نسخه چاپی

پیش‌بینی بازار مسكن، ارز و سكه در سال جاری

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی شرایط بازار مسكن، ارز، سكه و بورس را در سال جاری پیش‌بینی كرد.

به گزارش نما، محمد فطانت در همایش تحلیل بازار سرمایه و نقش آن در رونق تولید که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، درباره بازار سرمایه، اظهار کرد: مایه اقتدار هر کشوری این بوده که بتواند تجهیز منابع را برای سرمایه‌گذاری انجام دهد و منابع را برای جهت دادن به رونق تولید و اقتصاد به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: امروزه منابع مالی بسیار مهم است و اجرای ایده‌ها از طریق جمع کردن پول‌های خرد و ریز از آحاد ملت در صحنه داخلی و خارجی کشورها میسر می‌شود.

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی افزود: یکی از ابزارهای مهم کشورهای توسعه یافته و دارای اقتدار بالا این بوده که توانستند پول‌های ریز مردم را جمع کنند و در جهت پروژه‌های اقتصادی صرف کنند. اینکه ما بتوانیم منابع خود را با هزینه و امکانات کم تجهیز کنیم مساله بسیار با اهمیتی است.

فطانت با بیان اینکه اهمیت تجهیز منابع و جمع کردن پول‌های خرد برای تشکیل سرمایه برابر با اقتدار ملی است، بیان کرد: بازار سرمایه در ایران دارای سه نکته است که می‌توان به نکته اول که حضور جوانان خلاق در این بازار است، اشاره کرد. این جوانان تمامی نوآوری‌های دنیا را بومی و در صحنه عمل استفاده کنند.
بازار سرمایه حلقه مفقوده اقتصاد ماست

وی عنوان کرد: بازار سرمایه حلقه مفقوده اقتصاد ما بوده و شفافیتی که در بازار سرمایه وجود دارد، مثال زدنی است. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را از مشکلات کنونی برهانیم باید میل به سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه را در آحاد مردم ترویج کنیم.

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بازار سرمایه تطبیق کاملی با موازین شرعی دارد، تصریح کرد: ما از شفافیت خاصی در بازار سرمایه برخوردار هستیم و این امر به ما انگیزه می‌دهد که در این راستا تلاش کنیم. برای اینکه تعمیق بازار سرمایه صورت گیرد، باید دانش ما در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

فطانت بیان کرد: رونق تولید، تجهیز منابع و تأمین مالی زمانی از طریق بازار سرمایه زمانی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها نسبت به آن آشنایی کامل پیدا کند.

وی با بیان اینکه ایجاد یک مؤسسه مهارت در جهت بازار سرمایه نوید بسیار خوبی است، اضافه کرد: بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ ادبیات مالی ما تغییر پیدا کرد، طی ریشه‌یابی صورت گرفته ادبیات ما با منطق بازار سرمایه بسیار نزدیک شده است.

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: آموزش سرمایه‌گذاری، شناخت بازار سرمایه و تأمین مالی و… می‌تواند از عواملی باشد که دانشگاه آزاد اسلامی باید بر روی آن تمرکز پیدا کند تا بازار سرمایه ما از جایگاه فعلی خود ارتقا پیدا کند.

فطانت با بیان اینکه در حال حاضر بازار سرمایه با التهابات روبرو است، گفت: طبیعتاً آنچه به عنوان بحران و التهابات در بازار سرمایه از آن صحبت می‌کنیم فراتر از آن است که در اقتصاد کلان می‌بینیم.

وی در خصوص چالش‌های موجود در التهابات بازار سرمایه، بیان کرد: این بخش شامل تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی، تصمیمات خلق‌الساعه، دولتی بودن اقتصاد مقررات و الزاماتی که مقررات را ایجاد می‌کند می‌شود، همچنین هماهنگ نبودن دستگاه‌های ناظر در کشور چالش مهمی است.
رونق در بخش مسکن ارزان‌قیمت

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت دکتر روحانی رقم نقدینگی در کشور ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود که امروزه این عدد ۱,۷۰۰ میلیارد تومان است. این طغیان نقدینگی به هر سمت و سویی که می‌رفت به آتش می‌کشید.

فطانت ادامه داد: باید منابع خود را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم و در این راستا افراد را تشویق کنیم، نقدینگی در واقع عامل و علت مشکلاتی است که امروز با آن روبرو هستیم.

فطانت ضمن پیش‌بینی بازار سرمایه در سال جاری، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این سال به جز شهرهای بزرگ مانند تهران بخش مسکن نوسانات زیادی نخواهد داشت. اگر در واقع مسکن را به دو بخش ارزان قیمت و گران قیمت تقسیم کنیم در بخش مسکن ارزان قیمت رونق وجود خواهد داشت.

تجربه ارزی پارسال تکرار نمی‌شود

وی در خصوص بازار ارز در سال جاری، بیان کرد: تجربه افزایش چند برابری مانند سال‌های ۶۷ و ۹۷ تکرار نمی‌شود. کماکان بازار ارز التهابات دارد و ما در این بخش شاهد نوسان خواهیم بود؛ اما پیش‌بینی نمی‌شود که نوسانات در حد سال گذشته باشد.
حباب سکه می‌ماند

مشاور وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص وضعیت بازار سکه در سال جاری نیز اظهار کرد: کماکان سکه حباب خواهد داشت؛ زیرا میل به سرمایه‌گذاری از طریق سکه افزایش پیدا کرده و عدد سکه با حباب روبرو بوده و این امر ادامه دارد.
شرکت‌های صادرات محور از پربازده‌ترین سهام‌ها خواهند بود

فطانت در خصوص بازار بورس نیز اضافه کرد: شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که تحت تأثیر مثبت نرخ ارز قرار دارند از پربازده‌ترین سهام‌ها خواهند بود.

وی با بیان اینکه عمده سودی که در شرکت‌های بورسی ما رخ می‌دهد از جانب بخش تأثیر ارز و تورم است، ادامه داد: این امر دارایی‌های آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و از لحاظ قدر مطلق سود از جهت تورم عدد بالایی را نشان خواهد داد.
حدود ۸۵ درصد اوراق نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری است

در ادامه این همایش نیز علی سعیدی - معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس - افزود: در حال حاضر رونق تولید بدون رونق بازار سرمایه معنا و مفهومی ندارد.

وی در خصوص امنیت سرمایه‌گذاری برای عموم مردم، تصریح کرد: این بخش شامل نیاز به اطلاعات کامل و مقدار ریسک و سود متناسب با ریسک می‌شود.

معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص ابزارهای مهم مدیریت دارایی، خاطرنشان کرد: این بخش نیز شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و قراردادهای بسته گردانی است.

سعیدی در خصوص نهادهای ارائه دهنده این خدمات نیز، عنوان کرد: این بخش شامل شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های تأمین سرمایه، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری دارای مجوز سبدگردانی و شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز سبد گردانی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۴ صندوق سرمایه‌گذاری وجود دارد که ۷۵ مورد آن با درآمد ثابت هستند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سویی ابزاری برای مدیریت دارایی برای عموم سرمایه‌گذاران هستند و از طرفی دیگر منابع خود را صرف سرمایه‌گذاری در انواع اوراق می‌کنند.

معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس مقررات باید حداقل ۵۰ درصد از منابع خود را در سهام و اوراق تأمین مالی سرمایه‌گذاری کنند و در حال حاضر حدود ۸۵ درصد اوراق نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.


۱۳۹۸/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...