نسخه چاپی

ترجیح می‌دهیم دیگر كشورها، در مذاكرات هسته‌ای آمریكا و كره‌شمالی نباشند

مشاور امنیت ملی آمریكا اعلام كرد واشنگتن تمایلی به پیوستن دیگر كشور‌ها به مذاكرات هسته‌ای با كره شمالی ندارد.

به گزارش نما، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز گذشته اعلام کرد واشنگتن تمایل اندکی به پیوستن دیگر کشور‌ها به یک اقدام چند ملیتی در مذاکرات با کره‌شمالی دارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با برنامه «فاکس نیوز ساندی» گفت آمریکا در تلاش نیست تا دیگر کشور‌ها را از مذاکرات هسته‌ای با پیونگ یانگ محروم کند، اما فکر می‌کنم این (حضور دیگر کشور‌ها در مذاکرات) ترجیح ما نیست.

بولتون در ادامه افزود: تصور می‌کنم کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دستکم تاکنون خواهان یک تماس رو در رو با آمریکا بوده که به آن دست یافته است. وی همچنین یادآور شد ترامپ آماده برگزاری نشست سوم با رهبر کره شمالی است.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: او احساس نسبتا قوی در این باره دارد. او دائما می‌گفت که رابطه خوبی با کیم جونگ اون دارد و رویکرد شش جانبه در گذشته شکست خورده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت ترامپ علاقه‌ای به تمایل کیم در خصوص رویکرد گام به گام در خلع سلاح هسته‌ای ندارد. رویکردی که در آن کره شمالی انجام اقداماتی در راستای خلع سلاح اتمی را در ازای کاهش تحریم‌ها دنبال می‌کند. بولتون همچنین سیاست‌های مربوط به گذشته را محکوم به شکست دانست و گفت: اگر نگاهی به سیاست‌های گذشته بیاندازید پاسخ نه است. سیاست‌های گذشته که یک رویکرد گام به کام را دنبال می‌کرد همگی با شکست مواجه شدند.

در پی نشست هفته پیش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رهبر کره شمالی، پوتین خواهان احیای رویکرد چند جانبه در مذاکرات هسته ای، که در گذشته با شکست مواجه بود، شد. رئیس جمهور روسیه گفته بود کیم جونگ اون برای پیگیری روند عاری سازی هسته‌ای شبه جزیره کره، خواهان تضمین‌های امنیتی محکم مورد حمایت توافقی چند ملیتی است.

در آگوست سال ۲۰۰۳ میلادی کشور‌های آمریکا، کره شمالی، چین، کره جنوبی، روسیه و ژاپن مذاکرات شش جانبه‌ای را آغاز کردند. در سال ۲۰۰۵ کره شمالی در ازای دریافت منافع امنیتی، اقتصادی و انرژی با پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ای خود موافقت کرد. اما پیونگ یانگ در پی عدم توافق با واشنگتن بر سر تحریم‌های مالی ضد این کشور، از مذاکرات شش جانبه خارج شد.

رئیس جمهور آمریکا در حالی برای برگزاری نشست سوم با رهبر کره شمالی ابراز تمایل می‌کند، که نشست دوم آن‌ها در هانوی ویتنام با شکست مواجه شد.

۱۳۹۸/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...