نسخه چاپی

پشت پرده حمایت ترامپ از حفتر

منابع مطلع اعلام كردند رئیس‌جمهوری آمریكا به توصیه همتای مصری‌اش، از حمله ژنرال شورشی لیبیایی به طرابلس حمایت كرده است.

به گزارش نما، خبرگزاری «بلومبرگ» آمریکا به نقل از سه دیپلمات مطلع آمریکایی، گزارش داد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور طی گفت‌وگوی تلفنی‌اش با ژنرال «خلیفه حفتر» در 15 آوریل، به او رسما حمایتش از حمله «ارتش ملی لیبی» به طرابلس برای «ساقط کردن دولت وفاق ملی، که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است» را اعلام کرد.

این دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز پیش از آن نیز با ژنرال حفتر تماس تلفنی داشته و به «چراغ سبز آمریکا برای حمله به طرابلس» اشاره کرده است.

بلومبرگ افزود، گفت‌وگوی ترامپ با حفتر بعد از آن انجام شد که رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ 9 آوریل در کاخ سفید با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرد.

این خبرگزاری آمریکایی با استناد به دو منبع مطلع به جزئیات این دیدار، گزارش داد که السیسی «ترامپ را به حمایت از حفتر تشویق کرده است».

بلومبرگ خاطرنشان کرد که ترامپ همچنین با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی، که از حامیان حفتر است، گفت‌وگو کرده و این مکالمه یک روز پس از صدور بیانیه کاخ سفید درباره تماس تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا با حفتر، انجام شد.

دولت آمریکا در این بیانیه به این اطلاعات اشاره نکرده است ولی در عین حال موضع حمایتی ترامپ از حفتر را یادآور شده است. طبق این بیانیه، ترامپ از حفتر به عنوان «ژنرال» یاد کرده است.

همچنین طبق بیانیه واشنگتن، ترامپ «از نقش مهم ژنرال حفتر در جنگ با تروریسم و تضمین منابع نفتی لیبی تقدیر کرده است».

چنین موضعی از سوی دولت ترامپ، تغییری ملموس در سیاست ایالات متحده در قبال تحولات لیبی ایجاد می‌کند. مقام‌های امریکایی پیش از این، بارها از طریق کانال‌هایی مخالفت شدیدشان با حمله شبه‌نظامیان وابسته به حفتر به طرابلس را اعلام می‌کردند و درباره پیامدهای تداوم این عملیات نظامی هشدار می‌دادند و همزمان، حمایت‌شان را از دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» مورد تأکید قرار می‌دادند.

در تاریخ 7 آوریل، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در همین راستا گفت: «ما به وضوح اعلام کردیم که با حمله نظامی نیروهای حفتر مخالفیم و خواستار توقف فوری عملیات نظامی علیه پایتخت لیبی هستیم.»

منابع مطلع نیز اعلام می‌کردند که «پیتر پود» سفیر آمریکا در لیبی، به حفتر طی دیداری در ابوظبی در فوریه 2019 هشدار داده بود که طرابلس «خط قرمزی» در مواضع آمریکا است.

از 4 آوریل حومه طرابلس شاهد درگیری‌های خونین در پی عملیات تهاجمی شبه‌نظامیان وابسته به حفتر است. این ژنرال شورشی، که رویای فتح طرابلس و ریاست بر سرتاسر لیبی را دارد، مورد حمایت عربستان سعودی، مصر و امارات است و پشتش به حمایت برخی کشورهای قدرتمند غربی از جمله روسیه و فرانسه نیز گرم است.

۱۳۹۸/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...