نسخه چاپی

مدیریت نرخ تورم تنها با كاهش نرخ سود بانكی محقق نمی شود

عضو كمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می گوید مدیریت نرخ تورم تنها با كاهش نرخ سود بانكی محقق نمی شود.

به گزارش نما، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای مدیریت پایدار نرخ تورم، گفت: همتی چندین برنامه مثبت و موثر برای مدیریت بازار ارز و پول کشور داشته است، نباید نسبت به این موضوع بی انصافی کرد اما در موضوع نرخ تورم باید دقت بیشتری به خرج دهد.

نرخ ارز در تورم نقش دارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: همتی بیان داشته که با مدیریت نرخ سود کوتاه مدت و تغییر کانال اثرگذاری سیاست پولی، نرخ تورم را به صورت پایدار مدیریت کند، با وجود اینکه تاکید دارم نباید همیشه انتقاد کرد اما در مورد مدیریت نرخ تورم، باید گفت این موضوع صرفا به نرخ سود بانکی بستگی ندارد و عوامل متعددی از جمله نرخ ارز در تورم نقش دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به وابستگی نرخ کالاها به قیمت ارز، بیان داشت: بسیاری از کالاهای مورد نیاز کشور وابسته به واردات است، با وجود اینکه واردات با نرخ ارز دولتی انجام می شود شاهد تورم بالای 50 درصد بوده ایم، که علت این موضوع را باید در سیستم فشل توزیع جستجو کرد.

وی عنوان کرد: کالاهای اساسی از جمله گوشت با ارز 4 هزار و 200 تومان وارد کشور می شود اما با تورم بالای 50 درصد به دست مصرف کننده می رسد، بنابراین تورم تنها بستگی به سود بانکی ندارد، با این حال سود بانکی بی اثر نیست چرا که با سود انتظاری روبه رو هستیم که اگر محقق نشود سیل اقتصادی رخ می دهد.

مصری در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری آزاد شدن سرمایه های مردم از بانک ها به دلیل کاهش نرخ سود، گفت: در گذشته شاهد بودیم با کاهش نرخ سود بانکی، سیل اقتصادی رخ داد و هر کالایی که سرمایه ها به سمت آن رفت گران شد و موج افزایش قیمت را به سمت کالاهای دیگر بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس اظهار داشت: بنابراین انتظار می رود بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی دقت بیشتری داشته باشد که بازارهای دیگر را متلاطم نکند، ما در گذشته تجربه کاهش سود نرخ بانکی را داشته ایم بنابراین باید با تصمیم گیری صحیح مانع وارد شدن صدمات به اقتصاد کشور وارد شود.

عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی نوشته است: در شرایط حاضر نباید با تشدید نااطمینانی تقاضای داخلی تشدید شود، به همین دلیل بانک مرکزی برای برون رفت از شرایط خاص اقتصادی کشور به دنبال راه‌حل‌های بهینه مدرن و امکان پذیر برای کنترل نوسانات متغیرهای کلان و بویژه مهار نرخ تورم است.

در ساختار سیاست پولی جدید و به کمک عملیات بازار باز، بانک مرکزی به دنبال آن است که با مدیریت نرخ سود کوتاه مدت و تغییر کانال اثرگذاری سیاست پولی، نرخ تورم را به صورت پایدار مدیریت کند.

۱۳۹۸/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...