نسخه چاپی

كوپنی كردن كالاها و سناریوی دولت/ كالا برگ الكترونیك و بازگشت به دهه 60

كوپن را مردمی كه در دهه 60 می زیستند به خوبی می شناسند ، برگه هایی كه با آن به قیمت دولتی كالاهایی را تحویل می گرفتند تا در زمان جنگ بتوانند معیشت خود را بگذرانند، حالا نیز گویا قرار است این كوپن ها با عنوان كالا برگ الكترونیك و یا هر عنوان دیگری میان خانواده ها بیاید.

به گزارش نما بازگشت کوپن به چرخه اقتصادی کشور و ارائه کالا برگ الکترونیک طرحی است که موافقان و مخالفان مختلفی دارد، عده ای معتقدند با توجه به گرانی های کالاهای اساسی مردم به ویژه کالاهای معیشتی دولت باید به این موضوع ورود کند و با کوپنی کردن کالاها مردم را یاری رساند و عده ای می گویند یارانه ها همان کاری را می کند که کوپن انجام می دهد و باید نرخ یارانه ها بالا رود تا مردم خود هر آنچه نیاز دارند تهیه کنند.
دولت به دنبال کوپنی کردن اقتصاد کشور؟



به گزارش افکارنیوز، دولت حسن روحانی با این شعار به میدان آمد که به عقب باز نمی گردیم و حتی انتقادات تندی نیز از سوی دولتمردان وی به موضوع یارانه ها وارد شد و آن را کاری اشباه خواهندند اما به گفته سیدعلی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در حال حاضر شاهد این هستیم که دولت قصد دارد کوپنی کردن اقتصاد که در زمان جنگ این روش را داشتیم اجرایی کند.

این نماینده مجلس معتقد است که در شرایط فعلی هر روشی که به نفع مردم است، دولت به لحاظ قانونی می تواند آن را انجام دهد و دستش باز است برای مثال در بودجه سال 98 مجلس بنا به پیشنهاد دولت چهارده میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی تصویب کرد که اگر همین کالاهای اساسی را بدرستی بین مردم توزیع کنند شاهد افزایش قیمت ناگهانی در این زمینه نخواهیم بود.

انتقاد ادیانی از دولت درباره نحوه توزیع بودجه برای تامین کالاهای اساسی است، وی می گوید به نظر بنده دولت در هزینه بیت المال عالمانه برخورد نکرد و امیدواریم این چهارده میلیارد دلار به سرنوشت آن ده میلیارد دلار که برای خرید کالای اساسی ارائه شد، دچار نشود.

وی افزود: اگر دولت فکر میکند که کوپنی کردن اقتصاد مناسب است با توضیحات بیشتر و شفافسازی در این خصوص که این کوپن ها به چه شیوه ای از جمله الکترونیک یا کالا برگ ارائه می شوند پاسخ دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص که آیا در شرایط فعلی کوپنی کردن تاثیرگذار خواهد بود یا نه؟ گفت: دولت باید ارزیابی های خود را از این موضوع به صورت کارشناسانه جمع آوری کرده و به مجلس ارائه دهد تا مجلس با بررسی دلایل دولت برای کوپنی کردن اقتصاد تصمیم نهایی را بگیرد.

از سوی دیگرغلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به اختصاص 14 میلیارد دلار به تامین کالاهای اساسی، گفت: در جلسه غیر علنی که اخیرا در مجلس برگزار شد، نمایندگان به عدم تاثیر اختصاص ارز بر قیمت کالاهای اساسی اعتراض داشتند، در هرصورت از آنجایی که در قانون بودجه این مورد تعیین تکلیف شده بود نمایندگان خواهان اجرای قانون شدند.
نبود نظارت بر توزیع کالاهای اساسی در کشور



وی افزود: نمایندگان با این روش که کالاها در فروشگاه های زنجیره ای و غیر زنجیره ای توزیع شود مخالفند چرا که هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد و شبکه و زنجیره توزیع در همه جا برقرار نیست.

این نماینده مجلس درباره اجرایی کردن کالا برگ الکترونیک می گوید: قانون بودجه تکلیف را مشخص و دولت را به سمت ایجاد کالابرگ الکترونیکی هدایت کرده است و اکنون دولت باید قانون را عملیاتی کند تا بتوان براساس آن نسبت به توزیع کالاهای اساسی اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور از بررسی روش های دیگر برای توزیع کالاهای اساسی خبر داده است، تاکید کرد: قانون تعیین تکلیف کرده بنابراین نباید کار یا اتفاقی دیگر در مسیر توزیع کالاهای اساسی رخ دهد و دولت دست به سعی و خطا بزند، انتظار می رود دولت خارج از قانون عمل نکند.
تهیه کالا برگ اقتصادی و وظیفه دولت



جعفرزاده ایمن تاکید کرد: تهیه کالا برگ الکترونیکی کار سختی نیست و انتظار می رود دولت هر چه سریع تر به قانون عمل کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی زیر ساخت های کالابرگ الکترونیکی را آماده کرده است، بیان داشت: به نظر می رسد دولت رغبتی به این کار ندارد یا موانع دیگری بر سر راه دارد که بیان نمی کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: دولت مدام از انجام کارهایی می گوید که تاکنون درباره آن گزارشی به مجلس و نمایندگان نداده که این امر مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته، از آنجایی که قانون تکلیف را مشخص کرده کار دیگری مورد نیاز نیست.

عزت‌الله یوسفیان ملا از دیگر نمایندگان مجلس در خصوص پیشنهاد دولت برای کوپنی کردن کالاها با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود کالا یا ارز در کشور ندارم افزود: عده‌ای همیشه سعی می کنند از شرایط خاص و ویژه اقتصادی در کشور سوء استفاده کنند در همین بازار عده ای که در واقع بازاری نما هستند و کارهای نادرستی انجام می دهند وجود دارد.

وی افزود: بازاری های واقعی ما هیچ گاه برای سود خود کالا را از مردم دریغ و پنهان نمی کنند به طور مثال در زمانی که قیمت گوشت قرمز بالا رفته بود ما هیچ کسری در تامین آن نداشتیم اما برخی افراد سودجو گوشت یا دام های وارد شده را بصورت قاچاق از کشور خارج می کردند که خود سبب افزایش قیمت گوشت شده بود.

متاسفانه شرایط به نحوی است که اگر دولت نظارت خود را بیشتر و در کار سود جویان مداخله نکند وضعیت بسیاری از کالاهای تحت حمایت دولت، مانند گوشت قرمز می شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه شرایط به نحوی است که اگر دولت نظارت خود را بیشتر و در کار سودجویان مداخله نکند وضعیت بسیاری از کالاهای تحت حمایت دولت، مانند گوشت قرمز می شود.

وی گفت: شاید نام کوپن خوب نباشد ولی دولت می تواند برای آن نام مناسب تری مثل کالابرگ یا اسامی دیگر انتخاب کند که روی بازار از نظر روانی تاثیر منفی نداشته باشد.

وی بیان کرد: ما قبول داریم که دخالت و کنترل درست نیست اما دولت چاره‌ای جز قطع دسترسی سودجویان به کالاهای اساسی و رسیدن آنها به دست مردم را ندارد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید این اقدامات را انجام دهد تا از این برهه زمانی عبور کنیم، حال می توان اسم آن کوپن یا شارژ کارت ملی برای دریافت کالا باشد.در واقع برای دچار نشدن به مشکل گوشت قرمز چاره ای جز اعمال محدودیت و دادن سوبسیدها نیست.

۱۳۹۸/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...