نسخه چاپی

پارلمان لیبی به تصرف افراد مسلح درآمد

چند ساعت بعد از موافقت كنگره ملی سراسری لیبی با اعضای پیشنهادی نخست وزیر این كشور برای كابینه افراد مسلح به مقر پارلمان لیبی حمله كردند و خبرها حاكی از آن است كه آنها مقر پارلمان را تحت كنترل گرفته‌اند.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از العربیه نوشت: افراد مسلح به مقر پارلمان در لیبی حمله کرده و آن را به تصرف درآوردند و خبرهایی نیز از محاصره نمایندگان لیبی در داخل مقر پارلمان حکایت دارد.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، حمله و به تصرف درآوردن مقر پارلمان لیبی از سوی افراد مسلح چند ساعت پس از دادن رای اعتماد کنگره ملی لیبی به دولت بود به طوری که افراد مسلح ساختمان را محاصره کرده و آن را تحت کنترل خود گرفتند.

العربیه گزارش داد که هویت این افراد مسلح و اینکه وابسته به چه جناحی هستند مشخص نیست اما این حمله مسلما در اعتراض به موافقت پارلمان با دولت علی زیدان، نخست وزیر لیبی بوده است.

خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که معترضان شیشه‌های ساختمان کنگره ملی را شکستند و آنها از مناطق مختلف لیبی آمده بودند و در خارج از مقر پارلمان جمع شدند.

این خبرنگار گفت: آنها متعهد شدند که تا زمان تحقق خواسته‌هایشان در زمینه پس گرفتن پست‌های وزارت خارجه، اوقاف، بهداشت، کشاورزی، دادگستری و کشور از وزیران پیشنهادی به اعتصاب خود ادامه دهند.

از سوی دیگر، ابراهیم الغریانی، عضو کنگره ملی لیبی به العربیه گفت: هنوز هویت افراد مسلح مشخص نشده است.

وی شدیدا وجود هرگونه نماینده در داخل پارلمان و محاصره آن را از سوی افراد مسلح تکذیب کرد.

الغریانی گفت: انقلابیون ساختمان پارلمان را محاصره کردند و این کار تنها در اعتراض به ترکیب کابینه زیدان بوده.

وی گفت: کسانی که می‌گویند نخست وزیر علیه منافع لیبی عمل می‌کند اگر حرف‌شان را ثابت کنند ما نیز به آنها خواهیم پیوست و هرگز این مساله را نمی‌پذیریم.

این در حالیست که علی زیدان در جلسه کنگره ملی اظهار داشت که اولویت دولت بررسی مسائل امنیتی و نظامی و تلاش برای ادغام کردن انقلابیون در دولت، ارائه خدمات بهداشتی، خدمات لازم به انقلابیونی است که در جریان انقلاب زخمی شدند، همچنین بازسازی موسسات کشور و عادی سازی اوضاع لیبی نیز از اولویت‌های ماست.

نخست وزیر لیبی متعهد به خدمت رسانی به تمامی شهروندان و تضمین توزیع عادلانه ثروت شد.

علی زیدان گفت: مشکل انتشار سلاح از طریق تشکیل یک تیم از نمایندگان انقلابیون و برخی کارشناسان میسر خواهد بود که راه حلی را برای مبارزانی که در براندازی نظام معمر قذافی دست داشتند، بیابند و این تیم تلاش خواهد کرد که این انقلابیون را به دولت ملحق کند و به برخی از آنها فرصت تکمیل آموزش عالی را خواهد داد.

محمد المقریف رییس کنگره ملی لیبی نیز از پیروزی دولت زیدان با بدست آوردن رای اعتماد 105 نماینده‌ای که در جلسه رای گیری حاضر بودند، در مقابل رای ممتنع 18 نماینده و 9 رای عدم اعتماد به کابینه پیشنهادی خبر داد.

پیشتر علی زیدان کابینه ائتلافی خود را متشکل از احزاب لیبرال و اسلام‌گرا به کنگره معرفی کرده بود.

کنگره‌ی ملی لیبی متشکل از 200 عضو است اما تمامی اعضای کنگره در جریان رای‌گیری برای موافقت با اعضای پیشنهادی نخست وزیر برای کابینه حضور نداشتند.

بر اساس گزارش رویترز، 105 عضو کنگره با کابینه‌ پیشنهادی نخست‌وزیر موافقت کردند.

سلیمان زوبی، عضو کنگره لیبی اعلام کرد: دولت پیشنهادی مورد تایید کنگره قرار گرفته است و به خاطر درگیری‌ها در طرابلس مجبوریم جلسه‌ کنگره را زودتر از حالت معمول به پایان ببریم.

۱۳۹۱/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...