نسخه چاپی

جهانگیری: امید به زندگی مردم ایران افزایش یافته است

جهانگیری گفت: محصول چهل‌سالگی انقلاب ما امروز افزایش امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۶ سال كاهش چشمگیر و مرگ و میر مادران باردار كودكان و نوزادان و افزایش دسترسی عادلانه به خدمات گوناگون در سطوح مختلف سلامت بوده است.

به گزارش نما، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت گفت: حضور مهمانان را در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت صمیمانه گرامی می‌دارم، از سیاستگذاران و دست اندرکاران برگزاری مجمع سپاسگزارم.

وی گفت: سلامت مسئله نخست دیروز امروز و فردای انسان و جامعه بشری است که اکنون ابعادی فراتر است قبل را دارد، امنیت پایدار، توسعه همه جانبه و متوازن و موضوع دست‌یابی به جهانی عاری از ترس و زور و خشونت و فقر امروز بیش از هر چیزی وابسته به اندیشه و اخلاق به طور خلاصه انسان است.

وی افزود: سلامت آنگونه که سازمان جهانی بهداشت تعریف می‌کند بنای بسیار فراتر از صرف نداشتن بیماری دارد. سلامت یکی از جنبه‌های اصلی حقوق بشر و بزرگترین مصداق عدالت اجتماعی است که تحقق آن از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها به شمار می رود و از این منظر سلامت تنها کالای عمومی است که هم محصول و شاخص اندازه‌گیری پایداری توسعه جوامع انسانی به شمار می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در تقسیم‌بندی جدید مفهوم سلامت، معادل سلامت عمومی است که کارکردهای سیایی از جمله برقراری ثبات و دموکراسی، امنیت داخلی برای مقابله با تروریسم و کنترل بیماری‌های عفونی را شامل می‌شود، سیاست‌های جدید سلامت، تحقق ثبات اقتصادی و شکوفایی داخلی و بین المللی و انجام فعالیت‌های خیریه برای ریشه‌کنی فقر به عنوان دشمن اصلی توسعه را برجسته می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی به صورت‌های کلان نظام سلامت به عنوان حق اساسی و عمومی شهروندان تبدیل شده است و مسئولیت سیاست‌گذاری برای اجرای قانون و اطمینان از دسترسی عموم به خدمات عادلانه و با کیفیت سلامت برعهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سپرده شده است.

جهانگیری ادامه داد: علی‌رغم مسائل مختلفی که کشور ما در زمینه‌های مختلف با آن روبه‌رو بوده است جای خوشنودی و امیدواری است که می توانیم بگوییم یکی از مهمترین دستاوردهای نظام ما در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در همین زمینه است. محصول چهل‌سالگی انقلاب ما امروز افزایش امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۶ سال کاهش چشمگیر و مرگ و میر مادران باردار کودکان و نوزادان و افزایش دسترسی عادلانه به خدمات گوناگون در سطوح مختلف سلامت بوده است.

۱۳۹۸/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...