نسخه چاپی

نورد استریم ۲ یك «سلاح ژئوپلیتیك» است

رئیس جمهور آمریكا با اشاره به اینكه پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا عامل وابستگی كشور‌های اروپایی به مسكو است، آن را یك سلاح ژئوپلیتیك توصیف كرد.

به گزارش نما، واشنگتن، پروژه خط لوله گازی «نورد استریم ۲» را که با بودجه ۱۱ میلیارد دلار روسیه در حال احداث است را یک «سلاح ژئوپلیتیک» توصیف کرد و گفت این پروژه وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک بیانیه مشترک با پیتر پلگرینی، نخست وزیر اسلوواکی با اشاره به اینکه این پروژه عامل آسیب پذیری کشور‌های اروپایی است، گفت: نورد استریم ۲ نباید سیاسی شود، امنیت وابسته به تامین انرژی برای امنیت ملی امری ضروری است. اما ما استفاده از پروژه‌های تامین انرژی از جمله نورد استریم را به عنوان سلاح ژئوپلیتیک قلمداد می‌کنیم.

پیشتر ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان به خبرگزاری آلمانی فکوس گفته بود از دیدگاه واشنگتن، این خط لوله گاز فقط گاز را منتقل نمی‌کند و خطر تحریم‌ها را به دنبال دارد.

این مقام معتقد است روسیه با انتقال گاز به اروپا از طریق این خط لوله، می‌تواند از آن به عنوان حربه‌ای برای تحریم اروپا و ضربه زدن به صنعت انرژی آن استفاده کند.

در ماه فوریه نیز مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا به شرکای اروپایی واشنگتن هشدار داد در برابر اجرای پروژه نورد استریم ۲ مقاومت کنند چراکه این پروژه به وابستگی اروپا به روسیه منجر خواهد شد. در همین حال، بسیاری از مقامات اروپایی اعلام کردند بدون توجه به موضع آمریکا از اجرای این پروژه گازی حمایت خواهند کرد.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، ضمن حمایت از اجرای پروژه خط لوله گازی نورد استریم گفت: ترامپ به وضوح گفته است که آمریکا مخالف این پروژه است. ما به این امر واقف هستیم. ما از این پروزه حمایت می‌کنم، زیرا به تامین انرژی برای اتریش علاقمندیم.

نورد استریم ۲ پروژه مشترک بین شرکت گازپروم روسیه با آلمان، فرانسه، اتریش و هلند است که با هدف ارسال ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا راه اندازی شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بار‌ها ترامپ را متهم کرده است به اینکه سعی دارد روسیه را بازار انرژی اروپا بیرون کند و شرایط را برا‌ی سرمایه گذاری خود فراهم کند.


۱۳۹۸/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...