نسخه چاپی

چرایی و نتیجه درخواست وقیحانه سعودی از آمریكا

عکس خبري -چرايي و نتيجه درخواست وقيحانه سعودي از آمريکا

عرب نیوز اذعان كرده است كه تحریم‌ها در تحقق اهداف آمریكا و سعودی ناكام بوده و به همین دلیل اكنون باید پاسخی «قاطع» به ایران داد تا رفتار ایران تغییر جمهوری اسلامی در منطقه تغییر كند. در پایان این سرمقاله آمده است: «برای آنكه ایران بداند كه اقداماتش بی‌مجازات باقی نمی‌ماند، باید بازدارندگی و اقدامی تنبیهی صورت گیرد. از نظر ما، این اقدام باید حملات نقطه‌ای حساب‌شده باشد.»

بهروز یحیی- چرایی و نتیجه درخواست وقیحانه سعودی از آمریکاروزنامه انگلیسی زبان «عرب نیوز» که یک روزنامه وابسته به دربار سعودی است، روز پنجشنبه (26 اردیبهشت 98) در سرمقاله خود از آمریکا خواسته است نقاطی از ایران را مورد حمله قرار دهد. «عرب نیوز» این درخواست را در واکنش به حملات پهپادی چند روز پیش انصارالله یمن به خط لوله انتقال نفت عربستان از شرق به غرب این کشور(دمام به ینبع)، مطرح ساخته و مدعی است مسئولیت این حملات با ایران است و تنها حمله به عربستان نیست و امنیت انرژی جهان را به خطر می اندازد، پس آمریکا باید ایران را تنبیه کند!
این روزنامه با تایید اظهارات یک دهه پیش «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه وقت سعودی که حمله به ایران را به «زدن سر مار» توصیف کرده بود، ایران را به دست داشتن در دو حادثه اخیر در بندر «فجیره» امارات عربی متحده و تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرده و نوشته است: «از دیدگاه این روزنامه، گام منطقی بعدی، حملات نقطه‌ای است.»
منظور از حملات نقطه‌ای (Surgical strikes) هدف قرار دادن نقاط راهبردی و مشخص، بدون ورود به جنگ با یک کشور است. این روزنامه سعودی حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را به عنوان نمونه‌ای از چنین حمله‌ای، مطرح کرده است.
عرب نیوز سپس اذعان کرده است که تحریم‌ها در تحقق اهداف آمریکا و سعودی ناکام بوده و به همین دلیل اکنون باید پاسخی «قاطع» به ایران داد تا رفتار ایران تغییر جمهوری اسلامی در منطقه تغییر کند. در پایان این سرمقاله آمده است: «برای آنکه ایران بداند که اقداماتش بی‌مجازات باقی نمی‌ماند، باید بازدارندگی و اقدامی تنبیهی صورت گیرد. از نظر ما، این اقدام باید حملات نقطه‌ای حساب‌شده باشد.»
روزنامه سعودی عرب‌نیوز که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود، در سال ۱۹۷۵ تأسیس شده و شرکت تحقیقات و بازاریابی سعودی به ریاست فعلی «بدر آل فرحان» وزیر فرهنگ عربستان سعودی، مالک آن است. بدر آل فرحان از عناصر نزدیک به محمد بن سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی قلمداد می‌شود. این شرکت سال ۲۰۱۷ با موسسه خیریه محمد بن سلمان قرارداده همکاری نیز امضا کرده است.
سرمقاله این روزنامه سعودی و ادعای مضحک و درخواست حقیرانه و وقیحانه آن، از جنبه های مختلف قابل بحث و ارزیابی است. بیش از چهار سال است که مردم مظلوم یمن از سوی ائتلافی جنایتکار به سرکردگی آل سعود کشتار می شوند. این ائتلاف، محاصره همه جانبه زمینی، دریایی و هوایی را بر مردم یمن تحمیل کرده و باعث بروز قحطی و گسترش بیمارهای واگیردار و مهلکی مانند وبا در این کشور فقیر شده است. طبق آمار نهادهای بین المللی، هر 10 دقیقه یک کودک یمنی بر اثر جنگ یا عوارض آن، جان خود را از دست می دهد.
جدیدترین جنایت سعودی در یمن با چاپ این مقاله همزمان بود. پنج شنبه شب جنگنده های سعودی به منطقه مسکونی «الرقاص» در مرکز صنعاء حمله کردند که ۷۷ کشته و زخمی برجای گذاشت. در این حمله 6 نفر شهید شدند که 4 تن آنان کودک هستند و 27 کودک و 17 زن نیز در میان مجروحان دیده می شوند.
