نسخه چاپی

باورهای نادرست در میان دانش‌آموزان: حشرات ناقل بیماری ایدز هستند!

عکس خبري -  باورهاي نادرست در ميان دانش‌آموزان: حشرات ناقل بيماري ايدز هستند!

یافته‌های تحقیقی در مورد میزان آگاهی دانش‌آموزان دبیرستانی درباره ایدز، ضمن مثبت ارزیابی كردن سطح دانش این گروه از جامعه درباره راه‌ها و خطرات ابتلا به ایدز، از وجود باورهای نادرست در این زمینه هم خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، پژوهشهای انجام شده نشان داده است که ایدز در سراسر جهان به عنوان علت اصلی مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی و نیز چهارمین علت اصلی مرگ در سطح بین‌المللی است و در این میان، اعتیاد تزریقی همچنان در صدر راه‌های انتقال ایدز بوده است. چنانچه در ایران نیز 67 درصد علت انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی و 10 درصد مربوط به انتقال از راه جنسی است.

طبق آخرین آمار، حدود 24 هزار مورد HIV/ ایدز در کشور شناسایی شده‌ و پیش‌بینی می‌شود که حدود 93 هزار مبتلا به این بیماری در کشور وجود داشته باشد که از این آمار، تعداد زیادی را جوانان و نوجوانان تشکیل دهند.

پژوهشگران کشور نیز در تحقیقات خود به این نکته اذعان کرده‌اندکه دانش‌آموزان دختر دبیرستانی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جمعیتی هستند که به واسطه سن و رفتارهای پرخطر بهداشتی در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند.

چنانکه یافته‌های تحقیقی بر روی 581 دانش‌آموز دختر 15 ساله در دو دبیرستان دولتی و نمونه دولتی در یکی از مناطق شهر تهران که به بررسی وضعیت اقتصادی،‌ اجتماعی و دانش بهداشتی این گروه در خصوص ایدز پرداخته است، نشان می‌دهد 54.5 درصد دانش‌آموزان از دانش نسبتا مناسبی در مورد ایدز برخوردارند.

طبق یافته‌های این پژوهش، 95.9 درصد دانش‌آموزان موافق این موضوع بوده‌اند که : «ایدز یک موضوع بهداشتی و عمومی است و به همین دلیل باید عموم مردم جامعه نسبت به آن آگاهی داشته باشند».

همچنین 89 درصد دانش‌آموزان معتقد بودند که بیماران مبتلا به ایدز باید به نحوی مورد حمایت قرار گیرند.

این پژوهش حاکیست منابع عمده اطلاعات دانش‌آموزان درخصوص ایدز، رادیو، تلویزیون، و مطبوعات با 52.2 درصد بوده است.

اما این تحقیق نتیجه‌گیری کرده است که در حال حاضر بیشترین نیاز اطلاعاتی دانش‌آموزان در مورد ایدز، با 37 درصد مربوط به «روش‌ها پیشگیری ایدز»، 22 درصد مربوط به اطلاعات عمومی در مورد ایدز و 17 درصد نیاز اطلاعاتی دانش‌آموزان، درباره راه‌های انتقال ایدز مربوط بوده است.

این تحقیق نگرش دانش‌آموزان نسبت به بیماران ایدزی را نیز مثبت ارزیابی کرده است.

به گزارش ایسنا، بررسی تفاوت نگرش دانش‌آموزان دو دبیرستان دولتی و نمونه دولتی مورد مطالعه در این تحقیق حاکی از آن است که دانش‌آموزان دبیرستان نمونه دولتی که از رفاه اقتصادی و اجتماعی بیشترین برخوردار بودند، اطلاعات بیشتری در مورد «ایدز» و نگرش مثبت‌تری نسبت به «بیماران ایدزی و لزوم برخورداری آنها از حق زندگی اجتماعی همانند سایر مردم»، داشته‌اند که این نقش عواملی مانند منابع اطلاعاتی، متفاوت بودن منابع کسب اطلاعات و نوع روابط اجتماعی در تفاوت سطح دانش در مورد ایدز بین طبقات مختلف اقتصادی – اجتماعی را توجیه می‌کند.

البته طبق یافته‌های تحقیق انجام شده دانش‌آموزان باورهای نادرستی نیز در مورد ایدز دارند: 47.8 درصد بر این باورند که ایدز یک بیماری عفونی نیست؛ 22.4 درصد ظاهر بیماران مبتلا به ایدز را همانند مردم عادی دانسته و 22.2 درصد حشرات را ناقل بیماری ایدز قلمداد کرده‌اند.

درصد کمی از دانش‌آموزان که شامل 2.9 درصد هستند نیز اعتقاد داشته‌اند که فرد مبتلا به ایدز نباید بیماری خود را به افرادی که لازم است اطلاع دهد.

البته طبق تحقیقات انجام شده در سطح بین‌المللی، پاره‌ای از باورهای نادرست دانش‌آموزان درباره ایدز در سطح متوسطی بوده است. بعلاوه، دانش‌آموزان مدارس خصوصی نسبت به مدارس عمومی از امتیاز بالاتری در این دانش برخوردار بوده‌اند.

از دیگر نتایج تحقیق انجام شده در میان دانش‌آموزان ایرانی حاکیست: 20/8 درصد دانش‌آموزان مخالف این موضوع بوده‌اند که: «عدم پایبندی به اصول اخلاقی از دلایل «مهم» ابتلا به ایدز است»؛ این بدان معناست که تعهدات اخلاقی صرفا و به تنهایی، نمی‌تواند در پیشگیری از ایدز موثر باشد و توجه به راهکارهای دیگر هم ضروری است.

اما در مجموع این تحقیق، با اشاره به مطالعات مروری شیوع آگاهی در مورد ایدز در ایران نشان می‌دهد که این موضوع ضعیف بوده و حتی گاه کمتر از شیوع آگاهی نادرست است و این بدان معناست که برنامه‌های آموزشی، موفقیت کافی در تغییر نگرش مخاطبان خود نداشته‌اند و رسانه‌های جمعی باید نقش موثرتری در مورد آگاهی عمومی درباره ایدز داشته باشند.

مطالعه حاضر لزوم سرمایه‌گذاری بر برنامه‌های پیشگیرانه ایدز را به طوری که به تغییر نگرش‌ها و باورهای نادرست بینجامد، مورد تاکید قرار داده است.

۱۳۹۱/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...