نسخه چاپی

روشهای مراقبت از پا در بیماران دیابتی

عکس خبري -  روشهاي مراقبت از پا در بيماران ديابتي

به دلیل آثار سمی قند بالا بر بافت های مختلف بدن، بیماران مبتلا به دیابت در معرض ابتلا به عوارض حاد و مزمن متعددی هستند، زخم پا از عوارض جدی بیماری دیابت است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان خوزستان گفت: زمانی که عوارض درگیری عصبی در پاهای این بیماران ایجاد می شود باید مراقبت‌های پا انجام شود که جلوی زخهای دیابتی گرفته شود. یکی از عوارض دیابت درگیری عروق و اعصاب پاها است که باعث می‌شود که حس پاها و خونرسانی به پاها از بین برود.

شهبازیان با بیان این مطلب که به دنبال این عوارض و از بین رفتن عصب پاها، بیمار متوجه زخمهای ایجاد شده در آن ناحیه نخواهد شد، افزود: با پدیدار شدن زخم و متوجه نشدن بیمار، این زخمها پیشرفت کرده و عفونت به استخوان رسیده و نهایتا منجر به قطع پا در این افراد خواهد شد.

وی در خصوص نحوه مراقبت از پا در افراد دیابتی گفت: برای اینکه این افراد دچار این عوارض نشوند توصیه می شود که مراقبت از پاها را در برنامه روزانه خود داشته باشند. مراقبت از پا در بیمار دیابتی به این شکل است که روزی یک بار پاهای خود را از زانو به پایین با آب ولرم شستشو داده و خشک کنند، مخصوصا بین انگشتان را که رطوبت باقی نماند زیرا رطوبت باعث تجمع قارچ در بین انگشتان و زخم پا می شود.

خشکی پوست خطرناک است

رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان خوزستان افزود: پوست پای این بیماران به دلیل درگیری عصبی خشک می شود که لازم است به وسیله کرم های نرم کننده و یا روغن وازلین روزی یک بار پوست پاهای خود را مرطوب نگه دارند زیرا خشکی و ترک پوست ممکن است تبدیل به زخم شده و عفونت را به دنبال خواهد داشت.

لزوم استفاده از دمپایی در خانه

شهبازیان گفت: بیمارانی بوده اند که میخ در کفششان فرو رفته و متوجه نشده‌اند و در نهایت منجر به قطع پا شده است. یکی از مهمترین توصیه‌ها به این بیماران این است که حتی در خانه هم از دمپایی استفاده کنند و کفش های خود را هم بررسی کنند. ممکن است که جسم نوک تیزی وارد پا شود و به دلیل نبود حس متوجه نشده و این عامل عفونت شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این افراد از بینایی کامل برخوردار نیستند (دچار عوارض بینایی هستند) ضروری است که شخص دیگری روزانه کل پای این بیماران را بررسی کند و در صورت مشاهده کوچک ترین زخمی به پزشک اطلاع داده شود. موقعی که زخم کوچک است به راحتی و به سرعت درمان می شود و از بین می رود ولی اگر زخم عمیق شد و به استخوان رسید درمان کردن آن بسیار مشکل و در مواقعی غیرقابل ممکن خواهد بود و در مواردی منجر به قطع اندام بیمار می شود.

کفش مخصوص بیماران دیابتی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به خصوصیات کفش بیماران دیابتی اشاره کرد و گفت: بهتر است که کفش این افراد از جنس چرم طبیعی و جادار بوده، نوک تیز و پاشنه بلند نباشد و توصیه می شود که انتخاب کفش در هنگام بعدازظهر صورت گیرد زیرا مقداری سایز پا بزرگتر است.

شهبازیان در پایان ضمن بیان این مطلب که مشاهده شده در مواردی فرد دیابتی به دلیل احساس سرما و یخ زدگی در پاهای خود آنها را به بخاری می‌چسباند و یا از کیسه آب داغ استفاده می کند، افزود: چون این افراد تاول زدن و یا سوختن پا را احساس نمی کنند در نتیجه پاها عفونت می‌کنند، توصیه می‌شود که در صورت احساس سرما در پا فقط از پتو برای گرم کردن آنها استفاده شود.

۱۳۹۱/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...