در چنین شرایطی آل سعود توقع دارد یمنی ها دست روی دست گذاشته و تنها نظاره گر سلاخی خود از سوی آل سعود باشند و هیچ واکنشی نشان ندهند. سکوت بی شرمانه جهان در برابر جنایات جنگ یمن، آل سعود را دچار این توهم کرده است که یمنی ها جز کشته شدن نقش دیگری در این ماجرا نباید داشته باشند. حال که انصارالله گوشه ای از توانایی تهاجمی خود را به رخ کشیده، سعودی ها آشفته شده و دیوانه وار مشت بر در و دیوار می کوبند و دیگران را متهم می کنند.
نکته دیگر ماجرا درباره چرایی متهم کردن ایران است. عربستان با ادعای عملیات «طوفان قاطعیت» تجاوز به یمن را آغاز کرد. ویژگی طوفان سرعت بالا و قدرت آن است. سعودی ها نشان دادند نه سرعتی دارند و نه قدرتی. با آن همه ادعا و خرید تسلیحاتی و پیشرفته ترین ابزارهای جنگی و حتی پشتیبانی آمریکا و انگلیس و فرانسه و رژیم صهیونیستی، نتوانسته اند بر فقیرترین کشور عربی منطقه پیروز شوند. آنان همچون گاو خسته و خشمگین که راه خود را گم کرده، در باتلاق یمن گیر افتاده و روز به روز بیشتر فرو می روند و خروج را برای خود سخت تر و پرهزینه تر می کنند. در چنین شرایطی برای آنکه از بار خفت و خواری کم کنند، چاره ای ندارند جز آنکه طرف خود را در این جنگ ایران معرفی کنند. شکست خوردن در برابر قدرتی همچون ایران، قابل تحمل تر از شکست در برابر رزمندگان پابرهنه و با دست خالی یمن است. ثروتمندترین کشور عربی با پشتیبانی نظامی و سیاسی قدرت های جهانی، چهار سال است که از پس یک کشور فقیر و کوچک و تحت محاصره برنمی آید؛ این خفت اندکی نیست و خشم سعودی ها را باید از این دریچه دید.
نکته سوم به اهمیت حمله پهپادی انصارالله بازمی گردد. این حمله نشان داد عربستان سعودی به لحاظ نظامی و اقتصادی چقدر ضعف دارد و شکننده است. تکرار این حمله می تواند آل سعود را با بحرانی جدی مواجه کند. نفود 700 کیلومتری پهپادهای یمنی به خاک آل سعود، کابوسی است که به زودی دربار سعودی را رها نخواهد کرد. استمداد عربستان از آمریکا را در ین راستا می توان ارزیابی کرد. آنان در واقع درخواست نجات خود را داده اند اما اینبار نیز در تشخیص راه اشتباه کردند. تنها راه نجات از این کابوس، پایان تجاوز و جنایت در یمن است.
و اما نکته پایانی به مرجع این درخواست بازمی گردد. آمریکایی ها مستقیماً و رسماً درگیر جنگ یمن هستند و اگر توانی برای تغییر معادله جنگ داشتند، در این میدان از خود نشان می دادند. تهدیدهای لفظی 10 روز اخیر آمریکا علیه ایران، شاید ریاض را دچار این توهم کرده است که می تواند از این فرصت برای ترغیب آمریکا به جنگ با ایران استفاده کند. حال آنکه هیچ کس بهتر از خود آمریکایی ها نمی داند که چنین جنگی چقدر مهلک است و چه تبعات وحشتناکی برای واشنگتن دارد. مقامات و تحلیلگران مختلف آمریکایی طی روزهای اخیر بارها تاکید کرده اند که به هیچ عنوان به دنبال جنگ با ایران نیستند و برخی از آنها هم اعتراف کرده اند که تحرکات و لفاظی های اخیر چیزی جز عملیات روانی برای تاثیر بر تصمیمات و اقدامات ایران نیست. در چنین شرایطی، درخواست سعودی یک نتیجه قطعی دارد و آن هم اینکه آمریکا، آل سعود را بیشتر خواهد دوشید. آمریکا نه آمادگی و نه تمایلی برای آغاز جنگی جدید در منطقه دارد، اما بی شک از درخواست سعودی نیز خوشحال است، چرا که طرح این درخواست یعنی آمادگی برای بیشتر دوشیده شدن.
منبع: صبح صادق

۱۳۹۸/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...