیه انقلاب اسلامی به شکل جدی مطرح شده؛ لذا معظم‌له همواره از مسئولان خواسته‌اند برای کاهش فشارها و تهدیدات دشمن افزایش قدرت اقتصادی را جدی بگیرند.

در طول این مدت دولت‌های مختلف تلاش‌هایی برای رونق اقتصادی داشته‌اند؛ اما چون از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور استفاده نشده است، همواره دشمنان از این منفذ مشکلاتی برای نظام ایجاد کرده‌اند.

با تدبیر رهبر معظم انقلاب امسال نیز سال «رونق تولید» نام گرفته است؛ اما ایشان در بیانات اولین روز سال 98 به نکته مهمی اشاره فرمودند و گفتند: «ما باید در این جنگ، دشمن را شکست بدهیم، ما علاوه بر شکست دشمن، باید بازدارندگی ایجاد کنیم. ما باید خودمان را به نقطه‌ای برسانیم که بازدارنده باشد؛ دشمن ببیند نمی‌تواند از رخنه اقتصادی به کشور ما ضربه وارد کند.» بازدارندگی یکی از مجموعه اقداماتی است که برای پیشى‌جستن از اقدامات خصمانه‌ دشمن به کار گرفته می‌شود و در روابط بین‌الملل به مثابه سیاست تحدید یا سد نفوذ نیز مطرح است.

در زمینه بازدارندگی اقتصادی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، نکات ذیل قابل توجه است:

1ـ منظور از بازدارندگی در حوزه اقتصاد هم حفظ خود و هم تهاجم به راهبردهای دشمن است.

2ـ در بازدارندگی اقتصادی نه تنها از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌شود؛ بلکه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی به نحو مطلوب استفاده می‌شود، پس این به معنای انزوا نیست.

3ـ در بازدارندگی اقتصادی باید سطوح مختلف دیپلماسی مورد تأکید قرار بگیرد، هم دیپلماسی رسمی و هم عمومی؛ آنچه در سفر نخست‌وزیر عراق به ایران رخ داد، در این زمینه قابل تحلیل است و چنین رابطه‌ای می‌تواند سد نفوذی در مقابل تهدیدات اقتصادی آمریکا علیه ایران و عراق باشد.

4ـ بازدارندگی اقتصادی باید معتبر باشد، گاهی اوقات درباره کالایی اعلام استقلال اقتصادی می‌شود؛ اما به محض اینکه تحریم می‌شود، بازار را با چالش روبه‌رو می‌کند. بازدارندگی زمانی مؤثر است که توانایی کافی برای پاسخ به تهدید وجود داشته باشد.

در سال رونق تولید، برای ایجاد بازدارندگی و تهاجم به قلب استراتژی‌های دشمن ضمن کیفیت‌بخشی به محصولات تولیدی، نیازمند جدیت، خستگی‌ناپذیری و مدیران تسلیم‌ناپذیر هستیم.

۱۳۹۸/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...