نسخه چاپی

چرا برنج، شكر و خرما گران شد؟

مدیركل وزارت صنعت گفت: مسئول تنظیم بازار كالاهای كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه كه می دانم حتی یك كیلو شكر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد كشاورزی وارد كرده است .

به گزارش نما، محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: از ابتدای امسال تامین کالاهای اساسی را به ثبات و آرامش رسانده ایم .

وی افزود: در بحث تنظیم بازار تلاش کرده ایم تامین کالا دچار مشکل نشود و منابعی را از ذخایر راهبردی کشور به تامین این کالا اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد : در ماه مبارک رمضان برنج، روغن ، شکر ، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می شود.

کلامی گفت: سه میلیون و 400 هزار تن نیاز بازار کشور است که حدود 2 میلیون تن در داخل و یک میلیون و 400 هزار تن وارد می شود.

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت افزود: آنچه که دولت وارد کرده­ است با حداکثر نرخ­ 8 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد اما در قیمت برنج تولید داخل به دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد .

وی گفت: آسیب خزانه های نشاء برنج به دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز 4 هزار­ و 200 تومانی برای امسال تامین می کند.

وی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه که می دانم حتی یک کیلو شکر با ارز 4 هزار و 200 تومانی به وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است .

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: نیاز کشور حدود دو میلیون 400 هزار تن شکر است که دو میلیون تن آن در داخل تولید می شود اما در سال 97 به دلیل بارندگی ها نیشکر با تاخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت.

کلامی افزود:­ 600 هزار تن ذخایر شکر است­ و به هر کس بخواهد­ شکر می دهیم.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دولت ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی کنند گفت: برای ماه مبارک رمضان 30 هزار تن برنج با نرخ هفت هزار و 400 تومان از نوع کیفی 1121 ، 20 هزار تن شکر و 20 هزار تن روغن برای خانوارها ­در نظر گرفته­ شده است.

کلامی گفت: 120 هزار تن شکر و 10 هزار تن روغن نیز سهمیه اصناف در ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: توزیع این اقلام به وسیله تعاونی­ ها ، فروشگاه های زنجیره ای ، سازمان میادین و صنوف است.

وی گفت: 10 هزار تن گوشت مرغ و 5 هزار تن گوشت قرمز درماه مبارک رمضان توزیع می شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت درباره افزایش قیمت خرما نیز گفت: دولت باید برای تعادل بخشی به بازار درمقاطعی از سال ممنوعیت صادرات قرار دهد اما وزارت جهادکشاورزی برقراری ممنوعیت صادرات را در دراز­ مدت نادرست می داند و اعلام کرده­ است باید برای صادرات عوارض قرار داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون وزارت جهاد نرخ عوارض صادرات خرما را اعلام نکرده است در حالی که ما باید 5 روز پیش از ماه رمضان قیمت آن را اعمال کنیم.

وی گفت: 350­ هزار تن ذخیره خرما در کشور داریم و منتظر اعلام نظر وزارت جهاد کشاروزی هستیم.

کلامی ادامه داد: نباید دلال واسطه گری در موجودی خرمای کشور ایجاد شود و با عرضه مستقیم این محصول در ماه رمضان قیمت آن کاهش می یابد .

۱۳۹۸/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...