نسخه چاپی

روابط واشنگتن و آنكارا تحت تاثیر اس-۴۰۰ و اف-۳۵ نیست

وزیر خارجه تركیه اعلام كرد روابط دو جانبه آنكارا و واشنگتن ارتباطی با موضوع خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه و برنامه تولید مشترك جنگنده اف-۳۵ با آمریكا ندارد.

به گزارش نما، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد روابط دو جانبه میان آنکارا و واشنگتن تحت تاثیرموضوع خرید سامانه اس- ۴۰۰ و برنامه تولید جنگنده اف -۳۵ نیست.

وزیر خارجه ترکیه روز گذشته گفت آنکارا در صورت اختلاف نظر با دیگر کشور‌ها مجبور به قطع رابطه با آن‌ها نیست. چاووش اوغلو در کنفرانس خبری مشترک با همتای مجارستانی خوددر پایتخت این کشور گفت: روابط ترکیه و آمریکا تنها شامل (سامانه دفاع موشکی) اس-۴۰۰ و (جنگنده) اف-۳۵ نیست. البته این (موضوعات) مهم هستند. این‌ها همانند خروج نیرو‌های نظامی واشنگتن از سوریه، از موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای میان ترکیه و آمریکا هستند.

چاووش اوغلو با تاکید بر خطرات موجود در منطقه یادآور شد آنکارا خواهان دستیابی به یک سامانه دفاع موشکی از یکی از متحدان عضو ناتو بویژه آمریکا بود، اما واشنگتن نمی‌خواست این سامانه را در اختیار آنکارا قرار دهد. اوغلو با اشاره به بی‌نتیجه بودن تلاش‌های طولانی کشورش برای تهیه سامانه پدافند هوایی مذکور از واشنگتن افزود: در نتیجه ترکیه نیاز فوری به سامانه پدافند هوایی را با دیگر کشور‌ها در میان گذاشت و بهترین پیشنهاد را از سوی روسیه دریافت کرد.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد روند خرید سامانه اس-۴۰۰ به پایان رسیده است و این سامانه به طور کامل تحت کنترل آنکارا خواهد بود. این مقام وزارت خارجه ترکیه با اشاره به ادعا‌های مقامات آمریکایی درباره به خطر افتادن نقش آنکارا در برنامه تولید جنگنده اف-۳۵ و احتمال وضع تحریم‌ها از سوی کنگره این کشور گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد ترکیه سامانه پدافندی اس-۴۰۰ را خرید، زیرا آمریکا در گذشته نتوانست سامانه موشکی پاتریوت را در اختیار آنکارا قرار دهد.

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف ۹۰ روز آینده ممنوع است.

با وجود هشدار‌های پیاپی آمریکا، ترکیه پیش از این آشکارا اعلام کرده خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

۱۳۹۸/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...