نسخه چاپی

آقاپور: پوپولیسم سیاسی گریبانگیر اقتصاد كشور شد

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پوپولیسم سیاسی منجر به اقتصاد نابسامان و شكننده در كشورها شده و بیماری بوده كه گریبانگیر ایران و كشورهای در حال توسعه شده است.

به گزارش نما، معصومه آقاپور علیشاهی عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر پوپولیسم سیاسی بر اقتصاد کشورها، گفت: یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه همانند ایران این بوده که پوپولیسم بر اقتصاد حاکم می شود و در واقع در این کشورها اقتصاد سیاسی به جای سیاست اقتصادی وجود دارد که بر این اساس اقتصاد از سیاست متاثر می شود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، افزود: نمودار اقتصاد برای بازسازی و تصمیم گیری به یک دوره 3 تا 5 ساله نیاز دارد، اما نمودار سیاست در یک روز می تواند لحظه به لحظه تغییر کند که منطبق کردن این دو نمودار روی یکدیگر سبب ایجاد خلاهای اقتصادی می شود و تمام رانت ها و اختلاس ها ناشی از عدم تطبیق نمودارهای اقتصادی با نمودارهای سیاسی است.

کشورهای توسعه یافته سیاست را منطبق بر اقتصاد هماهنگ می کنند

وی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته سیاست اقتصادی وجود دارد یعنی هدف اصلی اقتصاد است، ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته سیاست را منطبق بر اقتصاد هماهنگ می کنند به همین دلیل پوپولیسم اقتصادی در آن معنایی ندارد و خلاهای اقتصادی به حداقل رسیده و چشم انداز اقتصادی وجود دارد که حتی با وجود تغییر روسای جمهور سیاست اقتصادی تغییری نمی کند و روسای جمهور نیز به صورت محدود می توانند تغییراتی در سیاست های اقتصادی اعمال کنند.

آقاپور علیشاهی با اشاره به اینکه سیاست اقتصادی بیماری ای است که گریبانگیر ایران و کشورهای در حال توسعه شده است، تاکید کرد: متاسفانه پوپولیسم سیاسی منجر به اقتصاد نابسامان و شکننده در کشورها می شود و ترامپ نیز این راه حل را در پیش گرفته و تروریسم اقتصادی در دنیا ایجاد کرده است.

بانک مرکزی در ایران استقلال لازم را برای انجام فعالیت های خود ندارد

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در ایران استقلال لازم را برای انجام فعالیت های خود ندارد، افزود: در قانون جدید بانک مرکزی که در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است بر استقلال این بانک از سه قوه تاکید شده است تا بر این اساس بانک مرکزی بتواند با استقلال فعالیت های خود را به درستی سامان دهد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سوییس سردمدار کشورهایی است که بانک مرکزی آن مستقل از سه قوه است و حتی برای انتخاب رییس بانک مرکزی رفراندوم برگزار می کند.

۱۳۹۸/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...